Thursday, 9 May 2019

Hukum Baca al-Quran Tanpa Wuduk

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hukum Baca al-Quran Tanpa Wuduk | Bulan Ramadhan ni orang nak berebut buat pahala. Antar amalan yang mendatangkan banyak pahala di bulan Ramadan ialah baca al-Quran.

Tapi seperti yang kita tau, al-Quran sekarang dah seiring dengan kecanggihan teknologi. Hujung jari je boleh baca al-Quran.

Tapi yang jadi persoalan ialah... Boleh ke baca Al-Quran tanpa wuduk. Ye lah... Kalau setakat nak baca al-Quran di smartphone je kan... Perlu ke ada wuduk juga eh..

Hukum Baca al-Quran Tanpa Wuduk

Jawapannya :

Dibolehkan membaca al-Quran Tanpa wuduk. Ini seperti yang diriwayatkan dari Ali R.A:

“Rasulullah SAW masuk ke kamar kecil lalu menyelesaikan hajatnya. Kemudian beliau keluar dan makan roti dan daging bersama kami, beliau juga membaca Al-Quran. Tidak ada yang menghalanginya SAW –boleh jadi berkata: tidak menghalanginya-dari membaca Al-Quran kecuali junub.” (HR. Ibnu Majah).

Tapi, kalau baca sambil pegang mushaf al-Quran wajib ada wuduk.. Kita ikut pendapat Imam as-Syafie.

Selain itu terdapat hadis Nabi SAW, “Tidak boleh menyentuh Al-Quran kecuali orang yang suci.” Namun para sahabat Nabi memberikan fatwa demikian sebagai penghormatan terhadap Al-Quran dan bukti bahawa al-Quran adalah kalamullah.

Hukum Baca al-Quran Tanpa Wuduk
sumber: google images

Persoalannya, adakah perlu kita mengambil wuduk terlebih dahulu sebelum membaca?

Aplikasi al-Quran di smartphone ataupun di komputer tidak tertakluk hukum seperti mushaf al-Quran yang sebenar.

Maka, sifat yang dibacanya tidak kekal, yang ada hanya sifat gelombang yang terdiri daripada huruf dengan visual yang akan muncul ketika kita buka aplikasi  dan akan hilang bila kita menutup semula aplikasi tersebut. Kalau kita buka baru ada, bila tutup atau uninstall hilanglah sifat al-Quran tu.

Hukum ni juga mengikut pendapat ulama kontemporari yang mana dibolehkan menyentuh handphone atau kaset yang di dalamnya ada rakaman dan dibolehkan membaca Quran daripadanya tanpa perlu berwuduk.

Cara ini bagi memudahkan wanita haid untuk membaca al-Quran dan bagi mereka yang tidak membawa mushaf bersama-sama.

Dengan adanya teknologi canggih seperti sekarang ini, kita sekarang dapat membaca al-Quran di mana saja. Jadi tidak perlu risau soal ada wuduk atau pun tidak. Dan jangan risau... Membaca al-Quran Tanpa wuduk tetap ada pahalanya.. Insha Allah.

Jangan sia-sia kan teknologi yang ada.. Dan mudahnya nak beribadah zaman sekarang kan. Antara nak dengan tak nak je.

Software al-Quran di PC/Komputer/Laptop

Hukum Baca al-Quran Tanpa Wuduk
sumber: google images


Bagi yang kerjanya banyak mengadap komputer, pc atau laptop.. Jom install software Quran Flash.. Menarik software ni sebab macam kita baca al-Quran betul.. Siap ada fungsi bookmark dan sebagainya.

Jadi, penat-penat menaip buat kerja tu, penat menaip dan cari idea berblog tu, apa kata selak la Quran Flash satu muka untuk dibaca.. Insha Allah.. Bertambah pahala. Insha Allah.


3 comments:

  1. Alhamdulilah pernah juga tertanya-tanya tajuk yang sama. Tapi dapat bacaan dan faham, barulah tau dan Saya juga ada install apps Muslim Pro jer...

    ReplyDelete
  2. good sharing...terima kasih!

    ReplyDelete
  3. mama baca mmelalui andphoe saja sebab senang dimana2 boleh baca.. pahalanya sama tak

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^