Tuesday, 30 April 2019

7 Rutin Kecantikan Sebelum Tidur Untuk Dapatkan Kulit Cantik

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Rutin Kecantikan Sebelum Tidur Untuk Dapatkan Kulit Cantik | Sebut cantik, siapa tak nak cantik kan... Wanita lagilah kan... Nak cantik bukan dengan tempek macam-macam waktu siang, tapi penting juga jaga kulit muka waktu malam. Supaya cantik tu nampak natural bukan dengan solekan.

Nak kulit cantik, senang saja kalau jaga 7 rutin setiap hari dan setiap minggu... Insha Allah kulit sihat dan cantik.

7 Rutin Kecantikan Sebelum Tidur Untuk Dapatkan Kulit Cantik

7 Rutin Kecantikan Sebelum Tidur Untuk Dapatkan Kulit Cantik

1. Scrubing

Ahli dermatologi selebriti Harold Lancer, mengatakan bahawa langkah pertama yang harus kita lakukan selepas membersihkan makeup adalah exfoliation scrub pengelupasan kulit. Ini berfungsi untuk menanggalkan semua kotoran dan sel-sel mati yang degil supaya memudahkan kerja pembersih sabun kemudian menembusi lapisan kulit, demi mencuci muka dengan lebih cekap.

exfoliation scrub

Pengelupasan tidak perlu dilakukan setiap hari, sekali seminggu sekali. Kalau ada yang jenis kulit sensitiff, dua kali seminggu mungkin terlalu kerap dan boleh menyebabkan kerengsaan kulit. Kita di Malaysia dua atau tiga kali seminggu sebab cuaca di Malaysia yang panas berangin ni kan.

2. Cuci muka

Wajah yang bersih akan memudahkan bahan daripada produk penjagaan kulit yang lain untuk diserap dengan lebih optimum. Dr. Hari, ahli dermatologi Manhattan yang mengamalkan di Wall Street Dermatology, dipetik dari Huffington Post, menasihatkan untuk membasuh muka dengan sabun pencuci yang khusus mengikut jenis dan masalah kulit. Jangan pakai sebarang je.

Contohnya jika jenis kulit yang kering atau sensitif, pilih krim pembersih muka yang berkrim dan tidak berbuih, juga haruman bebas dan hypoallergenic. Kemudian basuh dengan air suam. Air yang terlalu panas akan mengeringkan kulit, manakala jika terlalu sejuk, kotoran yang melekat pada muka mungkin tidak jatuh sepenuhnya dan juga menutup liang-liang.

3. Toner

Lepas dah cuci muka boleh teruskan dengan menggosok muka menggunakan kapas yang direndam dalam toner untuk pembersihan muka yang lebih optimum. Toner adalah cecair berasaskan air dengan konsistensi cuka seperti yang mengandungi bahan aktif untuk membantu mengatasi masalah tertentu.

"Anda bukan sahaja dapat menghilangkan kekotoran seperti minyak dan sisa-sisa make-up, toner juga menenangkan, meningkatkan dan melancarkan permukaan kulit, juga mengurangkan kesan kulit dan mengurangkan keradangan atau kemerahan kulit," kata Joel Schlessinger, MD

4. Masker muka

Masker muka

Terdapat pelbagai jenis topeng muka yang menyasarkan pelbagai keperluan - dari membuka liang-liang tersumbat untuk melicinkan kedutan.

Topeng muka sebenarnya tidak wajib dilakukan selagi kita mematuhi rutin penjagaan kulit malam yang padat dan konsisten. Walau bagaimanapun, topeng muka juga berguna untuk membuka liang supaya bahan aktif menembusi dan mudah menyerap ke dalam kulit.

"Sesetengah topeng juga termasuk aromaterapi, jadi cukup untuk memberikan sensasi menenangkan yang anda perlukan untuk tidur dengan lancar," Dr. Hari.

Tunggu 5-10 minit sehingga bahan topeng yang masih boleh dilekatkan pada kulit benar-benar meresap

5. Serum wajah

Selepas membasuh muka / mengeluarkan topeng muka, tepuk muka dengan kain bersih lembut untuk mengeringkan dan menggunakan serum muka.

Sebotol serum mengandungi sejumlah bahan aktif, dari vitamin hingga antioksidan, yang khusus mensasarkan isu-isu kulit yang lebih spesifik - misalnya menggalakkan pertumbuhan semula kulit, mencerahkan, melawan kedutan, jerawat, noda hitam dan hiperpigmentasi, atau rona wajah yang tidak sekata. Bahan aktif dalam serum dapat menembusi bahagian paling dalam kulit lebih cepat, lebih mudah dan lebih cekap daripada pelembab wajah biasa.

Sapukan ke muka terus supaya bahan aktif melekat terus ke kulit, membolehkan mereka bekerja dengan lebih baik. Pastikan untuk mengelakkan kawasan sekitar mata, sudut mulut. dan lipatan hidung. Tunggu kira-kira 10 minit sehingga bahan serum yang masih boleh dilekatkan pada kulit benar-benar meresap masuk

6. Krim mata


Krim mata

Krim mata adalah satu cara mudah untuk mengekalkan rupa wajah muda. Krim mata mempunyai tekstur yang lebih ringan daripada pelembap muka, khusus untuk melindungi dan menghidrat kulit di sekitar mata yang licin.

Krim mata dirumus dengan kafein, yang mengurangkan bengkak, dan niacinamide, yang meningkatkan kandungan air, mengekalkan kulit daripada mengeringkan dan menghalang kedutan. Sapukan sedikit krim terus ke kawasan mata menggunakan jari cincin  dan dab dab perlahan sehingga bahan diserap ke dalam kulit.

Tunggu 3-5 minit sehingga ramuan krim mata yang masih boleh menempel pada kulit yang benar-benar meresap.

7. Krim malam

Produk serum wajah dan krim mata yang mengandungi retinoid, terutama yang memerlukan preskripsi doktor, sering mengeringkan kulit. Oleh itu, teruskan rutin penjagaan kulit malam dengan pelembap muka  atau krim malam.

Sapukan pelembap muka secara merata ke seluruh muka dan leher, dan urut sehingga semua bahan menyerap.

Apabila mencari pelembap muka malam, Dr. Hari mengesyorkan mencari produk yang mengandungi antioksidan, peptida, dan vitamin C dan A untuk membantu memperbaiki kerosakan yang anda alami sepanjang hari.

Selepas menyelesaikan siri penjagaan kulit malam, jangan lupa untuk memastikan anda mendapat tidur yang cukup supaya kulit dapat berfungsi dengan lebih optimum dalam mengekalkan kesihatannya.


Nak terlebih cantik, amalkan wuduk sebelum tidur... dan basuh muka dengan air suam... sebelum letak krim malam.

Rutin yang simple tapi jangan tinggal ialah bersihkan muka sebersihnya dengan penanggal make up dan cuci muka dengan pencuci muka sebelum tidur. Itu paling asas... Insha Allah kulit terjaga.

Selain tu, penting juga amalkan gaya hidup sihat, tidur cukup, kawal stress, dan banyakkan minum air dan makan buah serta sayur... Insha Allah penjagaan kulit cantik lebih mudah berkesan. Insha Allah.

Jadi cantik tak salah, asalkan jangan salah gunakan kecantikan yang ada hingga berlaku kufur nikmat... :)

Sekian, semoga bermanfaat.


Sumber: Olahan bacaan di internet dan pengalaman penulis sendiri

1 comment:

  1. Thanks sharing petua cantik ni Maria...Marsha pun ada tips yang Marsha amalkan

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^