Apa Yang Kita Boleh Belajar Kalau Kita Bela Kucing?

Kucing... Comel... MF suka kucing... Dari kecil memang bela kucing.


Stop bela kucing bila berkahwin. Tak bela bukan sebab tak suka. Tapi sebab MF alergi dengan kucing. Suami MF juga pencinta kucing. 


Alhamdulillah.. Anak-anak pun suka kucing. Cuma sakit kami tak membenarkan kami untuk bela kucing. 


Untung orang yang bela kucing sebab banyak benda yang dia boleh belajar dari kucing. 



Kucing mengajar kita erti sayang... Orang yang sukakan kucing mudah lembut hati. Bukan kucing je.. Tapi juga binatang lain. 


Kucing mengajar erti sabar... Perangai kucing ni tak terjangka.. Tapi kita akan jadi sabar hadapi perangai tu. Ada kalanya kencing merata... Berak tak bertempat... Serak kan lauk di dapur... Kita marah... Tapi marah-marah sayang.


Kucing ajar kita kagum dengan ciptaan Allah. Kucing makhluk Allah Yang nampak biasa.. Tapi bukan biasa-biasa. Sikap dan perangai serta kelebihan pada kucing ada tanda-tanda kebesaran Allah.


Kucing ajar kita untuk hargai rezeki. Rezeki yang kita ada kita kongsi dengan kucing... Insha Allah.. Orang yang bela kucing.. Rezekinya tidak terputus kerana dia sentiasa doakan tuan dia. 


Kucing ajar kita redha. Kucing juga makhluk Allah.. Pinjaman Allah.. Kadang kucing kita hilang atau mati.. Kita akan hadapinya walaupun sedih.. Dan akhirnya kita redha... 


Banyak kelebihan bela kucing. Memang teringin nak bela kucing... Tapi tunggu anak MF besar sikit... Sebab dah boleh tolong jaga dan belai... Insha Allah... 



P/s: Impian nak beli kucing hitam berbulu gebu... Hehe

Post a Comment

2 Comments

  1. alhamdulillah kucing memang kesukaan kami sekeluarga. sekarang baru ada 2 ekor anak kucing. baru bela sebab dulu anak kembar masa baby, depa alah kucing

    ReplyDelete
  2. kt kg mmg ada bela kucing tp yelah bela kucing kampung mudah, depa pandai nk berak kencing kt luar rumah... tak mcm ddk kt bando nih...

    si aiyan mmg hari2 dok sibuk ajak pi kedai pets nk beli kucing warna biru mcm oggy katanya... tp mama nya yg tak mampu nk jaga, bkn tak mampu sbb apa, takde kesabaran akak nk bsh berak kencing n muntah kucing tuh... sbb dulu2 klu kt kampung klu ada kucing yg muntah akak la kenen bersihkan, pastu sambil basuh muntah kucing kita pun muntah sekali hhahahha...

    tp kan sapa lah yg tak suka kucing yg manja n comei tuh kn

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^