بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kasut Jenama BATA Bakal Laku Keras Kerana Tun M | Sejak dua menjak ni. . Tun Dr. Mahathir kembali menjadi tumpuan dunia dan netizen.

Selepas menang PRU14 yang lepas dan dilantik sebagai Perdana Menteri ke-7 Malaysia... Tun M semakin menjadi tumpuan semua.

Apa sahaja yang dibuat, dipakai dan apa sahaja pasal Tun M pasti akan menjadi tumpuan ramai mata... Hinggakan baru-baru ni kasut Tun M pun jadi tumpuan hingga jadi tular di media sosial.

Tujuannya cuma buat perbandingan dengan PM yang lepas... Gaya hidup Tun M kini jadi tumpuan ramai. Barulah orang nampak Tun M seorang pemimpin yang tidak mementingkan kebendaan sebenarnya.

Kasut Tun M pakai kini jadi tumpuan semua. Bahkan dulu, kasut atau selipar tu takde harga... Bahkan takde orang nak pandang. Tu selipar orang tua yang tinggal di ceruk kampung saja. Tapi kini, selipar itu kembali popular kerana Tun M.

Kasut yang Tun M pakai tu jenama Bata. Jenama yang biasa di Malaysia... Tiada gah mana.. Tapi dah lama bertapak di Malaysia.

Kasut Jenama BATA Bakal Laku Keras Kerana Tun M

Kasut Jenama BATA Bakal Laku Keras Kerana Tun M

Ikuti tulisan ini jika nak tau pasal Syarikat kasut BATA.. 

Tahu tak Bata ni berasal dari mana?

Oleh kerana harganya murah, ramai ingat ia syarikat tempatan. Hakikatnya Bata ni berasal dari Republik Czech. Saya baru tahu tentang hal itu semasa melawat negara itu pada tahun 2009. Itu pun sebab terbaca sebuah majalah di dalam keretapi dalam perjalanan menuju bandar Prague.

Syarikat Bata diasaskan pada tahun 1894 oleh keluarga Bata. Pada mulanya Bata hanya hasilkan kasut kulit, namun setelah masalah kewangan mereka terpaksa hasilkan kasut kanvas untuk meneruskan kelangsungan perniagaan.

Kasut kanvas itu jadi sangat popular di kalangan masyarakat marhaen kerana harganya berpatutan. Mulai itu, Bata mula sinonim dengan kasut ekonomi. Ia juga mula dieksport ke luar negara. Perniagaan Bata melonjak naik lagi apabila Perang Dunia Pertama bermula. Mereka terima banyak tempahan kasut kulit daripada pihak tentera. Susulan itu, Bata jadi semakin gah.

Malangnya selepas Perang Dunia Pertama tamat, Eropah dilanda kegawatan ekonomi yang teruk. Tak ramai orang nak beli kasut. Orang semua nak beli makanan dan pakaian. Jadi, jualan kasut merundum.

Bagi menangani krisis itu, Tomas Bata, pemilik Bata telah lakukan sesuatu yang drastik tetapi berjaya memenangi hati rakyat dan pekerjanya. Harga kasut Bata diturunkan sebanyak 50% setelah para pekerja setuju gaji mereka dipotong sebanyak 40% dan memperkenalkan perkongsian untung dengan pekerja.

Bermakna, pekerja-pekerjanya jadi pemegang saham syarikat. Jika syarikat ada untung lebih, maka gaji akan meningkat setara dengan keuntungan syarikat. Selain itu, Bata juga membekalkan barang keperluan harian seperti makanan dan pakaian kepada pekerjanya pada separuh harga.

Berikutan langkah itu, produktiviti pekerja meningkat, dan Bata kembali membuang keuntungan. Melihat kesan positif daripada langkah itu, model perniagaan ini telah dibawa ke India. Kilang di India ada kantin vegetarian. Masyarakat di sana menyambut baik model ini, dan berebut-rebut orang nak bekerja di kilang Bata di sana.

Selain di Indian Bata mula juga mula bertapak ke seluruh pelusuk dunia. Seperti di India, kilang Bata di setiap negara yang ia bertapak, akan disesuaikan dengan masyarakat setempat. Ini termasuk aspek kemahuan pekerja dan pembeli.

Semasa Perang Dunia Kedua, pelbagai masalah dihadapi Bata. Ada asetnya di rampas oleh pihak tentera, di tuduh pengkhianat negara, dan ada usahawan mereka di penjarakan. Namun Bata berjaya harungi semua masalah ini kerana memiliki model perniagaan yang mengutamakan pekerja dan rakyat (baca: pembeli)

Hari ini, kasut dan selipar Bata ni, dipakai oleh berbillion-billion manusia seluruh dunia. Ini jenama-jenama di bawah naung Bata: North Star, Weinbrenner, Bubblegummers, Power, Bata Industrials (but keselamatan).

Siapa tak pernah pakai Bata? Atuk kita pakai, Ayah kita pakai, kita pakai, anak kita pakai, malah Perdana Menteri kita pun pakai Bata.

Kenapa dapat teruskan mandiri, dan menjadi pilihan?

Kerana Bata mengamalkan model perniagaan yang menurut citarasa dan kemampuan orang ramai, tanpa ketepikan kebajikan pekerja. Harapnya, kerajaan kita pun macam Bata jugalah. Hehe.

Kredit: Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan

Selipar Tun M pakai ni pak MF pun pakai. Murah je harganya... Tak sampai RM15.



MF pernah sarung kat kaki... Berat kot... Tapi orang tua-tua majoriti suka selipar ni. Kalau MF pakai selalu terkeluar jari kot tepi... Hehe...

Disebabkan itu, Tun M menunjukkan beliau tak kisah pakai pakaian yang biasa-biasa... Insha Allah..  Moga ini juga jadi model dan teladan buat rakyat jelata agar bersederhana dalam kehidupan sebagai hamba biasa.

P/S: Sebelum ni tular juga cara Makan Tun M kan... Rahsia beliau kekal cergas walaupun berusia. 

1 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama