GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

8 Cara Mudah Hilangkan Pening Kepala

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

8 Cara Mudah Hilangkan Pening Kepala | Pening kepala datang tanpa diundang... Kengkadang datang pening tu waktu tengah buat kerja...

MF biasa pening waktu tak cukup makan atau tekanan darah rendah. Kalau cukup makan, insha Allah.. Jarang pening kepala.

Apa pun ada tips untuk hilangkan pening kepala dengan mudah.

8 Cara Mudah Hilangkan Pening Kepala

8 Cara Mudah Hilangkan Pening Kepala

1. Cukup tidur

Kita menjadi pening kepala kerana banyak sebab. Salah satu daripadanya ialah apabila tidak mendapat rehat yang cukup. Pastikan mendapat rehat dan tidur yang cukup. Ia akan memastikan kita mendapat cukup tenaga sebaik sahaja bangun dari tidur.

2. Mandi dan segarkan tubuh.

Perasan atau tidak tubuh kita akan lebih segar sebaik sahaja kita lepas basahkan tubuh dengan air sehingga ke kepala?

Bagi yang beragama Islam, boleh juga mengambil wuduk untuk menenangkan hati. Nak mandi sekali pun boleh supaya segar kembali.

3. Kurangkan minuman berkafein 

Ramai yang mengadu kerap pening kepala apabila mengambil minuman berkafein seperti kopi dan nescafe. Kurangkanlah kalau tak dapat berhenti sekali gus.

Tapi minum kopi kadang boleh redakan pening kepala MF kalau pening tu sebab tak cukup tidur atau mengantuk.

4. Makanan dan minuman bercoklat

Minuman dan makanan bercoklat juga boleh membuatkan kita mudah mengalami pening kepala. Elakkan atau kurangkan jika korang adalah penggemar coklat. Tapi bagi sesetengah orang ianya jadi penawar pula.

MF pun kalau pening kepala, memang akan bancuh minuman coklat panas. Insha Allah hilang sakit kepala dengan cepat dan mudah.

5. Hilangkan stress dan tekanan hidup

Tekanan hidup dan stress sering menjadi punca hasil kerja kita tidak secemerlang dan sehebat orang lain in. Ia akan sekadar membuatkan kita tidak fokus kepada apa yang kita kakukan. Carilah penyelesaian setiap tekanan hidup itu. Kawal dan uruskan stress dengan baik.

Mf kalau stress berbual atau main game... Me Time adalah cara terbaik untuk hilangkan stress iaitu dengan buat apa yang kita suka.

6. Bercuti 

Kalau berpeluang, ambillah cuti sehari dua. Kalau dapat seminggu lebih baik. Bukan apa, dengan bercuti ini kita akan dapat semula momentum kerja sebaik sahaja mula kembali berkerja. Tubuh yang sibuk bekerja tanpa henti akan membuatkan kita tepu dan letih dengan setiap kerja. Berehatlah... Pasti pening kepala akan hilang.

7. Cukup air di dalam tubuh

Ini pun penting. Air sangat penting dalam menjalankan setiap fisiologi tubuh badan kita. Tubuh yang tidak cukup air akan menyebabkan kita gagal menjalankan fungsi tubuh secara optimum.

Pastikan cukup air kosong... Paling kurang 3 liter sehari. Air cukup, kepala pun tak pusing.

8. Diet dan pemakanan teratur

Pastikan juga mengambil makanan dan diet yang seimbang. Kalau pun hendak mengamalkan diet, biarlah mengikut cara yang betul. Bermakna,tidak boleh skip makan. Sarapan, makan tengah hari dan makan malam mesti diambil. Makan secara kerap adalah lebih baik, namun dalam kuantiti yang sedikit.

Mudah je cara nak hilangkan pening kepala..... Tapi nak buat dan amal tu mencabar juga kan... Terutama bab nak cukupkan tidur tu.. Haha.. Biasalah mak-mak anak kecil kan...

Olahan dari sumber: Dr. Ezairy M.Sallih 

3Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ