07 Januari 2019

5 Cara Elak Tabiat 'Membawang' - #azam2019

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 Cara Elak Tabiat 'Membawang' - #azam2019 | Membawang sinonim dengan mengumpat. Kira istilah baru bagi kegiatan yang tak berfaedah lagi berdosa ini.

Membawang ni seronok tambah kalau dok sembang ramai-ramai... Tapi sebenarnya, itulah yang berdosa.

Buat dosa memang sedap kan.. Tapi azabnya tak nampak lagi kan.

Mengumpat ni tak kira lelaki ke perempuan... Sama je... Bila dah dok ramai-ramai.. Mulalah nak bercerita pasal orang.

Kalau dulu kena cari kawan atau geng kat rumah jiran.. Sekarang kat WhatsApp, telegram dan Facebook lagi senang nak mengumpat.

Kita bukan tak tau dosa mengumpat... Bahkan banyak ancaman Allah kepada dosa orang mengumpat... Tapi... Kadangkala... Perkara tu bila dah jadi tabiat susah nak buang kan.

Apa pun, jika kita berusaha nak berubah.. Kena kuatkan semangat.

Boleh cuba beberapa usaha ni.. Untuk elak membawang perkara yang tidak elok.

Membawang


5 Cara Elak Tabiat 'Membawang' - #azam2019

1. Banyak kan zikir...

Bila kita banyak kan zikir... Insha Allah.. Takde masa kita nak kata kat orang sebab lidah kita sibuk dengan zikir.

Amalkan je apa sahaja zikir yang simple dan senang.. Nak mudah dan nak mulakan.. Pasang je zikir ni kat smartphone kita.. Insha Allah.. Automatik, lidah akan mengikut.

2. Banyak doa

Doa... Doakan senjata mukmin..
Doakan untuk diri sendiri dan doakan untuk orang lain. Bila kita biasakan doa.. Insha Allah... Kurang aktiviti nak kata kat orang.

3. Banyak kan diam

Cuba elakkan diri dari bercakap.. Insha Allah... Bila kita cuba buat perkara di atas.. Kita akan jadi lebih pendiam. Cakap perkara yang perlu sahaja. Insha Allah...

4. Jauhi kumpulan membawang

Bergaul dan berkomunikasi bagus.. Tapi bila orang mula nak membawang... Kita buat-buatlah ada kerja dan buat kerja sendiri...

Kalau dalam WhatsApp group tu... Just silent atau... Clear chat bagi yang suka membawang. Nak left group nanti nampak sangat pula kan..

Jadi, diam itu lebih baik.

5. Banyak kan muhasabah diri

Cuba letakkan diri kita dalam keadaan orang yang kita umpat.

Cuba bayangkan kita sedang makan daging saudara kita sendiri. Sebab orang yang mengumpat ni ibarat makan daging saudara sendiri.

Mesti kita tak sanggup nak makan kan..

Banyak kan muhasabah diri dan tengok diri sendiri.. Kita sendiri pun banyak dosanya...

Itulah sedikit sebanyak usaha kita untuk elak mengumpat orang lain.

Kita kadangkala bukan nak umpat orang.. Tapi situasi dan kadangkala sikap orang tu buatkan kita geram dan nak kata kat dia kan..

Cuba tarik nafas dan bertenang... Sesuatu sikap yang tak menyenangkan kita... Anggap itu ujian buat kita.

Jom... #azam2019... Jauhi membawang dan mengumpat... Moga kita dapatkan kurang kan dosa dan gandakan pahala di tahun baru ini... Insha Allah...

Sebab...

Usia kita semakin bertambah dan semakin dekat dengan kubur... Jadi.. Bila lagi kan nak berubah kan.. Kalau bukan sekarang...


Sama-sama muhasabah diri..
#peringatanbersama 

3 ulasan:

  1. Sentiasa ingat aib kita sndiri...membawang ni boleh buka aib org..hati2 bila berkata-kata lebih2 lagi bila bercakap hal peribadi org lain kan :)

    BalasPadam
  2. good sharing maria..saya pun ada buat beberapa cara kat atas..antaranya tak joint grup membawang kat ofis..buat hal sendiri je...

    BalasPadam
  3. kena banyakextra ingat tuhan , istighfar moga tak terjebak

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^