Memaparkan catatan dengan label Amalan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Amalan. Papar semua catatan

14 Disember 2018

Disember 14, 2018

14 Etika Makan Cara Rasulullah SAW

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Punya lah lengkapnya Islam sampai cara makan pun diajar dengan cara yang betul.

Kalau nak ikut makan semua orang boleh makan ikut cara yang disukai. Tapi, binatang juga makan.. Tak kan kita sebagai manusia nak ikut macam binatang kan.

Jadi, Nabi s.a.w ajar kita 14 Etika Makan Mengikut Sunnah.

Dan setiap etika ni pasti ada hikmah yang tersembunyi dan sememangnya hikmah itu adalah untuk menjaga diri kita dan kesihatan kita.

Sumber : Google images

14 ETIKA MAKAN CARA RASULULLAH S.A.W.

1. Makanan mesti halal.
2. Makan apabila perlu dan lapar.
3. Berniat apabila makan.
4. Baca Basmallah.
5. Makan makanan yang paling hampir terlebih dahulu.
6. Tidak mengkritik makanan.
7. Makan secara berjemaah, lebih berkat.
8. Tidak bersandar ketika makan.
9. Menjilat jari bagi mencari barakah.
10. Menimbang makanan terlebih dahulu ketika membeli. Tanda perlu perancangan.
11. Membaca Alhamdulillah dan doa selepas makan.
12. Makan dari bahagian tepi terlebih dahulu.
13. Makan 1/3, simpan 1/3 untuk air dan 1/3 lagi untuk pernafasan sihat.
14. Beli makanan dengn wang dan harta halal.

Menurut tulisan Dr. Zaharuddin...
Makanan sunnah adalah yang memberi kesihatan dan kecergasan walau tidak wujud pada zaman Nabi. Jenama makanan sunnah jangan hanya disempitkan kepada apa yang ada di zaman Nabi.

Menjual produk makanan dengan jampi adalah hars dengan syarat pada harga biasa produk yang sama, contoh air mineral biasa RM 1.50, air mineral jampi juga RM 1.50. Ini kerana dalam hadis yang menyebut sahabat mendapat upah atas jampian, adalah apabila terbukti berkesan, justeru selagi belum berkesan, menaikkan harga makanan tersebut adalah dikira syubhah yang membawa penipuan.

Kredit : #DrZaharuddinAbdRahman

10 Disember 2018

Disember 10, 2018

Ini Cara dan Adab Nak Panggil Nama Orang

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ini Cara dan Adab Nak Panggil Nama Orang | Tidak elok sekiranya sedang bercakap, kita memperbanyak penggunaan kata ganti nama untuk merujuk seseorang seperti awak/kamu/saudara/anta.

Amat lembut dan lebih harmonis sekiranya kita boleh menukar kata ganti nama dengan menyebut nama mereka sendiri, kerana panggilan nama mereka lebih membawa kepada rasa kasih sayang dan lebih mesra daripada hanya berkata awak/kamu/saudara/anta.

Kata-kata seperti
-kamu silap
-kamu kata
-kamu sebut
-kamu buat

Tidaklah semanis berbanding kita mengungkapkan nama mereka tanpa kita menyebut ganti nama, bahkan kata ganti nama ini kadang-kadang lebih membawa kekasaran berbanding kelembutan.

Seyogianya seseorang menyebut nama pembicara berserta rasa hormat, jika dia mampu menyebut apa-apa panggilan yang menyenangkan pembicara itu lebih baik.

Adab sebegini amat dituntut sekiranya pembicara itu orang yang lebih rendah, seperti orang lebih tua dengan orang muda, para pengetua dengan orang bawahan. Tetapi orang bawah apabila berbicara dengan yang lebih senior, hendaklah mereka menggunakan perkataan-perkataan yang menunjukkan rasa hormat dan panggilan yang beradab.

Adab ini diambil daripada beberapa firman Allah, seperti "Wahai Ahli Kitab" ketika berbicara dengan Ahli Kitab, dan "Wahai orang yang mempunyai mata hati" .

Jauhilah daripada panggilan-panggilan yang buruk kerana nama itu ialah mahkota seseorang.

Kredit: Page Jalan-jalan Cari Ilmu



Ajarlah anak kita dengan adab panggil nama orang ni.. Walaupun dengan kawan sebaya. 

Kadang tengok budak sekarang gelar kan kawan dia macam-macam. 

MF dulu pun selalu digelar dengan gelaran yang tak sedap... Di panggil dengan kata yang tak best. 

Panggil dengan nama... Itu yang terbaik... Sebab tu dulu MF suka guna kata diri aku dalam Entry... Kemudian saya... Dan sekarang ni dengan singkatan nama pena MF... Nampak lebih manis dan sopan kan walaupun orangnya takde lah manis mana.. Hehe... 😁

Jadi... Jomlah kita betulkan nama panggilan yang enak dan sopan... Insha Allah menambah silaturahim. 

P/s: Tapi orang utara.. Kalau dia dah rapat dengan kawan dia.  Dia tak panggil pangkat abang atau kakak dah... 'hang - aku' aje cukup menandakan mereka serasi dalam berkawan.. Kalau kat orang luar dengar. . Macam kurang ajar je kan.. Tapi itulah style dialog orang di sebelah utara... 

20 November 2018

November 20, 2018

10 Waktu Terbaik Berselawat Ke Atas Nabi s.a.w

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



10 Waktu Terbaik Berselawat Ke Atas Nabi s.a.w


  1. Sesudah laungan azan
  2. Ketika hendak masuk dan keluar daripada masjid
  3. Dalam solat jenazah.
  4. Dalam takbir hari raya.
  5. Dalam tahiyat ketika solat.
  6. Pada awal dan akhir doa.
  7. Pada hari jumaat sama ada malam atau siang.
  8. Dalam khutbah dan doa qunut.
  9. Ketika orang lain menyebut nama Rasulullah s.a.w.
  10. Di dalam majlis ilmu, ketika dan sebagainya. 


Jom perbanyakkan selawat.

Moga dengan banyak nya selawat ini, kita dipanggil dan rapat dengan Nabi serta mendapat syafaat di akhirat nanti. Insha Allah...


19 November 2018

November 19, 2018

Ini Kelebihan Alunan Selawat Ketika Dodoikan Anak Tidur

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Insha Allah.. Esok bukan sekadar cuti... 

Tapi cuti semata-mata untuk ingat Nabi Muhammad s.a.w... Rasul dan Nabi yang sangat cintakan umatnya. 

Kita ingat tak kat Baginda? 

Kita ni patut bersyukur sangat dilahirkan sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w... 

Sebab salah satu kelebihannya kita akan dapat syafaat di akhirat nanti jika kita... Banyak kan ingat Nabi Muhammad s.a.w. 

Nak ingat Nabi macam mana? 

Mudah saja... 

Dengan perbanyakkan selawat dan salam kepada Baginda. 

Selawat sebagai tanda rindu kepada Baginda ﷺ ☺️

‎💕 اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

‎💕 اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

‎💕 اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

Semoga cinta kita pada baginda ﷺ semakin bertambah dan mendapat syafaatnya dikelak nanti ☺️

Ini Kelebihan Alunan Selawat Ketika Dodoikan Anak Tidur

Banyak kelebihan selawat...

Antaranya :
1. Orang yang banyak selawat antara orang yang paling mulia di akhirat. 

2. Allah akan balas selawat tu dengan 10 kali ganda. 

3. Keutamaan selawat di hari Jumaat. 

4. Selawat kita di dunia tetap akan sampai kepada Rasulullah SAW. 

5. Rasulullah akan menjawab salam orang yang memberi salam kepada Baginda. 

6. Doa tidak makbul tanpa selawat. 

7. 100 kali selawat membuka 100 pintu rahmat. 

Ini Kelebihan Alunan Selawat Ketika Dodoikan Anak Tidur

Selain tu.. 

Kelebihan jika selalu dengarkan selawat kepada anak-anak kecil. (pengalaman sendiri) 

1. Mampu lembutkan hati anak-anak yang kurang dengar cakap. 

2. Mudah untuk kawal marah.

3. Mudah untuk ibu bapa kawal emosi.

4. Anak mudah tidur dan lebih tenang. 

5. Kurang tantrum dan jika tantrum pun ibu tak tantrum sekali... 😅

Selalulah pasang alunan zikir dan selawat dalam rumah. 

Insha Allah... Rumah tangga akan ada kelainannya. 😊

14 November 2018

November 14, 2018

DOA YANG KERAP DIBACA OLEH NABI ﷺ.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


DOA YANG KERAP DIBACA OLEH NABI ﷺ.


حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ أَنَسٍ قَالَ
كَانَ أَكْثَرُ دُعَاءِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Terjemahan:

Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Abdul Warits dari Abdul Aziz dari Anas dia berkata; "Do'a yang paling banyak dipanjatkan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam adalah: 'RABBANAA AATINAA FID DUN-YAA HASANAH WAFIL AAKHIRATI HASANAH WAQINAA 'ADZAABAN NAAR Wahai Rabb kami, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan akhirat, dan hindarkanlah kami dari siksa api neraka.'" (HR Sahih Bukhari, hadis no. 5910)


Berbahagialah orang yang berdoa dan janganlah berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani. Wallahualam.

Sumber: Page Kempen Semak Status Hadith Sebelum Sebarkan

Doa yang sangat simple dan senang... 

Bebudak pun suka baca doa ni... 

boleh ajar anak doa ni dengan mudah... boleh ajar nasyid ni... 


12 November 2018

November 12, 2018

Rasa Nak Marah? Cepat-cepat Ucap Ayat Ini

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Rasa Nak Marah? Cepat-cepat Ucap Ayat Ini | Marah adalah dari syaitan.

Marah lawannya sabar.

Tapi kadang bila berlaku sesuatu yang mencabar kesabaran itu yang buatkan kita hilang sabar.

Tapi, marah ni boleh dikawal. Nabi s.a.w ajar kita untuk kawal marah.


عَنْ عَدِيِّ بْنِ ثَابِتٍ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ صُرَدٍ قَالَ اسْتَبَّ رَجُلَانِ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ عِنْدَهُ جُلُوسٌ وَأَحَدُهُمَا يَسُبُّ صَاحِبَهُ مُغْضَبًا قَدْ احْمَرَّ وَجْهُهُ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي لَأَعْلَمُ كَلِمَةً لَوْ قَالَهَا لَذَهَبَ عَنْهُ مَا يَجِدُ لَوْ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ فَقَالُوا لِلرَّجُلِ أَلَا تَسْمَعُ مَا يَقُولُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنِّي لَسْتُ بِمَجْنُونٍ

Dari Adi bin Tsabit telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Shurd dia berkata; "Ada dua orang yang saling mencerca dihadapan Rasulullah, sementara kami duduk di sisi baginda, salah seorang darinya mencerca temannya sambil marah, hingga wajahnya merah, maka Nabi SAW bersabda: Aku akan ajarkan satu kalimah dimana jika dia membacanya, kemarahan itu akan hilang daripadanya. Baginda membaca (istiazah – aku berlindung daripada syaitan yang direjam). Lalu salah seorang lelaki yang mendengar, bangun mendapatkan lelaki tersebut sambil berkata: Apakah kamu tahu apa yang diperkatakan Nabi tadi? Lalu beliau mengulangi apa yang disebutkan Nabi. Lelaki itu berkata kepadanya: Apakah engkau tengok aku seperti orang gila?" (HR Bukhari No: 5650) Status: Hadis  Sahih

Cara kawal marah

Pengajaran:

1.  Marah itu dipengaruhi oleh syaitan. Mengikut Imam al-Ghazali, berlakunya sifat marah itu kerana urat saraf manusia ditarik oleh syaitan.

2.  Orang yang sedang marah, jika tidak dikawal, boleh menyebabkan hilang pertimbangan seperti orang hilang akal. Dia boleh bertindak diluar kewarasan.

3.  Caranya... Tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan... Kemudian bacalah ayat ni. Iaitu Istiazah
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم

Firman Allah:

وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

Dan jika Engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari Syaitan, maka hendaklah Engkau meminta perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui. Fussilat: 36

Kawallah kemarahan kita dengan sentiasa membaca istiazah memohon perlindungan dari hasutan Syaitan.

Jadi, kita tukar... Biasa kita sebut istighfar bila nak marah...

Salah tu... Kena sebut istiazah sebab belum terlepas marah.

Tapi kalau dah terlepas tanpa sempat dikawal... Baru lah sebut istighfar...

Jom kita jadi sabar...

Ya Allah, jadikanlah aku ibu yang penyabar... 

26 Oktober 2018

Oktober 26, 2018

11 Tips Sihat Cara Nabi s.a.w

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

11 Tips Sihat Cara Nabi s.a.w 



Kena buat checklist ni..

Walaupun sikit je..  Tapi mencabar nak buat...

Nak jauhi sifat marah tu... Aduii... Main dengan anak-anak yang tengah membesar nih... Aduhai. . Camne tu..

Apa pun. Jom lah kita cuba dan amalkan ye..  Buat mana yang mampu... Moga dapat sihat hingga akhir hayat. 

25 Oktober 2018

Oktober 25, 2018

5 Tips Sihat Cantik Cara Islam

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

5 Tips Sihat Cantik Cara Islam | Islam agama yang lengkap... Kalau kita ikut betul-betul cara hidup Islam.. Insha Allah.. Kita akan sihat, kuat dan cantik...

Salah satu tips mudah yang diajar Nabi s.a.w untuk sihat dan cantik ialah dengan cara menjaga makan.

Amalkan makan dengan cara bersederhana. Bukan berlebihan.

Tips Sihat Cantik Cara Islam

Tips Sihat Cantik Cara Islam


عَنْ مِقْدَامَ بْنَ مَعْدِ يكَرِبَ يَقُولُسَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَا مَلَأَ آدَمِيٌّ وِعَاءً شَرًّا مِنْ بَطْنٍ حَسْبُ الْآدَمِيِّ لُقَيْمَاتٌ يُقِمْنَ صُلْبَهُ فَإِنْ غَلَبَتْ الْآدَمِيَّ نَفْسُهُ فَثُلُثٌ لِلطَّعَامِ وَثُلُثٌ لِلشَّرَابِ وَثُلُثٌ لِلنَّفَسِ

Dari Miqdam bin Ma'dikarib berkata, "Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Tidaklah memenuhkan anak Adam itu sebuah bekas yang lebih hina melainkan memenuhkan perutnya. Sekiranya ia makan memadai dengan beberapa suapan yang dapat menegakkan (menguatkan) tulang sulbi (tulang belakangnya). Jika dia dikuasai oleh nafsunya maka (hendaklah diisi perutnya) sepertiga untuk makanan, sepertiga untuk minum dan sepertiga untuk bernafas." (HR Ibnu Majah No: 3340) Status: Hadis Sahih

Makan secara sederhana


Pengajaran Hadis

1. Wajib jaga kesihatan

Menjadi tanggungjawab setiap Muslim untuk memelihara kesihatan tubuh badan supaya dapat melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai hamba Allah dengan baik dan sempurna.

2. Waspada dengan makanan yang diambil 

Setiap Muslim hendaklah sentiasa berjaga-jaga dengan makanan yang diambil. Ambillah makanan dengan kadar yang sederhana dan mampu memberikan tenaga untuk melakukan amal, jangan berlebihan yang boleh mendatangkan mudarat.

3. Mudarat jika makan berlebihan

Mudarat pada kesihatan adalah berpunca daripada makanan yang keterlaluan. Obesiti atau kegemukan akibat makan yang berlebihan boleh mengakibatkan pelbagai penyakit seperti darah tinggi, kencing manis, lemah jantung dan sebagainya. Kata al-Harith bin Abi Kaladah, seorang ahli perubatan Arab: 

"Perut itu adalah rumah penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit" (Al-Kasyf al-Ilahi, m/s 499).

4. Jauhi sifat tamak

Al-Quran menyarankan agar makan dan minum dengan kadar yang sederhana dan menjauhi sifat tamak, mementingkan diri sendiri serta membazir. Firman Allah:

وَكُلُواْ وَٱشۡرَبُواْ وَلَا تُسۡرِفُوٓاْۚ إِنَّهُۥ لَا يُحِبُّ ٱلۡمُسۡرِفِينَ

“Makanlah serta minumlah dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas. (al-Araf: 31)

5. Amalkan amalan 1/3 untuk sihat

Kita dianjurkan agar mengamalkan pemakanan yang sihat iaitu 1/3 dari perut di isi dengan makanan, 1/3 diisi dengan air dan 1/3 dikosongkan untuk bernafas.

Sumber: telegram.me/hadisharian_ikram


17 Oktober 2018

Oktober 17, 2018

WW - Doa Terhindar Dari Fitnah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)




Akhir zaman... Fitnah berleluasa..

Kadang dari sekeping gambar boleh jadi fitnah yang dahsyat.

Bahkan dari status dan komen di laman sosial juga boleh jadi bahan fitnah dan kecaman orang lain. Kerana hati manusia tak siapa tahu..

Justeru. . Marilah kita amalkan doa ini setiap hari agar terhindar fitnah terhadap diri, keluarga dan agama kita  Insha Allah. 

17 September 2018

September 17, 2018

Kelebihan Amalan Zikir SUBHANALLAH WABIHAMDIHI

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

SUBHANALLAH WABIHAMDIHI - MAHA SUCI ALLAH


 سبحان الله وبحمده

1. "Barangsiapa mengucapkan 'Subhanallah wabihamdihi Maha suci Allah dan segala pujian hanya untuk-Nya' sehari seratus kali, maka kesalahan-kesalahannya akan terampuni walaupun sebanyak buih di lautan." (HR. Bukhari: 5926)

Status hadith: Sahih

2. "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa saat pagi mengucapkan: "SUBHAANAKAALLAHIL AZHIIM WA BIHAMBDIHI (Maha Suci Allah yang Maha Agung dan segala puji bangi-Nya) sebanyak seratus kali, dan ketika datang waktu sore juga melakukan seperti itu, maka tidak ada satu makhluk pun yang dapat menyamai apa yang ia lakukan." (HR. Abu Daud: 4427)

Status hadith: Sahih

3. "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 'Barang siapa, ketika pagi dan petang, membaca doa; Maha Suci Allah dan segala puji bagi-Nya sebanyak seratus kali, maka pada hari kiamat tidak ada orang lain yang melebihi pahalanya kecuali orang yang juga pernah mengucapkan bacaan seperti itu atau lebih dan itu.'" (HR. Muslim: 4858)

Status hadith: Sahih


4. Pernah ditanya orang: 'Apakah ucapan zikir yang paling afdlal (utama), ya Rasulullah? ' Jawab beliau: 'Yaitu ucapan dzikir yang dipilihkan Allah bagi para malaikat-Nya dan hamba-hamba-Nya, ialah; Subhanalahi wa bihamdihi (Maha Suci Allah dan Maha Terpuji Dia).' (HR. Muslim: 4910)

Status hadith: Sahih

5. "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda: 'Dua kalimat yang ringan diucapkan tetapi berat timbangannya dan disenangi oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala Yang Maha Pengasih yaitu, Subhanallah wa bihamdihi subhaanallaahil azhim (Maha Suci Allah dengan segala pujian-Nya dan Maha Suci Allah Yang Maha Agung)." (HR. Muslim: 4860)

Status hadith: Sahih

6. "Ya Juwairiyah, kamu masih belum beranjak dari tempat shalatmu?" Juwairiyah menjawab; 'Ya. Saya masih di sini, di tempat semula ya Rasulullah.' Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata: 'Setelah keluar tadi, aku telah mengucapkan empat rangkaian kata-kata -sebanyak tiga kali- yang kalimat tersebut jika dibandingkan dengan apa yang kamu baca seharian tentu akan sebanding, yaitu 'SUBHAANALLOOHI WABIHAMDIHI, 'ADA KHOLQIHI WARIDHOO NAFSIHI WAZINATA 'ARSYIHI WAMIDAADA KALIMAATIHI."Maha Suci Allah dengan segala puji bagi-Nya sebanyak hitungan makhluk-Nya, menurut keridlaan-Nya, menurut arasy-Nya dan sebanyak tinta kalimat-Nya.' Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah dan Abu Kuraib dan Ishaq dari Muhammad bin Bisyr dari Mis'ar dari Muhammad bin 'Abdurrahman dari Abu Risydin dari Ibnu 'Abbas dari Juwairiyah dia berkata; bahwa suatu ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melewatiku ketika beliau usai shalat shubuh. -lalu dia menyebutkan redaksi yang serupa. Namun beliau dengan menggunakan kalimat; 'SUBHANALLAH 'ADADA KHALQIHI, SUBHANALLAH RIDHO NAFSIHI, SUBHANALLAH ZINATA 'ARSYIHI, SUBHANALLAH MIDADA KALIMAATIHI. Maha suci Allah sebanyak hitungan makhluk-Nya. Maha Suci Allah menurut keridlaan-Nya. Maha Suci Allah menurut kebesaran arasy-Nya. Maha Suci Allah sebanyak paparan kelimat-Nya.' (HR. Muslim: 4905)

Status hadith: Sahih

Wallahua'lam

Kredit : Page Jalan-jalan Cari Ilmu

13 Ogos 2018

Ogos 13, 2018

Mak-mak Yang Ada Penyakit Anxiety Disorder, Amalkan Doa Ni Setiap Kali Lepas Solat!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Mak-mak Yang Ada Penyakit Anxiety Disorder, Amalkan Doa Ni Setiap Kali Lepas Solat! | Risau, satu penyakit.. Bukan perasaan biasa kalau tak dikawal.

Penyakit risau ni biasa melanda mak-mak kan..

Pertama kali nak hantar anak ke pengasuh, risau..

Daftar anak ke tadika pun risau...

Anak nak masuk sekolah darjah satu .. Risau...

Kalau anak perempuan lagi lah bertambah risau...

Tapi risau ni kalau tak dikawal lama-lama jadi penyakit...

Tanda-tanda & gejala Anxiety Disorder

Ciri-ciri dan gejala seseorang mengalami anxiety disorder atau gangguan kecemasan adalah:

  • Merasa gelisah, lemah, atau lelah
  • Detak jantung meningkat
  • Nafas dengan cepat
  • Berpeluh dan gementar
  • Susah untuk kawal ketakutan atau kecemasan
  • Insomnia (susah tidur)
  • Merasakan bahaya atau panik.

Jadi, MF nak kongsi satu doa ringkas. . Dalam al-Mathurat pun ada.  Dan doa ni biasa sangat kita baca dan hafaz.. Tapi mungkin kita tak tau dengan  mendalam kelebihan  doa ini...


Mak-mak Yang Ada Penyakit Anxiety Disorder, Amalkan Doa Ni Setiap Kali Lepas Solat!


Ini Doanya... 

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ، وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ

"Ya Allah aku berlindung kepada-Mu dari kebingungan dan keduka-citaan, aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas, aku berlindung kepada-Mu dari sifat penakut dan bakhil, aku berlindung kepada-Mu dari beban hutang penindasan orang-orang."

Biasa kan doa ni...

Ustaz Elias kata.. Doa ni kita baca untuk ubati penyakit risau dan kebimbangan tentang sesuatu yang belum terjadi..

Kita biasa risau kan bila nak melalui sesuatu yang bukan jadi kebiasaan kita. .

Jadi amalkan baca doa ini... Setiap kali lepas solat fardhu..  Amalkan baca...

Doa ini akan menjadikan kita lebih bertawakal, yakin dan bersemangat dengan izin Allah . Insha Allah...

Sekian... Semoga bermanfaat .. 

24 Julai 2018

Julai 24, 2018

Doa Untuk Ayah dan Ibu Kita.... Jom Ameen kan Bersama...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

‘‘DO’A UNTUK AYAH DAN IBU KITA’’


Ya Allah...
 Rendahkanlah suara kami di depan mereka.
 Indahkanlah ucapan kami di mata mereka.
 Lunakkanlah watak kami terhadap mereka.
 Dan lembutkanlah hati kami untuk mereka.

 Ya Allah...
 Berilah mereka sebaik²nya balasan.
 Atas didikan yang telah mereka berikan kepada kami.

 Berilah mereka pahala yang besar.
 Atas kasih sayang yang mereka limpahkan kepada kami.

 Peliharalah mereka sebagaimana mereka memelihara kami sejak kecil dengan penuh kasih sayang.

 Ya Allah...
 Apapun gangguan yang telah mereka rasakan ataupun kesusahan yang mereka derita karena kami, atau hilangnya sesuatu hak mereka karena perbuatan kami, jadikanlah semua itu menjadi penyebab gugurnya dosa² mereka, penyebab meningginya kedudukan mereka dan bertambahnya pahala mereka dengan perkenan-Mu.

 Karena hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan kebaikan yang berlipat.

 Ya Allah...
 Jika maghfirah-Mu telah mencapai mereka sebelum kami, izinkan mereka memberi syafa'at untuk kami.

 Tapi jika maghfirah-Mu lebih dulu mencapai diri kami, izinkanlah kami memberi syafa'at untuk mereka.

 Sehingga kami semua bisa berkumpul bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman yg dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu, serta rahmat-Mu.

 Ya Allah...
 Sesungguhnya hanya Engkaulah yang memiliki Karunia Maha Agung.

 Serta anugerah yang tak berakhir.
 Hanya kepada-Mu lah kami meminta dan hanya kepada-Mu lah kami memohon pertolongan.

 - Dan Engkaulah yg Maha Pengasih diantara semua yang pengasih.

Kredit : Telegram Channel

07 Jun 2018

Jun 07, 2018

Zikir Waktu Pagi Dan Petang

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

[ZIKIR WAKTU PAGI DAN PETANG]

Zikir Waktu Pagi Dan Petang
Zikir Waktu Pagi Dan Petang 

Amalkan membaca zikir ini tiga kali waktu pagi dan tiga kali waktu petang. Insyaallah akan terhindar daripada perkara perkara yang memudharatkan diri. Wallahu'alam.

بِسْـمِ اللَّهِ الَّذِ يْ لَا يَضُـرُّ مَعَ اسْمِـهِ شَيْ ءٌ فِي الْأَ رْضِ وَلَا فِي السَّمـآءِ ، وَهُـوَ السَّمِـيْعُ الْعَلِـيْمُ

"Dengan nama Allah yang tidak memberi mudharat akan sesuatu yang dibumi dan yang dilangit (selagi) bersama dengan Nama-Nya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."

-Al Azkar (Imam An Nawawi)-


Mudahnya nak berzikir. .
Sambil memandu, sambil memasak, sambil berjalan boleh amalkan zikir ini...

Zikir tanda kita ingat Allah... Orang yang sentiasa ingat Allah akan selamat hidupnya.

Zikir juga salah satu amalan mudah untuk memperoleh malam lailatulqadar di samping amalan-amalan sunat yang lain.

Jom.. Amalkan zikir mudah ini.. Untuk keberkatan dan keselamatan dunia dan akhirat. 

06 Jun 2018

Jun 06, 2018

30 Cadangan Doa Ketika Hampir Berbuka Puasa

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

30 Cadangan Doa Ketika Hampir Berbuka Puasa

Ada suatu waktu yang mustajab untuk berdoa, dimana doa tersebut tidak akan ditolak oleh Allah SWT, yaitu berdoa saat menjelang berbuka puasa dan menjelang makan sahur

Tetapi sayangnya banyak kaum muslimin tidak mengetahuinya atau tahu tapi mengabaikannya.

Di Mekkah dan  Madinah, satu jam sebelum azan maghrib orang-orang sudah menadahkan tangan ke langit berdoa untuk kemudahan dari segala hajat, baik hajat dunia mau pun akhirat, mereka berdoa dengan syahdu sepenuh keyakinan, sampai-sampai air mata mereka mengalir deras

Kesalahan yang dilakukan kaum muslimin ialah dengan menyibukkan diri pada waktu yang sangat mustajab ini dengan cara sibuk bersiap utk berbuka  menjelang azan maghrib  kemudian berkumpul menghadapi hidangan berbuka dan mereka sudah merasa cukup dengan hanya membaca "Allahuma lakasumtu... atau dzahaba zhoma'u padahal hanya mencakupi maknanya berupa  ucapan syukur sahaja.

Nabi SAW :

“Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika saat berbuka ada doa yang tidak ditolak” (HR Ibnu Majah)

Ketika kita sibuk-sibuk menyediakan juadah berbuka pastikan kita spare sedikit masa, sekitar 3-5 minit sebelum masuk waktu berbuka, untuk menadah tangan berdoa kepada Allah SWT.

Ayuh kita amalkan doa ringkas ini setiap kali kita berbuka puasa

Doa buka puasa
30 Cadangan Doa Ketika Hampir Berbuka Puasa

30 Cadangan Doa Ketika Hampir Berbuka Puasa

Cadangan doa ini sebagai panduan sahaja..... boleh diubah mengikut hajat masing

Cadangan doa ketika  berbuka puasa

1. Bertambah iman
2. Sihat tubuh badan
3. Mati yang baik.
4. Murah rezeki.
5. Anak soleh.
6. Keluarga bahagia.
7. Rahmat Allah.
8. Jauh azab kubur.
9. Lapang dada.
10. Kekalkan iman.
11. Ampunkan dosa.
12. Anak2 berjaya.
13. Perniagaan yg diberkati.
14. Jauhi segala penyakit.
15. Ibadat diterima.
16. Mudah segala urusan.
17. Diterima taubat.
18. Lapangkan kubur.
19. Mudah bayar hutang.
20. Lailatulqadar.
21. Syafaat Nabi SAW.
22. Syurga Firdaus.
23. Jauhi neraka.
24. Terima kitab tgn kanan.
25. Selamat meniti Sirat.
26. Selamat fitnah Dajal. 
27. Ketenangan hati.
28. Doa ibubapa.
29. Keluarga yg dirikan solat.
30. Diterima puasa Ramadhan

Semoga memberi manfaat buat semua.

Kredit : @HimpunanDoa

Doalah apa sahaja yang baik-baik pasti Allah kabulkan... Seperti mana firman Allah..

Allah berfirman:

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

“Dan Rabb-mu berfirman: ‘Berdo’alah kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk Neraka Jahannam dalam keadaan hina dina” (al-Mu’min 40: ayat 60).

Doalah yang baik-baik... Moga Allah perkenankan dengan keberkatan bulan Ramadhan kali ini... Insha Allah... 

27 Mei 2018

Mei 27, 2018

Jangan Tinggal 10 Perkara Ini Dalam Bulan Ramadhan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jangan Tinggal 10 Perkara Ini Dalam Bulan Ramadhan | Bulan Ramadhan, bulan yang istimewa untuk kita. Dari Allah untuk kita... Bulan ni segalanya istimewa yang takde pada bulan lain.

Jadi, sebaiknya amalan bulan ni lebih istimewa dari bulan lain.

Apa amalan yang istimewa  kita tak boleh tinggal sepanjang bulan Ramadhan?

Jangan Tinggal 10 Perkara Ini Dalam Bulan Ramadhan 

Jangan Tinggal 10 Perkara Ini Dalam Bulan Ramadhan
Jangan Tinggal 10 Perkara Ini Dalam Bulan Ramadhan 

1. Niat. 

Berniatlah untuk berpuasa kerana Allah mengharap keredhaanNya. Bukan tunjuk-tunjuk kat orang. Niat setiap malam Ramadhan kerana ia memperbaharui tujuan sebenar kita berpuasa. Lillah. Baca lafaz niat ke tidak..yang penting kita niat.

2. Sahur. 

Jangan lupa bersahur sebab ia penuh berkat. Lewatkan di akhir malam sebelum Fajar Subuh. Jangan makan kalau dah azan subuh. Mula-mula bangun ingat Allah dulu pastu selawat atas Nabi kemudian baru fikir nak makan apa.

3. Baca Quran. 

Berazamlah khatam Quran 30 juz Ramadhan kali ini. Sekali pun takpe. Baca molek usah laju-laju. Lepas subuh baca Quran jangan baca fesbuk.

4. Solat 5 waktu. 

Berjemaahlah. Surau masjid banyak. Kat rumah dan ofis pun boleh. Time wuduk jangan minum air.

5. Terawih. 

Jangan tinggal sekali pun. Kalau terlepas di masjid boleh solat kat rumah. Ajak anak-anak. 8 ke 20 ke 200 ke tak kisahlah yang penting buat. Usah gaduh-gaduh nanti muka cepat kedut.

6. Cari Ilmu. 

Tambahkan ilmu agama setiap hari. Ahli Sunnah Wal Jamaah. Jangan ngaji kitab Wahabi/Syiah. Khatamkan 1 kitab pun ok. Dengar tazkirah tu catat. Kita ni melayu mudah lupa.

7. Berbuka. 

Banyakkan doa tika berbuka puasa. Pastikan maghrib dah masuk baru makan. Makan tamar dulu. Kalau takde air dulu. Makan ala kadar pelan-pelan makanan tu tak lari tak habis sebab ramai orang buang jek.

8. Bagi orang makan. 

Orang susah..Fakir miskin..Anak yatim.. anak sendiri Jangan lupa bagi makan yang halal. Biar sedikit asalkan berkat.

9. Ziarah. 

Eratkan silaturrahim. Calling kenalan-kenalan lama Jangan lupa kaum kerabat. Mak Ayah nombor 1 takde mereka takdelah kita. Kubur Jangan lupa. Ziarah ia ingatkan mati.

10. Sabar. 

Laksana semua ibadah dengan sabar dan tabah. Ingat kita tak hidup lama. Mati bila-bila. Jaga mulut. Kalau dihina katakan “Saya Berpuasa”. Jangan balas. Sila Sabar...

Kredit: Bahagian Dakwah JAKIM

Memang sentap ayat dia… menusuk ke qalbu… huhu…

Jom kita sama-sama jom… jadikan Ramadhan kita lebih baik… insha Allah…

23 Mei 2018

Mei 23, 2018

AMALKAN SBSL DI BULAN RAMADAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


AMALKAN SBSL DI BULAN RAMADAN

amalan bulan Ramadhan
Google images

Pada bulan Ramadan ini, saya cadangkan kepada rakan-rakan FB sekalian supaya sentiasa mengamalkan SBSL. Semoga Ramadan yang kita lalui lebih bermanfaat kepada kita.

Apa itu SBSL?.  

S ialah sedikit,
B pula ialah banyak,
S berikutnya ialah segera dan
L pula ialah lambat.

Apa maksud sedikit, banyak, segera dan lambat. Berikut ini huraiannya,

SEDIKIT

Sepanjang bulan Ramadan kita hendaklah membiasakan sedikit  pada dua perkara iaitu :

1. Sedikit tidur.

Ia boleh dicapai dengan tidur lewat pada setiap malam dan bangun awal pada keesokan harinya. Waktu tidur yang dikurangkan dapat digunakan untuk beramal ibadat.

2. Sedikit makan. 

Semasa berbuka puasa, makan sedikit sahaja. Jangan terlalu banyak makan kerana yang demikian menyebabkan terlalu kenyang. Kebiasaannya kenyang yang melampau menyebabkan keletihan dan mengantuk. Akhirnya ia mengganggu qiyam Ramadan iaitu ibadat malam seperti solat Tarawih dan tadarus al-Quran.

BANYAK

Sepanjang bulan Ramadan hendaklah kita membanyakkan dua perkara iaitu :

1. Berjaga malam. 

Ia akan terhasil apabila kita berjaya mengurangkan tidur. Tujuannya tidak lain tidak bukan untuk membolehkan kita rancak mengamalkan qiyam Ramadan. Maka kita dapat bertadarus al-Quran hingga larut malam, bertahajud pada setiap malam kerana bangun awal dan sebagainya.

2. Beramal ibadat. 

Kita hendaklah merebut peluang kedatangan Ramadan untuk membanyakkan amal ibadat terutamanya ibadat-ibadat sunat seperti solat Tarawih, sedekah, iktikaf, baca al-Quran, zikir, berdoa, qiamullail dan sebagainya. Ganjarannya sungguh lumayan kerana setiap amalan sunat pada bulan Ramadan diberi ganjaran seperti melakukan amalan wajib.

SEGERA

Pada bulan Ramadan kita hendaklah menyegerakan dua perkara iaitu :

1. Berbuka puasa. 

Sunat hukumnya berbuka puasa dengan segera apabila masuk waktunya. Melewatkannya adalah makruh.

2. Segera ke masjid dan surau pada setiap malam. 

Kalau boleh bersegeralah ke masjid atau surau sebelum masuk waktu Isyak. Berusahalah menjadi makmum muwafik, bukannya makmum masbuk. Dengan cara demikian, kita tidak terlepas satu rakaat pun semua jenis solat yang dilakukan oleh imam dan semua makmum lain yang hadir awal.

LAMBAT

Pada bulan Ramadan kita hendaklah melambatkan dua perkara iaitu :

1. Lambat bersahur. 

Hukum melewatkan bersahur adalah sunat. Tujuannya untuk melebihkan kekuatan berpuasa keesokan hari dan tidak sambung tidur selepas bersahur kerana waktu Subuh sudah hampir.

2. Beribadat secara lambat. 

Maksudnya semasa beribadat seperti solat Tarawih dan membaca al-Quran, kita hendaklah melakukannya secara cermat dan tersusun supaya ibadat kita berkualiti, sah dan diterima Allah. Jangan beribadat secara kalut, tergesa-gesa, gopoh dan ingin habis awal kerana yang demikian memungkinkan ibadat kita sia-sia, tidak sah dan tidak berpahala kerana tidak diterima Allah.

(Catatan Syeikh Ahmad Faisol Hj Omar) via FB Bahagian Dakwah JAKIM

27 April 2018

April 27, 2018

Amalkan 20 Tips Ni Untuk Hidup Tenang

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Amalkan 20 Tips Ni Untuk Hidup Tenang | Ketenangan, satu rezeki yang lebih berharga dari segalanya... Tak semua orang mampu capai ketenangan yang sebenar.

Tapi tak susah sebenarnya nak capai ketenangan tu kalau amalkan 20 tips mudah ni dalam hidup.

Amalkan 20 Tips Ni Untuk Hidup Tenang

#1 Solat di awal waktu

Solat di awal waktu dan langsung tidak meninggalkan solat lima waktu. Orang yang jaga solat, InsyaAllah Tuhan akan menjadikan jiwa kita lebih tenang dan damai.

#2 Banyakkan doa

Perbanyakkan doa dan mohon kepada Tuhan supaya diberi ketenangan jiwa. Doa yang sungguh-sungguh, bukan sekdar doa di media sosial atau sekadar menadah tangan sahaja.

#3 Tidur Cukup

Tidur awal atau tidur yang mencukupi serta mempunyai waktu rehat yang sempurna.

#4 Jangan menangguhkan kerja

Kalau kerja yang terlalu banyak, buat sedikit demi sedikit sehingga siap. Susun perjalanan seharian supaya lancar dan sempurna.

#5 Banyakkan senyum

Atau bangkitkan perasaan yang boleh membuatkan kita tersenyum seperti tengok video lawak di Youtube, baca majalah humor, imbau kenangan manis dan sebagainya.

#6 Move on

Sentiasa "move on" dan lupakan kenangan pahit yang bakal membarakab semula emosi negatif sendiri.

#7 Pemaaf

Sentiasa menjadi insaf pemaaf yang sentiasa memaafkan orang lain. Biarlah orang buat jahat kepada kita, sentiasalah menjadi insan pemaaf yang tidak berdendam.

#8 Tidak berbalah

Jangan sesekali mencari masalah atau berbalah dengan orang lain termasuklah rakan di media sosial, ibu bapa, adik-beradik, jiran, rakan pejabat dan lain-lain. Jaga percakapan dan penulisan.

#9 Bercuti

Kalau ada duit lebih, pergilah bercuti dalam atau luar negeri. Lagi baik kalau pergi melakukan ibadat umrah di tanah suci.

#10 Sayang

Sayangi binatang peliharaan, bayi, kanak-kanak dan orang tua. Sentiasa hormat kepada orang lain dan merendah diri.

Amalkan 20 Tips Ni Untuk Hidup Tenang

Amalkan 20 Tips Ni Untuk Hidup Tenang

#11 Sedekah dan sosial

Banyakkan bersedekah dan melibatkan diri dengan aktiviti sosial setempat.

#12 Syukur

Sentiasa bersyukur dengan apa yang telah kita miliki. Bukan dengan perkara yang belum kita miliki.

#13 Suka

Sentiasa mencintai kerjaya atau apa yang kita buat.

#14 Tidak Memaksa Diri

Jangan paksa diri buat perkara yang kita tidak mampu buat. Kalau terpaksa juga buat, buatlah dengan rela dan ikhlas.

#15 Utamakan akhirat

Sedar bahawa dunia ini adalah persinggahan. Bahawa akhirat adalah tempat yang kekal abadi.

#16 Jangan Berhutang

Jangan berhutang. Atau kalau terpaksa berhutang juga, pastikan hutang itu tidak membelenggu hidup kita.

#17 Berbelanja ikut kemampuan

Berbelanja mengikut kemampuan. Bukan ikut kemahuan. Biar hidup sederhana. Asal jiwa tenang dan bahagia.

#18 Banyakkan amal

Perbanyakkan amal ibadat dan jauhi maksiat. Contohnya solat rawatib, solat Dhuha, solat Tahajud, baca Quran. Dalam masa yang sama jauhi perkara maksiat yang menjadikan jiwa kita gelisah.

#19 Belajar

Hadiri majlis ilmu. Belajar, belajar dan belajar.

#20 Riadah

Banyakkan riadah dan bersukan.

Kredit: Facebook

25 April 2018

April 25, 2018

9 Kesalahan Mencuci Muka Yang Selalu Kita Buat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


9 Kesalahan Mencuci Muka Yang Selalu Kita Buat | Wanita dan kecantikan tak dapat dipisahkan. Salah satu rutin nak jaga kecantikan wajah ialah mencuci muka. Tapi sebenarnya, dalam nak kekal cantik dengan mencuci muka, banyak kesalahan yang kita buat. Dan kesalahan ini menyebabkan muka bukan bertambah berseri tapi sebaliknya.

9 Kesalahan Mencuci Muka Yang Selalu Kita Buat


9 Kesalahan Mencuci Muka Yang Selalu Kita Buat
Edited from Google images

1. Tidak bersihkan betul-betul

Cara pembersihan yang tidak betul adalah punca pori tersumbat. Kawasan bawah leher, garis rambut dan hidung juga perlu dibersihkan dengan betul.

2. Suhu air yang salah

Suhu air suam amat sesuai untuk mencuci muka. Kata orang, air suam akan membuka liang dan air sejuk akan menutupnya semula. Faktanya adalah liang roma tidak mempunyai otot untuk terbuka atau tertutup. Ini boleh menyebabkan kulit muka menjadi kering.

3. Skrub wajah

Jangan gunakan scrub muka terlalu kerap. Dua atau 3 minggu sekali sudah memadai.

4. Salah pilih produk

Ada produk muka yang boleh mengurangkan kelembapan muka. Pembersih muka yang sesuai harus mampu menanggalkan kotoran dan kesan mekap. Produk yang tidak sesuai juga mampu menyebabkan iritasi pada kulit.

5. Guna produk dengan bahan kimia

Elakkan penggunaan produk yang mempunyai bau, pewarna atau bahan kimia. Baca label kandungan bahan dalam produk sebelum membelinya.

6. Beli produk ‘itu-ini’

Elakkan membeli produk yang tidak dikenali. Belilah produk yang mempunyai kandungan bahan natural dan memberi kebaikan kepada kulit anda dalam jangka masa panjang seperti serum.

7. Jangan ‘terlebih’

Mencuci muka 2 kali sehari sudah mencukupi. Dan jangan gunakan terlalu berlebihan.

8. Gosok dengan tuala

Menggosok muka terlalu kuat mengganggu fungsi kulit. Lakukannya secara perlahan-lahan.

9. Tangguh guna pelembap

Selepas cuci muka, sapu serum, secepatnya letakkan pelembap pada muka. Jangan tangguhkan penggunaan kerana melambatkan proses penyerapan pelembap.

Kesalahan yang biasa MF buat ialah yang No.7, rupanya tak boleh lebih cuci muka guna pencuci... Sehari cukup dua kali... selebihnya basuh gitu je... Dan bagi orang Islam... memang selalulah kita cuci muka sebab kita berwuduk... Jadi, insha Allah jika kita jaga kesempurnaan wuduk, pasti berseri wajah kita... insha Allah...

Rujukan: Telegram Channel

12 April 2018

April 12, 2018

Resepi Mudah Untuk Sihat, Cergas Badan dan Cerdas Otak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Resepi Mudah Untuk Sihat, Cergas Badan dan Cerdas Otak! | Semua orang nak sihat, tak nak sakit.. Dengan gaya hidup yang tak sihat macam mana nak sihat.. badan tak sihat otak lagi tak sihat... Mudah lupa dan lalai...

Ini ada resepi mudah untuk sihat, cergas dan cerdas... Boleh amalkan selalu...

Resepi Mudah Untuk Sihat, Cergas Badan dan Cerdas Otak!


Tip dan cara meningkatkan daya hafalan, ingatan dan pembelajaran:

1. - Memakai wangi-wangian

2. - Za'faran dapat menambahkan ingatan

3. - Berlari dengan pantas juga dapat mencerdaskan minda.

5. - Minum madu lebah

6. - Makan buah kismis sekurang-kurangnya 21 biji pada setiap pagi atau minum rendaman air kismis, caranya :
Resepi Mudah Untuk Sihat, Cergas Badan dan Cerdas Otak!

Anda hanya perlukan kismis dan air minuman. Amalkan seperti berikut secara istiqomah

1. Tuangkan air minuman ke dalam gelas sebelum tidur.
2. Rendam 21 biji kismis dalam air minuman tersebut semalaman.
3. Minum air rendaman dan makan kismis itu keesokan paginya sebelum makan sarapan.
4. Sebelum minum baca doa2 dan ayat2 Al-Qur'an yang berkaitan

7. - Minum susu lembu.

8. - Minum air zamzam.

Amalkan setiap hari untuk mendapatkan tubuh yang cergas, minda yang cerdas dan mata yang sihat! Insya-Allah....

Sumber: Facebook Uswatun Hasanah


Memang tak pernah try lagi rendam dalam air tu.. lepas ni nak try... dah berumur ni, kadang minda mudah lupa... tambah kalau sibuk... lagi cepat dan mudah lupa... 

22 Mac 2018

Mac 22, 2018

Doa Untuk Kaki Pancing Untuk Panggil Ikan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Doa Untuk Kaki Pancing Untuk Panggil Ikan | Memancing satu hobi yang best. Masa kecik dulu, MF memang suka memancing... memancing kat parit je, tapi dapat ikan seronok sangat. Bila dah ada anak ni, minat tu datang semula. Tambah suami pun ada minat yang sama. Minat kami ni bertambah membuak bila tengok satu rancangan kat Astor "Kail Pagi Makan Petang". Memang best rancangan ni... Tapi tu la.,. tunggu anak besar baru dapat teruskan minat ni dengan suami.

Doa Untuk Kaki Pancing Untuk Panggil Ikan
Sumber: google images

Memancing ni menguji kesabaran. Perkara ini memang tidak dapat dinafikan oleh mereka-mereka yang memang gemarkan aktiviti memancing untuk mengisi masa lapang atau yang terluang. Jadi, nak kenal lelaki yang sabar carilah kaki pancing... haha... boleh buat laki tuh...

Dalam memancing, ada kala dapat ikan ada kala tak kan... Kadang ada kita tengok, orang tu memancing kat tempat yang sama kita pancing, tapi dia dapat ikan kita tengok saja je pancing tu... Mesti ada ilmu kan... Ya, mungkin juga.. Tapi kena ingat dalam memancing itulah rezeki Allah nak bagi... Kena doa dan tawakal banyak juga dengan Allah..

Doa Untuk Kaki Pancing Untuk Panggil Ikan

Jadi, antara doa yang boleh kita amal buat kaki pancing, ialah surah al-Jathiya ayat 12.


اللَّهُ الَّذي سَخَّرَ لَكُمُ البَحرَ لِتَجرِيَ الفُلكُ فيهِ بِأَمرِهِ وَلِتَبتَغوا مِن فَضلِهِ وَلَعَلَّكُم تَشكُرونَ

Maksudnya, “Allah yang memudahkan laut bagi kegunaan kamu, supaya kapal-kapal belayar padanya dengan perintahNya, dan supaya kamu mencari rezeki dari limpah kurniaNya, dan juga supaya kamu bersyukur”. (Surah Al-Jathiya ayat 12)

Kepada kaki pancing samada yang baru hendak berjinak-jinak atau yang dah terer memancing, atau yang nak memancing ikan samada di tasik, kolam, ataupun lautan bolehlah amalkan doa ini semoga ada manfaatnya.

Semoga mendapat hasil tangkapan ikan yang banyak. Insyaa-Allah…

Tetapi jangan lupa pada cara memancing, teknik dan petua yang betul masa memancing. Tips seperti pemilihan joran, umpan dan masa juga penting untuk dapatkan hasil yang lumayan...


p/s: Tak ramai orang perempuan minat memancing... Tapi MF suka aktiviti ni, boleh buat bersama keluarga... ajar anak-anak memancing, boleh belajar banyak perkara tentang kehidupan... Kira family bonding activity.