بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tak Pernah Letak Harapan Yang Tinggi | Akhir tahun, musim peperiksaan akhir tahun bagi kebanyakan sekolah di negara kita.

Debaran keputusan peperiksaan anak-anak sudah berakhir bila ibu bapa dah mula upload keputusan peperiksaan di media sosial.

Alhamdulillah... MF kira baru pertama kali la tahun ni login dan guna SAPS ONLINE IBU BAPA. Sebelum ni dok guna bahagian guru untuk key in markah anak murid je.


Bila ramai up status kejayaan anak-anak... MF pun teruja nak tengok juga...


Sekali bila login... Memang terkejut dan sangat terkejut..

Betul ke ni keputusan peperiksaan anak aku...

keputusan peperiksaan anak di saps


Alhamdulillah... Tak pernah terjangka dan tak pernah letak harapan tinggi untuk anak sendiri.

Namun, Alhamdulillah. Rezeki ..

Pandai rupanya anak aku di sekolah. Monolog dalam hati.

Alhamdulillah...

Apapun bagi MF perjalanan masih jauh.

Baru Tahun 1, banyak lagi liku dan cabaran masa akan datang.


Tak Pernah Letak Harapan Yang Tinggi

Sebenarnya memang tak sangka si anak sulung MF yang kami panggil kakak... Boleh dapat nombor 1 dalam kelas dan Top 5 dalam Darjah.

Tapi, itulah... Bebel kat rumah sebab tak nak belajar.

Main dan tengok tv aje kerja dia.

Itu yang tak sangka sungguh...

keputusan peperiksaan anak di saps

Insha Allah... Ahad ni ada majlis anugerah... Kena lah korbankan masa kejap untuk raikan dia di sekolah.

Harap Tak Perlu Sental Lagi Baju Putih Tahun Depan

Selepas KPM umum pemakaian kasut hitam... MF selalu gak kata.. Harap tahun depan kakak tak pakai baju putih. Sebab tak larat nak sental... Stress tengok baju sekolah dia.

Alhamdulillah... Tak sangka.. Allah makbulkan lagi doa MF...

keputusan peperiksaan anak di saps

Tahun depan dia pakai baju purple.. Kerana dilantik jadi Pengawas Perpustakaan Sekolah.

Alhamdulillah... Sesuai la tu dengan minat dia yang suka membaca...

Harap dapat la dia jadi top wakil Nilam sekolah ke kan...

Alhamdulillah...

Sebenarnya, saja coretkan kegembiraan ni kat blog ni... Dah lama takde kisah peribadi untuk kenangan kan...

Kat Facebook nanti ada yang cemburu.. Kat blog ni macam diari.. Tiada siapa nak halang kan.

Lagi pun sebagai kenangan kami...

Bukan nak menunjuk kata anak pandai ke apa ke..

Tapi sekadar simpan kenangan tu di sini.

Lagi pun MF tahu... Baru tahun 1 masih jauh perjalanan tu...

Moga jadi pemangkin untuk anak-anak lain juga berjaya.

MF bukan apa.. Rasa syukur dengan kejayaan anak mf ni.. Sebab MF sendiri bukan dari pelajar yang pandai di sekolah dulu...

Bahkan tak pernah pegang jawatan apapun kat sekolah dulu... MF seronok bila cikgu pandang anak MF...

Suami mf lagi lah.. bukan dari kalangan pelajar yang bijak suatu masa dahulu.

Dia pun belajar tahap Tingkatan 3 je.. Sambung SPM sebagai calon persendirian ketika dah bekerja...

Jadi, bila anak MF mula nampak potensi di sekolah... Kami tumpang happy..

Moga si kakak terus cemerlang... Jadi contoh buat adik-adik dia.

Tak perlu bandingkan keputusan anak-anak

Sebenarnya kita tak perlu jeles atau nak bandingkan keputusan anak-anak kita dengan orang lain.

Sebab sekolah lain-lain kan.. Tahap pencapaian budak pun lain-lain... Jadi... Tak perlu rasa cemburu pun....

Kalau nak bandingkan, cuma bandingkan keputusan antara peperiksaan. Contohnya antara peperiksaan pertengahan tahun dengan peperiksaan akhir tahun.

Itu lebih baik.

MF doa, semoga anak-anak kita.. Dilapangkan dada untuk menerima ilmu... Diperteguhkan ingatan untuk mengingati ilmu... Dan diaplikasikan ilmu itu dalam kehidupan.

Dalam kita mengejar keputusan peperiksaan jangan lupa adab...
Selalu mf pesan kat anak sendiri dan anak murid.

Tak guna pandai.. Kalau sombong dan tak de adab.

Jadi didik anak kita dengan adab... Kerana orang beradab itu lebih mulia dan berjaya... Insha Allah...

1 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. Wah ! hebatnya adik kita ni.tahniah buat ibu dan anak ya. teruskan usaha ini

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama