GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

LARANGAN MEMUKUL ANAK KECIL YANG SEDANG MENANGIS

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


LARANGAN MEMUKUL ANAK KECIL YANG SEDANG MENANGIS


Rasulullah SAW bersabda : Janganlah kamu memukul anak- anak kamu di sebabkan mereka menangis dalam masa setahun. Karena pada empat bulan pertama kelahirannya Ia bersyahadat LAA ILAAHA ILLALLAH. Pada empat bulan kedua pula ia berselawat ke atas Nabi SAW Dan pada empat bulan seterusnya pula ia mendoakan kedua ayah bunda nya. ( H.R. Abdullah Ibnu Umar r.a. )

Baginda Rasulullah SAW menjelaskan bahwa tangisan anak di waktu kecil pada bulan pertama adalah tanda ia bertauhid kepada Tuhan Nya dan empat bulan kedua pula ia membacakan selawat kepada Nabi nya dan empat bulan seterus nya ia memohon istighfar untuk kedua ayah bunda nya.

Rasulullah SAW Bersabda : Anak-anak sebelum sampai ia baligh maka apa-apa yang di perbuat nya daripada kebaikan maka di tuliskan untuknya dan kedua ibu bapaknya.

Dan apa yang di perbuat nya daripada kejahatan maka tiadalah di tulis untuk nya dan tidak pula di tulis untuk kedua ibu bapaknya. Apabila ia telah baligh maka berlakulah yang di tulis itu atasnya ia itu segala amal baik atau buruknya. ( H.R.Imam Anas bin Malik r.a.)

Subhanallah....

Begitu indahnya syariat islam, sehingga apapun yang dilarang adalah tanda cinta ALLAH untuk manusia.

Sabda Rasulullah SAW ;
"Siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang membaca mengamalkannya maka dia akan beroleh pahala walaupun sudah tiada." (HR. Muslim)

Sumber: Facebook
Dera anak
Sumber: Google images 

Anak bawah setahun pukul... Memang takde akal orang yang pukul tu... Lagipun anak bawah setahun, apalah yang dia tahu melainkan main je... Memang dia dengan dunia je la... Mak pernah bagi tau, pukul anak bawah setahun ni ibarat pukul kepala lutut sendiri... Takde akan memberi kesan apa melainkan rasa sakit je. 

Pengajaran untuk diri sendiri juga ni... Banyak lagi khilaf walaupun dah anak 4... Huhu... Masih dalam proses belajar menjadi ibu bapa yang baik...

Ada anak memang seronok... Tapi tanggungjawab berat... Tanggung kat dunia... Jawab kat akhirat.... 

2Ulasan

  1. Salam sejahtera

    Terima kasih kerana sertai Review Blog April 2018.

    Senarai Peserta : https://aerillhassan.blogspot.my/2018/04/senarai-peserta-review-blog-april-2018.html

    Senarai Pemenang : https://aerillhassan.blogspot.my/2018/04/senarai-pemenang-review-blog-april-2018.html

    BalasPadam
  2. huhuhu kadang2 Liez hilang kawalnjuga..tpi bukanla pukul benar.. takat tepuk dkt tgn je bagi... tapi sebenarnya kena biarkan diaorg menangis..nnt diaorg akan berenti sendiri

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ