GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

5 Tanda Bahaya, Rumahtangga Di Ambang Kemusnahan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

5 Tanda Bahaya, Rumahtangga Di Ambang Kemusnahan | Rumahtangga dan perkahwinan, bukan sesuatu yang sentiasa indah. Banyak duri ranjau yang perlu ditempuh. Setiap pasangan yang kahwin, mesti anggap itulah perkahwinan pertama dan terakhir. Jadi, sebolehnya akan jaga perkahwinan tu sedaya mungkin. Namun, bukan mudah nak mengekalkan kerukunan rumahtangga.

Banyak cabaran dalam berumahtangga ni... Baik isteri atau suami pasti akan diuji dengan kesetiaan, sikap, kesabaran dan kekuatan kasih sayang. Sesekali bergaduh tu biasa... Tapi bahaya jika selalu bergaduh...

Perhatikan rumahtangga kita, andai ada 5 tanda ini, kita harus berwaspada kerana itu petanda awal kemusnahan rumahtangga.

5 Tanda Bahaya, Rumahtangga Di Ambang Kemusnahan 

5 Tanda Bahaya, Rumahtangga Di Ambang Kemusnahan

#1 Kurangnya Sentuhan Suami Isteri

Suami sudah jarang sentuh isteri. Isteri juga sudah tidak berminat untuk bermanja-manja dengan suami. Sentuhan kasih sayang antara suami dan isteri semakin hari semakin kurang. Kurang sentuhan ni termasuk juga kurangnya hubungan kelamin. Kemesraan semakin menghilang.

#2 Kurang Komunikasi Antara Suami Isteri

Suami sudah malas nak bercakap dengan isteri. Isteri pun dah tak minat nak berbual-bual dengan suami. Komunikasi antara suami dan isteri semakin hari semakin berkurangngan. Hubungan menjadi hambar. Suami lebih suka keluar berbual dengan kawan berjam-jam berbanding balik ke rumah berbual mesra dengan isteri. Isteri pula lebih seronok berbual dengan jiran atau kawan.

#3 Banyak Kritikan Negatif

Suami asyik kritik isteri sahaja. Pujian langsung tak diberi. Isteri pula memandang rendah pada suami. Isteri mula hilang rasa hormat pada suami.

5 Tanda Bahaya, Rumahtangga Di Ambang Kemusnahan

#4 Kerap Berlaku Pertengkaran

Pertengkaran berlaku setiap hari. Pertembungan antara suami dan isteri tidak dapat dibendung lagi. Suami tunjuk ego, isteri keras kepala. Tiada langsung kata sepakat. Masing-masing nak tunjuk hebat.

#5 Suasana Rumahtangga Yang Suram

Suami tak suka balik ke rumah. Kalau balik pun, muka masam mencuka. Tiada lagi senyum ceria. Komunikasi dah out. Isteri pula lebih senang suami tak pulang.

Jika tiada Alhamdulillah..tetapi jika ada, baikilah secepatnya perhubungan suami isteri sedaya mungkin. Letakkan AGAMA di tangga TERATAS...InsyaaAllah segalanya akan bertambah baik dengan izin-Nya. Kembali kepada Allah, insya Allah segalanya indah....

Kesian kepada anak-anak jika rumahtangga musnah. Banyak sangat kes pasal anak terabai akibat penceraian di akhir zaman ni.. Penceraian bukan trend.... Jangan biarkan syaitan bergolek suka kerana kemusnahan rumahtangga kita. Peliharalah rumahtangga, terima kelemahan diri masing-masing dan kenang kembali waktu zaman bercinta dulu... Insha Allah, segalanya pasti boleh diselamatkan. 

1Ulasan

  1. Gud sharing. Tapi ramai juga yang bagitau punca terjadinya masalah ini #2 tu, kurangnya komunikasi..

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ