GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

9 Kesalahan Mencuci Muka Yang Selalu Kita Buat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


9 Kesalahan Mencuci Muka Yang Selalu Kita Buat | Wanita dan kecantikan tak dapat dipisahkan. Salah satu rutin nak jaga kecantikan wajah ialah mencuci muka. Tapi sebenarnya, dalam nak kekal cantik dengan mencuci muka, banyak kesalahan yang kita buat. Dan kesalahan ini menyebabkan muka bukan bertambah berseri tapi sebaliknya.

9 Kesalahan Mencuci Muka Yang Selalu Kita Buat


9 Kesalahan Mencuci Muka Yang Selalu Kita Buat
Edited from Google images

1. Tidak bersihkan betul-betul

Cara pembersihan yang tidak betul adalah punca pori tersumbat. Kawasan bawah leher, garis rambut dan hidung juga perlu dibersihkan dengan betul.

2. Suhu air yang salah

Suhu air suam amat sesuai untuk mencuci muka. Kata orang, air suam akan membuka liang dan air sejuk akan menutupnya semula. Faktanya adalah liang roma tidak mempunyai otot untuk terbuka atau tertutup. Ini boleh menyebabkan kulit muka menjadi kering.

3. Skrub wajah

Jangan gunakan scrub muka terlalu kerap. Dua atau 3 minggu sekali sudah memadai.

4. Salah pilih produk

Ada produk muka yang boleh mengurangkan kelembapan muka. Pembersih muka yang sesuai harus mampu menanggalkan kotoran dan kesan mekap. Produk yang tidak sesuai juga mampu menyebabkan iritasi pada kulit.

5. Guna produk dengan bahan kimia

Elakkan penggunaan produk yang mempunyai bau, pewarna atau bahan kimia. Baca label kandungan bahan dalam produk sebelum membelinya.

6. Beli produk ‘itu-ini’

Elakkan membeli produk yang tidak dikenali. Belilah produk yang mempunyai kandungan bahan natural dan memberi kebaikan kepada kulit anda dalam jangka masa panjang seperti serum.

7. Jangan ‘terlebih’

Mencuci muka 2 kali sehari sudah mencukupi. Dan jangan gunakan terlalu berlebihan.

8. Gosok dengan tuala

Menggosok muka terlalu kuat mengganggu fungsi kulit. Lakukannya secara perlahan-lahan.

9. Tangguh guna pelembap

Selepas cuci muka, sapu serum, secepatnya letakkan pelembap pada muka. Jangan tangguhkan penggunaan kerana melambatkan proses penyerapan pelembap.

Kesalahan yang biasa MF buat ialah yang No.7, rupanya tak boleh lebih cuci muka guna pencuci... Sehari cukup dua kali... selebihnya basuh gitu je... Dan bagi orang Islam... memang selalulah kita cuci muka sebab kita berwuduk... Jadi, insha Allah jika kita jaga kesempurnaan wuduk, pasti berseri wajah kita... insha Allah...

Rujukan: Telegram Channel

3Ulasan

  1. ada kawan share dulu dia jerawat teruk..last2 doktor nasihat asingkan tuala muka dengan badan..baru muka kurang jerawat..

    BalasPadam
  2. selalu main hentam je cuci muka. hahaha

    BalasPadam
  3. tq for sharing. kekadang tu mmg gosok muka dgn tuala terkuat sebab geram nak hilangkan whitehead ni. ok la lepas ni kena slow2

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ