01 Disember 2018

Boleh Ke Pakai Maskara, Eyeliner dan Bulu Mata Palsu?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Boleh Ke Pakai Maskara, Eyeliner dan Bulu Mata Palsu? | Wanita, suka dengan kecantikan. Disebabkan nak kelihatan mukanya cantik, sanggup buat apa sahaja.

Ramai dalam kalangan wanita Islam sudah tahu tentang hukum berkaitan kening.

Haram cukur dan lukis kening.

Tapi dalam trend merias mata, masih ramai wanita pakai maskara, eyeliner dan bulu mata palsu.

Boleh ke pakai semua tu?

Kita tak buang dan ubah pun kan tapi cuma tambah dan cantikkan... Boleh ke?

hukum pakai Maskara, Eyeliner dan Bulu Mata Palsu

Persoalan ini dijawab oleh beberapa orang ahli yang pakar dalam agama berdasarkan dalil serta perbahasan ulama terdahulu.

Jawapanya:

Pemakaian bulu mata palsu adalah HARAM selaras dengan Hadis Nabi mengenai pengharaman pemakaian rambut palsu:
“Allah melaknat wanita yang menyambung rambutnya dan meminta rambutnya disambung.” (Shahih al-Bukhari, no: 5934) 
Apa-apa perbuatan berhias diri dengan melampau maka ia DIHARAMKAN dalam Islam. 
Pemakaian maskara adalah harus selagi mana ia tidak merubah wajah yang sebenar dan bahan yang digunakan tidak mengandungi unsur syubhah dan tidak kalis air. Ini dibimbangi ketika mengambil wudhuk air itu tidak rata ke anggota wudhuk. 
Sesungguhnya tabarruj atau pemakai perhiasan yang berlebihan itu adalah amalan ZAMAN KAFIR JAHILIYYAH.

Jelas kan... Pakai bulu mata palsu haram... sebab kita tambah... macam kita pakai rambut palsu juga. Kalau dah pakai yang add on pun haram, apatah lagi trend zaman sekarang iaitu sambung dan tanam bulu mata palsu... lagilah haram kan... 

Apa pun dalam solekan kita kalau berlebihan, haram hukumnya... Apatah lagi solekan yang sampai merubah wajah asal seseorang.

Kenapa haram? sebab ada unsur penipuan...

Rupa sebenar lain... tapi ditutup dengan solekan jadi lain.

Muka asal berkerepot atau tak licin pun, tapi sebab solekan... nampak licin, muda je...

Kalau lelaki yang tengok.. nak kahwin.. lain jadinya.. dan memang pernah terjadi perkara ni,.. sampai bercerai akhirnya, sebab si lelaki rasa tertipu... 

Jadi, nak solek boleh... cukuplah bersederhana... jangan lebih-lebih sangat...
Natural tu lebih baik...

sebab ...

Allah jadikan kita cukup cantik...
Tambahkan akhlak yang cantik... akan bertambah cantik... insha Allah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^