GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

6 TIPS AGAR BEDAK TAHAN LAMA DAN NAMPAK RATA WALAUPUN KULIT MUKA KITA BERMINYAK

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


6 TIPS AGAR BEDAK TAHAN LAMA DAN NAMPAK  RATA WALAUPUN KULIT MUKA KITA BERMINYAK | Orang yang kulit muka berminyak rasa delima nak pakai bedak muka kan. Tapi kalau tak pakai lagi lah Nampak shining macam cermin. Tapi bila dah pakai, Nampak bertompok dan lagi buruk bila berpeluh atau waktu tengah hari. Cair habis bedak muka tu.

Tapi, ada caranya, bagi yang hadapi masalah kulit wajah berminyak nih… jangan risau... tips mudah je...

6 TIPS AGAR BEDAK TAHAN LAMA DAN NAMPAK RATA WALAUPUN KULIT MUKA KITA BERMINYAK, TIPS UNTUK KULIT BERMINYAK, BEDAK UNTUK KULIT BERMINYAK

6 TIPS AGAR BEDAK TAHAN LAMA DAN NAMPAK  RATA WALAUPUN KULIT MUKA KITA BERMINYAK



#Tips 1: BERSIHKAN SELURUH MUKA

CARA CUCI MUKA YANG BETUL

Memandangkan kulit muka kita jenis berminyak, jadi supaya bedak tahan lama kita perlu membersihkan muka terlebih dahulu sebelum memakai bedak atau mekap.
Bilasan air selepas menggunakan pembersih muka akan melunturkan minyak dan kotoran yang melekat di muka. Lagipun jika kotoran tersebut tidak dibersihkan, hasil mekap akan jadi tidak sekata. Malahan boleh menyebabkan jerawat tumbuh di muka.


#Tips 2: GUNA AIS 

GUNA AIS SEBELUM MAKE UP

Muka yang berminyak mudah sangat nampak berminyak walaupun kita baru sahaja membersihkan muka. Cara terbaik untuk mengawal pengeluaran minyak buat sementara waktu adalah dengan menggunakan ais batu.

Sapukan ais batu pada seluruh muka secara perlahan-lahan. Rasa sejuknya akan menyegarkan dan menegangkan kelenjar minyak pada muka sehinga pengeluaran minyak dapat dikawal. Paling tidak ketika kita sedang sibuk bermekap.


#Tips 3: PAKAI PELEMBAB MUKA


Walaupun muka kita jenis berminyak, tapi jangan takut untuk pakai pelembab muka. Muka tak akan jadi lebih berminyak jika kita memilih pelembab muka yang sesuai untuk kulit berminyak.

Pakailah pelembab yang mempunyai kandungan yang ringan supaya dapat mengawal kadar minyak di muka. Pelembab ini juga akan membuat mekap atau bedak tahan lama sepanjang hari.


#Tips 4: PILIH BEDAK BERTEKSTUR RINGAN

Untuk kulit berminyak, sebaiknya kita pakai bedak yang teksturnya lebih ringan seperti bedak jenis loose powder. Bedak ini mempunyai tekstur lebih lembut dan ringan sehingga lebih selesa di kulit muka serta tidak menyumbat liang pori-pori.

Di samping itu, ia juga dapat mengurangkan kadar minyak serta  dapat melekat dengan baik di kulit muka berminyak. Penggunaan bedak loose powder juga akan membuatkan kulit muka kita kelihatan lebih segar dan bebas minyak.


#Tips 5: BAWA KERTAS MINYAK

Gunakan kertas minyak bagi mengurangkan kelebihan minyak di kulit muka. Jangan gosok kertas minyak ini dengan kuat di kulit muka kerana ia hanya akan merosakkan mekap atau bedak yang dipakai.

Cara pakai kertas minyak supaya mekap atau bedak tahan lama, memadai jika kita tekap-tekap kertas minyak ini secara perlahan-laan di kulit muka sehingga minyak tersebut hilang tanpa merosakkan solekan.


#Tips 6: HINDARI KEBIASAAN MENYENTUH KULIT MUKA

Selalunya kita suka sangat menyentuh bahagian muka seperti menggaru-garu kawasan muka yang gatal, menutup mulut dengan tangan, pegang dagu dan sebagainya.

Kebiasaan ini akan membuat mekap atau bedak cepat luntur disebabkan kelebihan minyak di muka. Selain itu, kebiasaan ini juga akan memperluaskan penyebaran kuman dan bakteria dari tangan ke muka.

Itulah beberapa cara yang boleh dipraktik supaya bedak tahan lama dan nampak lebih rata di kulit muka kita yang berminyak. Orang yang ada masalah kulit muka berminyak, boleh cuba salah satu atau keenam-enam tips ini..

Semoga bermanfaat.

Kredit info: Telegram Channel Petua & Kesihatan

3Ulasan

  1. bedak okay je .. tapi kalau foundation tu .. menakutkan betul kalau nak pakai lama. lagi2 kalau hadap matahari. rasa macam melekit2

    BalasPadam
  2. Sesekali boleh amalkan tips ni kerana cuma sesekali ber makeup..

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ