بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jemput Minum “Minuman Potong Kaki”


☑️ Kajian menunjukkan kebanyakan rakyat Malaysia mengambil gula tambahan dalam kuantiti yang BANYAK dan berlebihan menerusi minuman

☑️ Pengambilan gula yang tinggi, obesiti dan tidak aktif dalam aktiviti fizikal merupakan FAKTOR RISIKO untuk penyakit kencing manis

☑️ Setakat ini 20.3% atau hampir 2.8 juta rakyat Malaysia menghidap kencing manis 😱😱

☑️ Penyakit ini akan menyebabkan saraf di kaki kurang sensitif, kulit mudah di jangkiti kulat dan luka sukar sembuh.

☑️ Hal ini menjadi punca kepada komplikasi ULSER DI KAKI

☑️ Menyedihkan, 7% pesakit diabetes terpaksa di potong kaki (amputasi) akibat komplikasi ulser di kaki.

Sumber : Facebook Public Health Malaysia 


Budaya sarapan pagi yang tidak sihat di Malaysia.

Makan nasi lemak, roti canai takde masalah... Tapi pastikan minuman bukan minuman manis.. Ambil air asam, limau atau jus buah itu yang terbaik...

Gaya hidup yang dah sebati dengan masyarakat kita... Payah nak ubah kan kengkadang..

Kalau kita amalkan pemakanan sihat.. Tak perlu lagi suplemen tambahan.


2 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. haish sampai separuh gelas susu... hehehe.... mmg manis btl.... aduih.... sy pun suka teh tarik MF tp kena berpada la kan... thanks for sharing.... nak kena ambil jus lak lps ni....

    BalasPadam
  2. Takut pula sy tgok susu tu tau..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama