Tuesday, 30 October 2018

Kacang Bendi Berkhasiat Cegah Kencing Manis

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kacang Bendi Berkhasiat Cegah Kencing Manis | Kacang bendi... Satu kacang yang berlendir tapi penuh khasiat.

MF suka kacang bendi tapi dah lama tak makan sebab dalam rumah, MF sorang je makan. Yang lain tak makan.

Sedap kacang bendi goreng cili atau dicampur dengan kari kepala ikan... Memang ummppp...

Walaupun biasa-biasa je kacang ni.. Tapi kacang ni sangat bagus untuk cegah kencing manis ataupun diabetics.

Kacang Bendi Berkhasiat Cegah Kencing Manis

Kacang Bendi Berkhasiat Cegah Kencing Manis


Biji kacang bendi telah lama digunakan di Turki untuk membantu masalah diabetis

Ini kerana;

a. Biji kacang bendi kaya bahan 'procyanidin' (bahan antidiabetis)


b. Kacang bendi juga kaya fiber larut air (fiber larut air akan kawal gula dalam darah)


c. Kacang bendi bantu kawal aktiviti enzim 'amylase' dan 'glucosidase' (bantu kawal pemecahan kanji kepada gula)


Fiber larut air dalam dalam kacang bendi juga bantu kawal kolesterol darah

Mengurangkan rasa letih 

Makan kacang bendi juga boleh kurangkan rasa letih. Ia bertindak dengan kurangkan 'asid laktik ' dan tingkatkan antioksidan darah

Kredit: #DrSuriRoowi 

Jadi, bagi yang susah nak control manis dan makanan bergula, bagus juga amalkan makan kacang bendi ni.

Tapi, nak bagus kurangkan gula. Terutamanya gula putih dan gula yang tersembunyi dalam air minuman atau kuih muih.

MF pun sedang usaha untuk latih diri kurangkan manis ni.

Kena lah jaga makan bila usia meningkat ni.. Sebab penyakit senang nak lekat kan...

Moh lerr Kita jaga kesihatan supaya sihat hingga ke tua... Mudah untuk beribadah... Insha Allah..                                                                  

1 comment:

  1. Selalu kalau tak ada selera makan, auni akan goreng ikan kembung, rebus bendi dan cicah dengan budu. Bendi ni memang favourite sangat. Sedap :)

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^