08 November 2018

7 Cara Lebatkan Rambut Nipis Atau Gugur

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


7 Cara Lebatkan Rambut Nipis Atau Gugur | Bagi wanita yang pernah bersalin, bab rambut gugur ni macam satu kelaziman.

Tapi tak boleh nak pandang ringan.. Silap hari bulan.. Botak kepala.

Kalau kat kampung, MF tau nak buat camne.. Tapi kat bandar ni macam buntu plak nak buat apa kan.

Apa pun kita usaha juga la nak lebat kan balik rambut. Tapi jangan lebih penting kurangkan gugur rambut.

Apa pun boleh cuba beberapa petua untuk lebat kan semula rambut yang gugur.

Cara Lebatkan Rambut Nipis Atau Gugur
Sumber : Google image 

7 Cara Lebatkan Rambut Nipis Atau Gugur


1. KACANG HIJAU

Ambil kacang hijau dan rendam sepanjang malam.

Kemudian tapiskan kacang hijau tadi dan ambil air dari kacang hijau tersebut.

Air kacang hijau itu kemudian disapu ke kulit kepala anda dan sila sapu dan picit kulit kepala anda pelahan-lahan.

Cara ini biasa digunakan oleh orang-orang zaman dahulu untuk menyuburkan semula kulit kepala dan merangsang pertumbuhan rambut yang baru.


2. DAUN PANDAN

Gunakan daun pandan yang sudah ditumbuk dan campurkan dengan sedikit air dan perah.

Ambil santan dan campurkan dengan pandan tadi dan kacau sehingga rata.

Biarkan setengah hari dan anda boleh ambil campuran bahan tadi dan sapukan pada rambut anda.

Biarkan untuk selama lebih kurang 45 minit (lagi lama lagi bagus) sebelum bilas dengan air.

Lakukan seberpa kerap yang boleh bagi mendapatkan hasilnya.


3. MINYAK KELAPA HIJAU

Lebatkan rambut anda dengan gunakan minyak kelapa hijau dan sapukan pada rambut dan biarkan semalaman sebelum bilas dengan air bersih.

Lakukan beberapa kali dan lihat hasilnya.


4. DAUN LIDAH BUAYA

Gunakan lidah buaya dan daun bunya raya yang telah ditumbuk sehingga hancur.

Kemudian sapukan dan perap bahan-bahan tadi pada rambut anda dan biarkan selama lebih kurang sejam sebelum bilas dengan air.

Lakukan 3 atau 4 kali seminggu.


5. BUAH NANAS

Ambil buah nanas dan kisarkan sehinggan menjadi seperti jus dan biarkan selama sehari.

Selepas itu, anda boleh sapukan jus nanas tadi ke kepala anda dan biarkan selama lebih kurang setengah jam.

Sila lakukan 3,4 kali seminggu dan tengok ada perubahan atau tidak.


6. VITAMIN NATURAL

Benda yang anda makan juga memainkan peranan dalam cara lebatkan rambut anda dengan berkesan.

Ambil banyak makanan yang mengandungi Vitamin seperti Vitamin A, vitamin B atau vitamin D.Banyakan makan sayuran hijau dan buah-buahan sebab ia mengandungi nutrisi yang menguatkan akar rambut anda.


7. SYAMPU RAMBUT HERBA

Sila gunakan syampu rambut yang terdiri daripada herba-herba dan bahan-bahan neutral asli.

Gunakan dengan kerap dan secara berkala dan tengok hasilnyan selepas 2,3 bulan.

Elakan menggunakan syampu rambut yang mengandungi banyak bahan kimia.

Sumber: Telegram channel

Ini adalah petua tradisional dan moden untuk jaga rambut.

Pokoknya kena rajin...

1 ulasan:

  1. Teringat dulu nenek saya selalu pakaikan minyak kelapa. Rambut jadi lebih hitam dan lebat.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^