10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah | Dulu masa dok kat KL, dok kat pinggir bandar... Rumah masih ada pokok.. Suasana kampung.. Jadi kurang habuk dalam rumah.

Tapi sekarang, dok rumah taman... Hampir dengan jalan besar. Banyak lori lalu lalang... Memang tak dapat elak dari habuk.

Setiap hari kena sapu rumah.. Dan kena mop juga...

Walaupun camtu, tetap usaha untuk kurangkan habuk dan tambah habuk lagi dalam rumah.

10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah
10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah

10 Cara Menghapuskan Habuk di dalam Rumah


1. Elakkan menggunakan tilam dan bantal dari kapas. 

Tilam memang tak lah.. Tapi bantal jenis kekabu.. Memang agak berhabuk la..

Tapi itulah bantal yang selesa.. Nampaknya kena beli bantal hotel la lepas ni.


2 Gunakan perabot yang diperbuat daripada kayu atau plastik. 

Selain pembersihan mudah, bahan kayu dan plastik juga tidak membuat habuk terperangkap.

3. Lap habuk dengan kain lembap. 

Keluarkan habuk dengan kain lembap, supaya tidak terbang dan cepat bersih.
Elak menggunakan penyapu.

4. Vakum permaidani. 

Bersihkan permaidani sekali seminggu dengan pembersih vakum dan basuh di dobi.
Jika ia bersih dan tidak digunakan, sebaiknya menggulung permaidani dan bungkusnya dengan plastik supaya habuk tidak melekat.

5. Kurangkan hiasan gambar di dinding. 

Kurangkan pemasangan lukisan, gambar dan gambar yang dibingkai di dinding.
Debu akan dilekatkan di tempat-tempat kecil macam ni. Kita pun kadang lupa nak bersihkan.

6. Sebelum bilik dibersihkan, jangan menghidupkan kipas. 

Kerana habuk akan terbang ke tempat lain.

7. Letakkan buku dalam almari bertutup

Jangan memaparkan buku di luar.
Letakkannya di dalam almari bercermin.


8. Tanam pokok di luar rumah. 

Rumput tumbuhan dan tumbuh-tumbuhan kecil yang lain di halaman rumah.
Dengan cara itu, habuk jalan boleh dihalang dan tidak memasuki rumah.

9. Tutup pintu pada siang hari. 

Tanpa sedar, itulah debu yang sering masuk, terutama ketika matahari sangat panas.

10. Jangan letak barang atas almari. 

Tempat ini sering dimanfaatkan untuk menyimpan benda-benda yang jarang terpakai. Sebab jarang guna itulah, barang jadi dihinggapi debu.

Itu yang mengakibatkan atas lemari sering menjadi sarang debu.

Habuk boleh cetuskan penyakit. Antaranya asma.

Jadi, pastikan habuk dapat diminimumkan sehabis mungkin.

Post a Comment

2 Comments

  1. bilik sha penuh habuk. harini sapu esok ada lagi huhu

    ReplyDelete
  2. nombor 10 tu selalu jugak letak barang atas almari.. memang berhabuk la kan hii

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^