Macam Ni Rupanya Orang Rabun Nampak! - Maria_Firdz

Maria_Firdz

Info | Motivation | Lifestyle | Review

14 Mac 2018

Macam Ni Rupanya Orang Rabun Nampak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Macam Ni Rupanya Orang Rabun Nampak! | Penglihatan satu anugerah Allah... Alhamdulillah dan syukur jika kita dikurniakan penglihatan yang sempurna. Tapi ada juga Allah uji sesetengah orang yang terpilih dengan sedikit kekurangan penglihatan iaitu Rabun.

Rabun ni bukan sampai tahap buta... Tapi ianya menyebabkan penglihatan seseorang tu terhad. Kena guna bantuan kaca mata untuk melihat.

Punca Rabun

Ada banyak punca rabun. Antaranya:

  • Terlalu banyak melihat komputer atau gadjet.
  • Mata selalu terdedah dengan kemasukan cahaya yang tinggi terus ke dalam mata. Contohnya, orang yang welding tanpa pakai penghadang cahaya.
  • Faktor pemakanan dan gaya hidup juga menyebabkan seseorang itu mengalami rabun.


Suami MF pernah alami rabun teruk sebab welding besi tak guna penghadang cahaya tu. Memula pedih merah matanya. Dia ingat pedih biasa.  Dia beli ubat titik mata. Tapi makin teruk pula...

Dia kata rabun dan tak nampak... Tapi MF tak tahu nak faham macam mana tahap tak nampak dia tu... Tapi gambar-gambar ini menyebabkan MF mula faham maksud rabun dia tu..

Tips atasi rabun

Macam Ni Rupanya Orang Rabun Nampak!

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Rabun

Jadi, faham dah la... Macam ni rupanya orang rabun nampak... Dia nampak tapi samar-samar... Berbintik dan berbelang gitu... Jadi jangan marah kat orang rabun. Sebab itu juga rezeki dia... ada kelebihan dia... Dia kurang nampak bab-bab maksiat  dan aurat orang  kalau dia tak ambil spek pakai...

Bagi yang dikurniakan penglihatan yang baik, jagalah anugerah itu sebaiknya... Caranya dengan tidak melihat perkara yang Allah larang dan makan makanan yang sihat untuk mata seperti lobak merah dan makanan yang kaya vitamin A.

Boleh juga amalkan doa ini:

Doa Sembuhkan Rabun Mata:

Tips rabun

Boleh juga amalkan petua mudah dengan membasuh muka dalam mata sedikit terbuka dengan air ramasan daun sirih... Ini petua mak MF ni... Alhamdulillah... umur dia 65 tahun lebih pun mampu lagi masukkan benang dalam jarum tanpa bantuan kaca mata.

Sekian, semoga bermanfaat.


Sumber gambar: Facebook

2 ulasan:

  1. Klu mata normal tgk.. rasa pening pun ada... hihi

    BalasPadam
  2. Nk try la petua guna daun sirih tu. Selalunya org rabun ni kena cop sombong sbb xnmpak org ��

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^