بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


M.A.L.U | Malu senang disebut tapi susah nak amal. Malu satu sifat yang sinonim dengan wanita, tapi tak bermakna lelaki tak perlu ada sifat malu.

Malu Adalah Akhlak Islam


عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ لِكُلِّ دِينٍ خُلُقًا وَخُلُقُ الْإِسْلَامِ الْحَيَاءُ

Dari Annas, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya setiap agama memiliki akhlak, dan akhlak Islam adalah malu.” (HR Ibnu Mâjah No: 4181) Status: Hadis Sahih


Pengajaran:

1.  Islam adalah agama RAHMAH yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

2.  Sebagai Rasul, baginda diutus untuk menyempurnakan akhlak umat.

3.  Setiap agama memiliki akhlak dan akhlak Islam antaranya adalah sifat malu

4.  Malu mempunyai hubungan yang erat dengan akhlak yang lain seperti menjaga kemuliaan diri (iffah). Buah dari rasa malu adalah ‘iffah (menjaga kehormatan diri). Siapa saja yang memiliki rasa malu hingga mewarnai seluruh amalnya, niscaya ia akan berlaku ‘iffah

5.  Ibnul Qayyim: Malu berasal dari kata hayaah (hidup). Hidup dan matinya hati seseorang sangat mempengaruhi sifat malu seseorang. Hilangnya rasa malu, dipengaruhi oleh kadar kematian hati dan ruh seseorang. Sehingga setiap kali hati hidup, pada saat itu pula rasa malu menjadi lebih sempurna.

Kredit: telegram.me/hadisharian_ikram

Orang yang takde sifat malu ibarat binatang... Bila hampir kiamat, sifat malu ni dah makin hilang. Tengok saja zaman sekarang, tanpa segan silu, sanggup perbodohkan diri semata-mata nak disebut... Malu dah takde dalam diri.

Anak perempuan pun sukar dibentuk dengan malu zaman sekarang... Ya.. Mencabar, tapi sebagai ibu bapa tetap usaha untuk didik dan bentuk sifat malu dalam diri anak perempuan.

Mencabar dan memang sangat mencabar... Tapi kena usaha untuk tanamkan sifat malu dalam diri kita dan zuriat keturunan kita. insha Allah selamat dunia akhirat kalau ada sifat malu dalam diri...

M - Maruah
A - Aku
L - Lambang
U - Ugama

1 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. btl tu dik.... kadang kita yg malu sendiri bila tgk org lain dh kurang mallu....

    kadang malu sendiri tgk perempuan yg pakai menutup aurat tp melekap sana sini ... kita malu nk tgk, nk tgr nnti di marah pulak...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama