Bahayanya Penyakit Duduk

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bahayanya Penyakit Duduk | Penyakit duduk atau malas bergerak satu penyakit yang boleh membunuh.

Dengan canggih teknologi menjadikan kita makin malas nak bergerak dan berjalan.

Terutamanya, akhir zaman ni...

Tengok aje kat Pasaraya, mesti parking dekat pintu yang penuh dulu.
Tak pun tengok kat masjid, sanggup parking bertindih sebab malas nak bergerak dan berjalan jauh.

Bahayanya Penyakit Duduk

Bahayanya Penyakit Duduk

Bahayanya Penyakit Duduk


Berapa jam anda “duduk” setiap hari?

☑️ Secara purata, seseorang “duduk” selama 11 jam setiap hari

☑️ Bekerja, memandu dan hanya duduk seharian memang sungguh meletihkan!

☑️ Walaupun meletihkan, hakikatnya kita TIDAK bergerak dan aktif secara fizikal

☑️ Di rumah, kita berehat dan masih lagi terus duduk menonton tv dan aktivti santai lain.
.
Setiap hari, 5 hari seminggu, 20 hari setiap bulan... ini akhirnya mendatangkan masalah kesihatan.

Duduk boleh melemaukan sebenarnya.. memang rasa lesu dan malas bila terlalu lama duduk atau baring.

Kalau tengok orang Jepun atau orang kampung, tak senang duduk diam kan..

Cuba ajak mak atau nenek kita yang masih bertenaga dok dengan rumah kita di taman perumahan yang tertutup..

Pasti tak lama duduknya.. rimas dia tak boleh buat aktiviti dan kerja.

Itu rahsia, orang tua-tua sihat dan bertenaga...
Berbanding orang muda tapi dah undang pelbagai penyakit.

Boleh je berjalan walaupun kerja pejabat... setiap 15 ke 20 minit, bangun berjalan... pergi tandas ke pantri ke... asalkan ada berjalan...

Parking la jauh sikit asalkan dapat berjalan dan gerakkan jantung dan lancarkan perjalanan darah kita.

Jangan malas berjalan... nanti dapat pelbagai penyakit...
Ingatkan diri sendiri...

Post a Comment

2 Comments

  1. peringatan juga ni.. memang kalo time xde benda tu mmg keje ngulor je. huurm..!! at least simple movement..

    ReplyDelete
  2. betul kak , kalau dah duduk malas nau gerak .. kena ubah tabiat ni

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^