Post Page Advertisement [Top]

kurung najwa 2017
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Agar-agar Tembikai, Sejuk Menyegarkan Ketika Berbuka | Pernah tengok orang viral kan Agar-agar tembikai...

Best juga kalau buat sebagai juadah berbuka ni...

Jadi, minggu lepas suami beli Tembikai dan kami buat la Agar-agar Tembikai.

Agar-agar Tembikai, Sejuk Menyegarkan Ketika Berbuka

Resepi Agar-agar Tembikai
Agar-agar Tembikai, Sejuk Menyegarkan Ketika Berbuka

Bahan-bahan

1 biji tembikai dibelah 2
1 peket agar-agar
Pewarna sirap
1 cawan gula (kalau yang suka manis, lebihkan gula)
Air

Tambahan:
Nata de coco
Selasi
Cincau

Cara membuatnya

Buah tembikai belah dua dan keluarkan isinya. Sikit dari isi tembikai tu potong dadu untuk dimasukkan dalam agar-agar tu nanti.


  1. Masukkan agar-agar, gula dan pewarna ke dalam air.
  2. Masak hingga semua agar-agar larut.
  3. Tuang agar-agar ke dalam buah tembikai yang dah dikeluarkan isinya tadi. 
  4. Letakkan Nata de coco, Cincau dan selasih dan kacau rata. 
  5. Sejukkan hingga hilang panas sebelum di masukkan  ke dalam peti sejuk. 
  6. Dah sejuk, potong dengan pisau yang tajam. 


Tips:

  • Jangan terlebih air ketika masak agar-agar, nanti jadi lembik dan susah nak potong. 
  • Kalau boleh tak perlu letak Nata de Coco sebab nanti dia mendap ke bawah dan payah nak potong. 


MF buat ni agak lembik sebab agar-agar tu lembut sangat. Dan Nata de coco ke bawah, jadi mencabar nak potong.

Apa pun memang sedap, sejuk dan segar sesuai sangat jadi pencuci mulut ketika berbuka puasa. 

2 ulasan:

  1. bestnya..dah rasa kesejukkan sampai ke tekak ni

    BalasPadam
  2. rajinnya akak buat, nampak sedap je

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Bottom Ad [Post Page]