GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

BENTUK MUKA BUMI MENURUT AL-QURAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


BENTUK MUKA BUMI MENURUT AL-QURAN


1- Saiz bumi yang berdiameter 4000 mil menunjukkan satu saiz yg sangat besar. Bila kita duduk di satu globe yang sebesar dan seluas itu, itu yg nampak mendatar ja tu.

2- Dalam surah al kahfi Allah sebut 'dahaaha' 'kami hamparkan bumi'. Hampar disitu membawa maksud satu permukaan yg sangat luasss sangat2.

3- Dalam surah An Naba' dan surah azzariyat ayat 30, wal ardha ba'da dzaalika dahaahaa. Maksudnya: dan bumi sesudah itu dijadikannya berbentuk dahaahaa. Dahaaha dalam bahasa arab juga bermaksud 'duya' yg membawa maksud telur. Bulatnya bukan seperti bola tetapi seperti telur. Bukan telur biasa, tetapi seperti telur unta.

4- Surah luqman ayat 28= Allah memasukkan malam kepada waktu siang dan memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. It is slowly changes... Secara physically ini hanya boleh berlaku apabila bumi berbentuk sphere. Kalau berbentuk flat pasti akan berlaku perubahan secara mendadak.

5- Surah az zumar ayat 5 = kami memutarkan malam kepada siang, dan siang kepada malam. Secara physically memutarkan tu patutnya sesuai digunakan untuk bentuk sphere atau flat?

6- Tak pernah ada lagi ayat Quran yang menyebut bumi itu flat. Tetapi quran ada menyebut2 tentang bumi yg berbentuk sphere.
Boleh kamu nak percaya ambil yang mana2 sebab tak jatuh dosa pun, tapi kenapa nak menafikan apa yg quran terang2 dah sebut?

#youtube
#DrZakirNaik
Kredit: Facebook.


Mufti pun menjelaskan dan menyetakan dalil untuk menyangkal bumi berbentuk rata atau flat.
Jadi, jelaslah... Mustahil bumi berbentuk leper... 

2Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ