09 November 2018

7 Warna Yang Menenangkan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Warna Yang Menenangkan | Tenangkan diri dengan warna yang tenang. Bila kita stress... Terapi kan diri dengan warna yang tenang supaya fikiran kita tak serabut. 

Kalau kat rumah... Digalakkan cat dinding dengan warna yang tenang dan cool ini... Supaya bila kita penat bekerja.. Lihat dinding warna tenang... Kita pun jadi cool. 



7 Warna Yang Menenangkan

Ada 7 Warna Yang menenangkan... Iaitu... 

1. Biru

Warna ini adalah warna yang menjadikan sensasi mendamaikan, tenang dan lembut, sehingga dapat digunakan untuk mengendalikan stres. Biru boleh menenangkan minda, memperlambat degupan jantung, menurunkan tekanan darah dan mengurangi kecemasan.


Biru diyakini mempunyai kesan beku dan zat astringent (zat yang menyebabkan jaringan biologi berkontraksi atau mengerut). Warna ini biasanya digunakan untuk warna bilik supaya dapat memberikan kesan yang tenang ketika hendak tidur.

2. Hijau

Hijau adalah warna menenang dan melambangkan warna alam. Selain itu, warna ini memberi kesan paling indah dan menghibur yang menarik perasaan harmonis.


Hijau juga boleh meredakan kecemasan dan membuat kita selalu tenang dan segar. Warna hijau lumut ​​dan hijau lembut adalah warna yang paling baik mengurangkan rasa stress s dari semua 'keluarga' warna hijau.

3. Merah jambu (Pink)

Merah muda atau merah jambu mempromosikan ketenangan dan kedamaian. Bahkan Feng Shui menyatakan merah jambu menenangkan pelbagai tenaga di ruang dan menciptakan suasana bersahaja.


Walaupun warna merah jambu dianggap sebagai warna feminin, biasanya untuk ruang bayi di hospital dicat warna ini, tapi pink tetap cantik untuk hampir semua jenis ruangan.

4. Putih

Putih melambangkan kesegaran. Warna ini boleh digunakan untuk menguruskan stress sekaligus meredakan fikiran yang kusut.


Ruang bercat putih disebut-sebut sebagai ruang yang ideal bagi wanita hamil. Tapi, perlu diingat, warna putih yang diperlukan adalah putih polos atau bersih. Kalau putih kusam, boleh saja mempengaruhi emosi juga 'kusam'.

5. Ungu (Violet)

Violet menandakan kekuatan, kedamaian, dan kebijaksaan. Warna ini membawa keseimbangan dan ketenangan batin.


Violet juga dipercaya baik untuk pertumbuhan tulang, menjaga kalium dan natrium keseimbangan tubuh. Bahkan kajian menunjukkan bahawa kekuatan meditasi boleh sepuluh kali besar di bawah sinar violet. Atau kalau tidak, boleh menggunakan ruang berwarna ungu untuk dekorasi ruangan yang boleh dimanfaatkan meditasi.

6. Kelabu

Ramai berfikir warna kelabu membosankan dan menyedihkan. Padahal warna kelabu mampu menyerahkan ketenangan dan menyejukan fikiran.



Nak lebih berkesan untuk rasa sejuk dan tenang bila digabungkan dengan warna biru atau putih. 

7. Kuning

Warna ini memberikan sensasi hidup lebih hidup dan energik. Jadi, kalau rasa nak semakin produktif, tak ada salahnya mewarnakan ruang kerja dengan warna ini.


Boleh juga kat dapur jika yang ada hobi memasak supaya jadi lebih produktif memasak.

Pilih warna-warna ni kalau nak cat dalaman rumah atau pejabat.. 

Warna yang menenangkan ini juga baik untuk emosi. 

Warna ni juga baik untuk anak-anak yang sedang membesar... Mempengaruhi mood dan emosi mereka. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^