GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Tanya 19 Soalan Ni Pada Diri Sendiri

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Tanya 19 Soalan Ni Pada Diri Sendiri 

Sumber: Google images

1. Di dalam sembahyang, ketika zahir kita berdiri, rukuk dan sujud, mulut kita memuji Allah swt. Adakah hati kita turut sama untuk menghayati apa yang kita baca itu? Adakah hati kita juga menghadap Allah swt khusyuk, tawadhuk, rasa hina diri depan Allah dan rasa malu apabila berdepan dengan Zat yang Maha Mulia?

2. Pernahkan kita rasa indah dapat bersendirian di tempat yang sunyi kerana mengingati Allah dan menumpukan perhatian sepenuhnya kepada Allah, mengenang dosa-dosa dan berazam untuk membanyakkan amal bakti kepada Allah swt.?

3. Kalau ada umat Islam yang menderita, adakah kita rasa sensitif?

4. Adakah kita sentiasa mengingati bahawa mati itu boleh datang secara tiba-tiba dan kita bersiap sedia menghadapi kedatangannya?

5. Pernahkah kita menghitung  berapa banyak harta kita, duit kita, rumah kita, kereta kita, pinggan mangkuk, perabut; baju, kasut dan sebagainya yang akan dihisap di akhirat kelak?

6. Pernahkan pula kita menghitung dosa-dosa zahir dan rohani sambil menangis kerana istighfar kita terlalu sedikit berbanding dengan dosa kita yang menyebabkan kita menjadi bahan bakaran api neraka?

7. Pernahkah kita fikirkan orang yang pernah kita umpati, kasari dan hina disertai dengan meminta maaf daripada mereka yang pernah kita aniayai?

8. Apakah kita rasa sabar dengan ujian sakit yang Allah timpakan kepada kita?

9. Adakah kita redha dengan segala takdir dan pemberian daripadaNya?

10. Adakah pernah kita bersyukur dengan segala nikmat yang telah Allah berikan kepada kita seperti nikmat mata, tangan, akal, kaki, kesihatan dan sebagainya?

11. Kalau kita miskin, adakah kita bahagia dengan kemiskinan kita kerana tidak payah mentadbir nikmat Allah yang akan dihisab diakhirat kelak?

12. Kalau kita kaya, adakah kita bersyukur dan membatu mereka yang kurang mampu?

13. Adakah hati kita rasa tenang apabila dicerca dan bimbang dipuji, kerana dengan cercaan itu kita akan tambah berhati-hati dengan dosa dan apabila dipuji ia akan merosakkan hati dengan ujub dan bangga diri?

14. Adakah kita sentiasa meminta maaf di atas kesalahan kita?

15. Kalau orang lain mendapat kesenangan dan kejayaan, dapatkah kita merasa gembira dan turut bersyukur dibatas nikmat Allah ke atasnya tanpa hasad dan dengki?

16. Setiap kali orang bersalah, adakah kita menasihatinya dengan penuh kasih sayang dan tidak menghina dan mencercanya?

17. Adakah hati kita terhindar daripada jahat sangka dan prasangka pada orang lain?

18. Adakah kita sanggup bertolak ansur dengan orang lain diwaktu kita juga didalam kesusahahan?

19. Adakah kita merasa cukup dan puas dengan apa yang ada tanpa mengharapkan apa yang tiada?

Petikan dari buku Huraian Ihsan dan Ilmu Tasawwuf.

SILA SHARE DAN SEBARKAN

Kredit : Facebook Ustaz Iqbal Zain

0Ulasan