Friday, 21 December 2018

Sinopsis dan Pengajaran Drama Selafaz Cinta

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sinopsis dan Pengajaran Drama Selafaz Cinta | Susah nak lekat dengan drama bersiri kalau drama tak betul-betul best.

Selepas tamat drama "Cinta Tiada Ganti", MF dan suami sekali lagi terjebak dengan drama bersiri.

Cinta Tiada Ganti tu pun tengok sebab mak mentua tengok... Pastu kami laki bini pun layan sampai habis.


Sinopsis dan Pengajaran Drama Selafaz Cinta

Tapi drama "Selafaz Cinta" ni, dari mula promo tu dah nampak best sebab papar kisah rumahtangga dan suami isteri, menjadikan kami laki bini mula tunggu kat TV setiap hari Isnin hingga Jumaat jam 6 hingga 7 petang. Kalau terlepas, kami layan online je lah.

Kenapa kami boleh layan drama ni?

Sebab dalam drama ni banyak sangat ilmu rumahtangga yang kita boleh pelajari dan ambil pengajaran.

Sebelum tu... ini sinopsis ringkas drama ni..

Sinopsis Selafaz Cinta

Reza Ammar seorang eksekutif perniagaan di syarikat hartanah miliknya. Seorang suami yang baik, menjaga agama dan penyayang pada keluarga. Bukan jenis yang mudah tergoda dengan wanita namun kekhilafannya membuatkan Reza jatuh cinta pada Liza, seorang pramugari. Namun Reza tetap mencintai dan menyayangi Jannah dan anak mereka Shila.

Zahratul Jannah seorang pengusaha fesyen hijab, motivator. Isteri Reza ini selain cantik juga seorang muslimah yang taat. Patuh pada suami. Dulunya seorang gadis yang manja, suka bersosial dan tidak matang. Kini, menjadi seorang yang taat pada agama hasil bimbingan Reza. Setia dan percaya kepada suami namun mula meragui suaminya ketika Reza mula berubah.

Liza Lyana berkenalan dengan Reza ketika berada di satu penerbangan luar negara. Menjalinkan hubungan skandal dengan Reza. Semakin lama, Liza bukan hanya jatuh cinta kepada Reza. Namun dia semakin obses dengan Reza sehingga sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan Reza

Kalau baca sinopsis tu nampak macam biasa je... Tapi sebab ianya berkisarkan dengan rumahtangga dan suami isteri, jadi drama ni bagus jika ditonton oleh suami isteri untuk sama-sama ambil pengjaran. Tapi MF yakin, tak ramai para suami layan drama TV kan..

Drama ni belum habis lagi ditayang. Sebab ada 30 episod keseluruhannya. Lebih kurang ada 2 minggu tayangan lagi.

Namun, apa yang menarik... drama ni dari awal hingga sekarang, banyak konflik, main dengan perasaan dan penuh pengajaran buat suami isteri. Dari awal tengok rasa geram je.. sedih pun ada...

Apa pun MF cuba la kongsi sikit pengajaran dari drama ni... selebihnya korang boleh ajak suami/isteri layan drama ni sama-sama... untuk belajar macam mana nak jadi suami atau isteri yang baik. Macam mana nak pertahankan rumahtangga dan hadapi fitnah dalam rumahtangga.

Sinopsis dan Pengajaran Drama Selafaz Cinta
Sinopsis dan Pengajaran Drama Selafaz Cinta

Pengajaran dari drama "Selafaz Cinta"

1. Jangan terlalu exposed kisah cinta dan rumahtangga di media sosial

Seperti Jannah yang suka exposed pasal diri, keluarga dia yang bahagia hingga mengundang dengki dalam diri bekas kekasih Reza. 

2.  Jangan ada rahsia antara suami isteri kecuali aib sebelum kahwin.

Suami isteri jangan ada rahsia. Bila salah seorang berahsia, itu yang jadi punca.

3. Suami atau Isteri Jangan berkawan dengan berlainan jantina bila dah berkahwin.

Sikap Reza yang kembali berkawan dengan bekas kekasihnya mengundang padah.

4. Fitnah dalam rumahtangga

Jangan buka ruang untuk orang fitnah dalam rumahtangga kita. 

5. Setiap manusia boleh berubah



Itu antara 5 yang boleh MF senaraikan... selebihnya... korang kena tonton.. Memang banyak pengajaran. 

Lagipun, ni drama terbitan Suhan Movies kan.. memang pasti tak mengecewakan dan penuh pengajaran. 


P/S:
Menariknya... dalam drama ni... MF puji lah kat pengarah dan penerbit drama ni... tiada lakonan pegang atau sentuh tangan ke walaupun berlakon suami isteri.. masing-masing menjaga batas tu.. Walaupun tak menutup aurat sempurna kan.. sebab biasalah artis kan... apa pun bagus lah masih jaga batas sebagai isteri dan suami orang dalam berlakon. 

1 comment:

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^