GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Dosa ScreenShots

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Dosa Screen Capture | Di akhir zaman perkara dosa itu biasa. Bahkan orang tak tau sesuatu perkara yang dibuat itu adalah dosa, ini termasuklah dosa screen capture atau dosa screenshot.

Kenapa dikatakan screen capture tu dosa?

Ya, ianya jadi dosa jika sesuatu yang kita screenshoot tu untuk sebarkan aib orang... untuk fitnah orang. Ada juga yang screenshot kesilapan seseorang dan sebarkan serta dijadikan bahan lawak.


Kata Dr. Zaharuddin:

Antara DOSA SIBER yang meriah hari ini adalah screen capture facebook orang yang sedang mengata, mengumpat dan mengutuk seorang yang lain, kemudian diberikan screen capture itu kepada yang dikutuk agar bertindak balas atau kononnya 'membantu' mangsa. Itu sebenarnya namanya 'Nammam' atau juga 'Qattaat' iaitu pengadu domba yang dosa. Nabi sebut ( لا يدخل الجنة نمام) ertinya "Tidak masuk syurga orang yang mengadu domba". (Hadis sohih riwayat Muslim) 
Moral : Jika sekadar seorang umpat, kutuk dan mengata. JANGAN sebarkannya khususnya kepada mangsa. Nasihatlah pengumpat & pengutuk, itu cukup. Selanjutnya balasan kelak nanti di barzakh & akhirat. 
Namun jika seorang memfitnah atau mencipta cerita bohong terhadap seseorang, itu barulah boleh 'screen capture' dan diserahkan kepada mangsa untuk tindakan lanjut yang sesuai seperti saman.

Kita diberi akan oleh Allah, boleh fikir kot perkara tu baik atau buruk. Sebelum nak sebarkan sesuatu aib orang, fikirkan jika orang buat kita begitu juga, apa kita rasa?

Jadi, hati-hati nak screenshot atau nak sebarkan screenshot orang lain... sebab apa yang kita buat sentiasa di "screenshot" oleh Allah... Renungkan...

4Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ