Wednesday, 15 May 2019

11 Makanan Yang Ramai Orang Beli di Bazar Ramadhan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


11 Makanan Yang Ramai Orang Beli di Bazar Ramadhan | Bazar Ramadhan, dalam orang dok kempen boikot orang tetap pergi sebab buat apa nak boikot kan... Bukan dosa pun pergi bazar Ramadhan.

MF agak lama tak pergi bazar sejak anak ramai... Tapi masa anak seorang dua dulu, boleh kata kerap sangat pergi bazar Ramadhan.

Apa yang orang suka beli kat bazar Ramadhan?

Macam-macam makanan ada kat bazar, tapi ada beberapa menu yang memang top ketika bazar Ramadhan je. Dan kalau bulan lain tu memang agak susah nak cari sebab tu menu ni top bulan Ramadhan.

Sumber : Google images 

11 Makanan Yang Ramai Orang Beli di Bazar Ramadhan

Antaranya:

#1 Ayam Percik

Ini memang menu hot di Bazar Ramadhan. Kalau penjual tu memang orang dah kenal, dia buat sedap.. kuah percik dia sedap... memang sanggup aje orang berbaris panjang nak beli.

Apa istimewa ayam percik ni?
Aroma, kuah dan sos dia yang merecik tu.. tu yang boleh menggugat iman puasa... hehe...


#2 Kuih Tepung Pelita

Ini kuih feveret MF juga ni, memang akan beli juga seringgit dua... Sedap dimakan sejuk kan... Kuih ni kalau makan cair dalam mulut dan bila dia lalu kat tekak, aduhai.. nikmatnya terasa berbuka puasa.

#3 Nasi Tomato + Ayam Masak Merah

Nasi tomato ni simple je, tapi jadi feveret ramai orang. Orang suka makan ketika berbuka. Waktu zaman bujang dulu, inilah yang MF beli selang seli dengan Nasi Kerabu... Tapi nasi tomato ayam masak merah lebih kerap beli tambah pula kalau ayam masak merahnya sedap dan tak kedekut...

#4 Roti John

Roti John ni walaupun ada jual kat pasar malam tapi entah kenapa tak sama dengan yang kat bazar Ramadhan.

Tapi nak cari roti John yang sedap tu payah juga, biasanya sos dan mayonis je lebih... tapi rasa kurang, tapi kalau ada yang sedap.. sanggup aje berbaris panjang. Makan sepotong pun dah terasa kenyang.


#5 Air Tebu

Air tebu, MF tak minum tapi feveret abang MF. Air wajib dia ketika buka puasa. Pernah try minum tak berapa suka dengan rasanya..

Kalau dapat yang ori itu memang terbaik tapi banyak dah campur air gula...terlebih manis jadi tak ori dah.

#6 Murtabak

Ini isu zaman sekarang, murtabak bawang katanya zaman sekarang. HIlang dah daging dan ayamnya.

Tapi beza murtabak ni di setiap negeri. MF dok kat KL style lain, dok JOhor lain dan kat kedah pun lain. Dan pastinya MF suka lagi murtabak di Kedah... hehe...

#7 Pulut Panggang

MF tak boleh makan pulut, tapi tengok pulut panggang terasa nak makan. Bau memang memikat... Kena plak inti sedap... haihh.. puasa.. jangan bayangkan.. haha

#8 Air Soya

Sedapnya air soya... Air soya kat bazar lain dari yang lain sebab fresh dan buat sendiri... Rasa pekat dan segar. Tambah pula dengan cincau.. lagi terangkat.

Kombinasi air soya, MF suka beli taufu fah... Masa mengandung anak pertama, sebulan makan taufu fah sepanjang Ramadhan... haha..

#9 Popia Basah

Popia basah ni menu rare kat Bazar, susah juga nak jumpa nih.. Kalau MF jumpa memang akan beli.. sebab dia tak sama macam popia yang biasa.

#10 Ayam / Kambing Golek

Ini menu pasti ada wajib ada kat bazar zaman sekarang. Ayam golek atau ayam panggang. Menu kambing ni dulu kat hotel dan buffet ramadhan je.. sekarang kambing dah masuk bazar juga. Jadi, orang biasa pun boleh makan kambing golek sekali sekala.


#11 Nasi Beriani dan Nasi Kerabu

Dua jenis nasi antara pilihan pengunjung bazar juga ni. Sebab tak mudah nak jumpa di bulan biasa.

Itulah istimewanya Ramadhan. Banyak sangat makanan kalau kat Malaysia ni sampai ada yang terbuang.

Buat penjual, masaklah dengan ikhlas dengan niat nak bagi orang berbuka puasa. Insha Allah rezeki jualan pun berkat dan makanan pasti sedap dan orang akan berulang. Jadilah penjual yang jujur, insha Allah ganjarannya dari Allah pasti ada. Tak rugi pun jujur berniaga.

Buat pembeli, belilah sekadarnya jangan sampai membazir.

Buat netizen, tak payah nak buat cabaran boikot bazar Ramadhan kesian orang yang menjual. Tak semua tak bagus.. ada yang betul mencari rezeki... 

3 comments:

  1. air tebu..tepung pelita..martabak...dulu-dulu itu sasaran utama PC bila pergi ke bazar ramadhan..

    ReplyDelete
  2. Roti johm sekarang harga hipster. Haha. Ya murtabak kedah sedap, murtabak johor dah penah makan 😁

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^