Hidup Bukan Untuk Kecam dan Dikecam Orang

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Hidup Bukan Untuk Kecam dan Dikecam Orang | Di akhir zaman ni, nampak sangat rupanya wujud orang dengan istilah "BAWANG"... Kesian kat bawang kan... Bawang ni mungkin sebab selalu buatkan orang pedih mata tu yang dapat istilah bawang tu... kesian betul kat bawang yang tak bersalah.

Sumber: Facebook

Memang ada manusia begitu, kerjanya asyik nak kecam orang... Sampai dalam hati ni, tak kan tak boleh nak nampak kebaikan orang sampai kerjanya asyik nak kecam orang aje...

Kalau lah mereka tahu hakikat singkatnya hidup, pasti tak sempat nak kecam orang lain...

Bacalah nasihat hati ini:

1. Apabila meninggal dunia ayah kamu , maka matilah pimpinan dan nasihatnya...

2. Apabila meninggal dunia ibu kamu, maka terpadamlah cahaya kelembutan belaian dan tunjuk ajar nya...

3. Apabila meninggal dunia abang kamu, maka longlailah cita2 yg dikongsi bersama...

4. Apabila meninggal dunia kakak kamu, maka hilanglah senyuman kasihnya...

5. Apabila meninggal dunia adik2 kamu, maka hilanglah tempat tumpang kasih, nakal, gurauan dan keceriaanya...

6. Apabila meninggal dunia pasangan kamu, maka pudarlah perkongsian harapan, perasaan dan keceriaannya...

7. Apabila meninggal dunia sahabat kamu maka pudarlah sinar nasihat dan doa tulus dari bersih hatinya...

Ketahuilah.... hidup ini sangat singkat utk kedengkian, kemarahan, kebencian dan memutuskan hubungan kerana ESOK semuanya hanya tinggal kenangan.

Maka..
senyumlah, berlapang dadalah, maafkanlah sesiapa yang menyakitkan kamu lantaran kita tidak tahu.... bila kita akan berangkat ' meninggalkan' dunia yg fana ini....

Andai kamu melihat kanak-kanak yang sedang bermain, itulah masa silam kita.

Andai kamu melihat orang tua yang berjalan menggunakan seluruh kudrat kerana tidak larat. Maka, itulah masa depan kita.

Andai kamu melihat pula jenazah yang sedang diusung ke tanah perkuburan. Maka, ingatlah itulah nanti pengakhiran hidup kita didunia ini.

(Manfaatkanlah masa yg mulia ini...sebelum kesempatan berlalu pergi....)

Kredit: FB Bahagian Dakwah JAKIM

Post a Comment

2 Comments

  1. nice sharing. lelaki pun ramai yang suka membawang

    ReplyDelete
  2. Sajat hehehe. Tak tahu lah macam mana boleh ada perangai suke kecam-kecam orang, kalau boleh tak nak kenal langsung dengan orang macam tu

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^