08 November 2018

3 Perkara Ni Patut Kita Rahsiakan Dari Orang Lain

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


3 Perkara Ni Patut Kita Rahsiakan Dari Orang Lain | Ada beberapa perkara yang sepatutnya dirahsiakan daripada pengetahuan orang ramai.

Ini adalah seperti yang ditanyakan oleh Imamuna al-A'dzom Muhammad bin Idris al-Syafie rahimahullah kepada al-Imam Darul Hijrah Malik bin Anas rahimahullah.

3 Perkara Ni Patut Kita Rahsiakan Dari Orang Lain

3 rahsia
Sumber: Google images

Pertama : Rahsiakan Umurmu. 

Ini kerana jika orang mengetahui umur kita mungkin orang akan memandang rendah kepada ilmu dan kedudukan kita jika yang bertanya itu lebih tua daripada kita.

Kedua: Rahsiakan tentang hal ehwal keluarga kita. 

Ini kerana jika keluarga kita bahagia mungkin orang yang tidak bahagia terasa hati dan iri hati. Jika tidak bahagia maka mengundang fitnah jika diceritakan kepada orang yang tidak sepatutnya.

Ketiga : Rahsiakan tentang HARTA kita. 

Ini akan mengundang hasad dan iri daripada orang yang mengetahui kedudukan harta kita.

Ini kerana setiap nikmat itu sudah pasti ada yang akan hasad.

‎لكل نعمة حسود

Tetapi umat mutaakhir ini sudah jauh daripada mengikuti akhlaknya Solihin terdahulu. Kesemua perkara nak diceritakan kepada orang ramai.

Pendapatan kita nak dikhabarkan kepada orang ramai atas nama strategi pemasaran. Maka kita lebih mengikuti hak pemasaran daripada mengikuti akhlak kekasih Allah taala.

Dibimbangi, jika kita menyalahi akhlaknya para solihin terdahulu. Maka akan hilang berkat dan kebaikannya.

Semoga kita semua diberikan kebaikan dan keberkatan di dalam hidup kita.

Syeikh Nazrul Nasir Al Azhari

(Dipetik daripada facebook Mohammad Yaakub Yusra)

Itulah bencana media sosial zaman sekarang.

Bila orang tegur macam ni, dikatakan kita ni dengki dengan dia.

Sebenarnya sikap suka menunjuk dengan riak tu nipis sangat border nya.

Asalnya kita publish bukan niat menunjuk tapi bila ada yang komen, like, puji, share... Niat asal tu dah boleh tergelincir sebab syaitan ni akan sentiasa usaha untuk gelincir kan hati kita.

Bagi blogger... Boleh nak kongsi dengan niat itu memang kerja kita... Tapi jika bukan berkaitan hal review lebih baik tak usah berlebihan dalam berkongsi.

Peringatan untuk diri sendiri.

Masing-masing jaga hati... Insha Allah akan beroleh keberkatan dan ketenangan serta kebahagiaan. 

4 ulasan:

  1. sy pun tak suka bgtau umur sebenar lagi2 bila bab kerja. org mmg akan pandang rendah lagi2 bila tau kita mudah dari dia.. heheh

    BalasPadam
  2. Niat tidak menghalalkan cara.
    Alasan tidak menghapus dosa.

    BalasPadam
  3. Bagus juga kadang² ada share benda macam ni. Jadi peringatan untuk kita yang alpa. :)

    BalasPadam
  4. Zaman sosial media sekarang, ramai yg luahkan rahsia-rahsia mereka dlm Facebook, Instagram. Sama2 muhasabah. InsyaAllah.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^