Post Page Advertisement [Top]

kurung najwa 2017
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Miliki Cabang-Cabang Iman


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْإِيمَانُ بِضْعٌ وَسَبْعُونَ أَوْ بِضْعٌ وَسِتُّونَ شُعْبَةً فَأَفْضَلُهَا قَوْلُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَدْنَاهَا إِمَاطَةُ الْأَذَى عَنْ الطَّرِيقِ وَالْحَيَاءُ شُعْبَةٌ مِنْ الْإِيمَانِ

Dari Abu Hurairah RA dia berkata, "Rasulullah SAW bersabda: "Iman itu ada tujuh puluh tiga sampai tujuh puluh sembilan, atau enam puluh tiga sampai enam puluh sembilan cabang. Yang paling utama adalah perkataan, LAA ILAAHA ILLALLAHU (Tidak ada tuhan yang berhak disembah selain Allah). dan yang paling rendah adalah menyingkirkan gangguan dari jalan. Malu itu adalah sebahagian dari iman." (HR Muslim No: 51) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1.  Iman itu memiliki lebih 60 cabang

2.  Cabang Iman yang paling utama ialah ucapan kalimah syahadah

3.  Iman yang paling rendah ialah membuang sesuatu di jalan raya yang boleh menjadi gangguan atau mudarat kepada orang lain

4.  Sifat malu adalah sebahagian daripada iman.

إِنَّ لِكُلِّ دِينِ خُلُقًا وَخُلُقُ الإِسْلاَمِ الْحَيَاءُ
“Setiap agama memiliki  akhlak dan akhlak utama Islam adalah sifat malu”  Riwayat Ibn Majah

Semoga kita memiliki sifat malu yang merupakan cabang Iman.

Kredit: telegram.me/hadisharian_ikram

Malulah sikit! 

Malu tanda iman
Malulah Sikit! 

Malu tu cabang iman...
Malu tanda kita orang beriman...

Kalau takde malu...

Dah tak fikir maruah suami...
Tergedik buat video dengan lelaki bukan mahram
Buat conference dengan lelaki lain tanpa pengetahuan suami...
Lupa status sebagai isteri orang...
Gambar buka aurat, tayang body di sana sini...

Tak malu ke???

Fikir lah sendiri...
Tambah bulan puasa ni...

Nanti raya lagi lah galak tengok..
Lelaki boleh cuci mata percuma...
Sebab malu bukan lagi utama...

Malu tu satu tanda iman paling lemah...
Kalau itu pun kita tak boleh jaga...
Di mana bukti iman kita?

Tak rasa malu dengan manusia...
Malu lah dengan Allah yang sentiasa melihat kita..
CCTV Allah tak pernah rosak... Tak pernah shutdown walaupun seketika hingga kiamat nanti...

Allah bukan ada ketika kita solat saja.
Allah sentiasa ada lihat kita...
Tak malu kah dengan Allah???

Sama-sama muhasabah diri..
Salam 27 Ramadhan... 

3 ulasan:

  1. huhuhu.... ye malu tu paling utama....
    bila dh hilang malu, mcmne tu yek...

    mcm kes mood republik yg dia bagi duit, berebut2 org duk nk amik duit...
    rasanya hampir semua tu lelaki n wanita melayu yg berhimpit2 bersesak nk amik duit...
    tak sanggup lah kalu akak... malu lah

    BalasPadam
  2. nice sharing :)

    https://aerillhassan.blogspot.com

    BalasPadam
  3. banyak sekarang ni video yang macam tu

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Bottom Ad [Post Page]