GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Bila Sembelihan Korban Dikira?


عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ ذَبَحَ قَبْلَ الصَّلَاةِ فَإِنَّمَا ذَبَحَ لِنَفْسِهِ وَمَنْ ذَبَحَ بَعْدَ الصَّلَاةِ فَقَدْ تَمَّ نُسُكُهُ وَأَصَابَ سُنَّةَ الْمُسْلِمِينَ


Dari Anas bin Malik radliallahu 'anhu, dia berkata; Nabi SAW bersabda: Barang siapa menyembelih (binatang korban) sebelum solat (ied), maka ia menyembelih untuk dirinya sendiri, dan barang siapa menyembelih setelah solat (ied), maka ibadah korbannya telah sempurna dan bertindak sesuai dengan sunnah kaum Muslimin." (HR Bukhari No: 5120) Status : Hadis Sahih

Bila Sembelihan Korban Dikira?

Sembelihan Korban Selepas Solat Hari Raya

1.  Penyembelihan korban adalah amal yang amat digalakan pada Hari Raya Aidil Adha dan hari-hari tasyrik (11, 12 & 13 Zulhijjah) daripada setiap Muslim yang berkemampuan.


2.  Mereka yang melaksanakan ibadah korban hendaklah dilakukan selepas solat sunat Aidil Adha. 


3.  Sembelihan Korban yang dilaksanakan sebelum solat sunat hari raya tidak menjadi ibadat korban, malah hanya akan menjadi sembelihan untuk makan biasa.  


4.  Justeru itu, laksanakanlah ibadah korban dengan memastikan waktu sembelihan selepas solat sunat Aidil Adha pada 10hb Zulhijjah sehingga hari tasyrik terakhir 13hb sebelum waktu maghrib. 


5.  Laksanakan korban dengan binatang yang terbaik berdasarkan kemampuan kewangan di samping cara penyembelihan dan pengagihan daging yang sempurna. 


Berusahalah melakukan sembelihan korban pada waktu yang ditetapkan di samping dilaksanakan dengan sempurna. Moga Allah menerima amal ibadah korban kita.


Kredit :telegram.me/hadisharian_ikram

2Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ