25 Julai 2018

15 Cara Mudah Hilangkan Parut Secara Semulajadi

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

15 Cara Mudah Hilangkan Parut Secara Semulajadi |Parut satu igauan ngeri terutama bagi wanita.

Rasa macam satu kecacatan bila ada parut.

Parut di muka membuatkan seseorang rasa rendah diri

Tapi jangan risau... Ada petua dan cara untuk hilangkan parut tu...

Tak susah... Guna bahan alami je... Mudah dapat kat sekitar rumah kita je..  Bahkan kat dapur pun ada...

15 Cara Hilangkan Parut Secara Semulajadi
15 Cara Hilangkan Parut Secara Semulajadi

15 Cara Mudah Hilangkan Parut Secara Semulajadi

#1. Lemon

Potong buah lemon kepada dua bahagian. Sapu pada parut sambil itu picit sedikit demi sedikit hingga keluar jusnya.
Boleh juga amalkan minum jus lemon tanpa gula dua kali sehari selama 15 hari. Untuk detox dan rawat parut dari dalam.

#2. Kiub Ais

Ambil kiub ais dan oleskan pada parut.
Buat selalu untuk kesan yang lebih cepat.


#3. Madu

Letak sedikit madu pada parut dan urut perlahan-lahan.
Biarkan kering baru dibilas.


#4. Kentang

Hiris kentang mentah dan sapukan pada parut.

#5. Minyak Kelapa

Sebaik sahaja luka kecil terus sembuh, cepat-cepat sapu minyak kelapa. Parut akan mudah hilang.


#6. Minyak Zaitun

Titis sedikit minyak zaitun pada jari dan sapu di parut. Lakukan setiap hari untuk kesan yang segera.


#7. Timun

Seperti kentang, hiris timun dan sapukan jusnya pada parut.


#8. Tomato

Hiris tomato dan tekap pada parut.


#9. Soda Bikarbonat

Ambil lima sudu soda bikarbonat dan campur sedikit air untuk jadikan pes. Sapu pada parut dan lakukan tiga kali seminggu.

#10 Pisang 

Gosok kulit pisang lemak  manis atau kulit pisang kapas setiap hari.

#11 Ubat Gigi

Sapu ubat gigi pada parut setiap hari.

#12 Beras

Ambil sedikit beras, kunyit dan bawang putih, kemudian kisar sehingga halus dan campurkan dengan sedikit air. Biarkan hingga kering dan gosok di kawasan parut seperti menggunakan skrub.

#13 Bedak Sejuk

Sapu bedak sejuk yang dicampurkan dengan cekur. Amalkan setiap hari sebelum masuk tidur.


#14 Asam Jawa

Ambil biji asam jawa dan goreng tanpa minyak selama 5 minit. Kemudian goreskan di permukaan kasar atau batu. Sapukan serbuknya yang dicampur dengan air dan gosok pada parut.

#15 Kunyit hidup

Sagat kunyit pada lesung batu, dan ambil kunyit yang disagat tadi, sapu pada parut. Amalkan selalu...

Antara semua petua diatas, sapu aleo vera dan kulit pisang tu MF pernah buat.

Nak kata berkesan tu, kena rajin la.. Tapi ini lebih bagus dari guna bahan kimia kan...

Selamat mencuba... dan semoga bermanfaat. 

1 ulasan:

  1. wahh banyaknya tips. in shaa Allah nak try.. sbb memang nk hilangkan parut kt muka ni :)

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^