Thursday, 29 March 2018

4 Tips Pilih Serum Wajah Supaya Tak Buang Duit

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


4 Tips Pilih Serum Wajah Supaya Tak Buang Duit | Bagi yang suka kecantikan macam MF, memang suka dan akan mudah tergoda dengan  iklan nak jadi cantik.

Sejak masuk usia 30 an ni je tahu bab nak cantik... bukan untuk siapa kalau bukan untuk suami dan keyakinan diri sendiri. Tambah MF  sebagai cikgu, tak kan nak selekeh dan kusam je kan... nanti anak murid pun bosan. Tambah lagi, kerja cikgu menyebabkan muka cepat berkedut kalau tak jaga... hehe... 😁

Salah satu cara nak rawat dan jaga kulit ni ialah serum... Apa itu serum... Pernah MF tulis bab serum ni... Tapi dalam dilema pula nak pilih serum yang sesuai dengan kulit. Kalau salah pilih nanti membazir dan buang duit pula.


Jadi, kena tau cara pilih serum yang betul sebelum nak beli... Supaya ianya bermanfaat dan tak buang duit.

4 Tips Pilih Serum Wajah Supaya Tak Buang Duit

4 Tips Pilih Serum Wajah Supaya Tak Buang Duit


1.    Kenali Kulit Wajah

Sebelum membeli serum wajah, kenali terlebih dahulu jenis kulit wajah kita. Apakah kulit wajah kita normal? Berminyak? Kering? Berkerut? Berpotensi untuk timbul bintik hitam? Warna kulit tidak sekata? Kita boleh kenal kulit wajah dengan bercermin secara serata (gunakan kaca yang boleh memperbesar tampilan kulit), atau dengan mengunjungi ahli kecantikan/ menggunakan alat pengesan masalah kulit. Sering kali kulit yang nampak normal tapi berpotensi mengalami bintik/ kerutan di beberapa tahun ke depan.


2. Kenali Keperluan Kulit

Setelah mengetahui keadaan kulit, kita harus mampu memfokuskan manfaat serum yang paling kita perlukan kerana banyaknya jenis serum wajah yang ditawarkan di pasaran. Intensive Radiance Serum dan Intensive Resurfacing Serum diformulasikan untuk mengatasi masalah kulit secara umum dan memelihara kesihatan dan kecantikan kulit wajah.


3. Sesuaikan Budget

Harga serum pada umumnya berkisar dari RM30 hingga capai ratusan ringgit . Masing-masing akan menawarkan manfaat yang positif. Namun demikian, penting bagi kita untuk menyesuaikan dengan kemampuan poket kita. Serum murah belum tentu tak berkualiti. Dan yang mahal pun belum tentu sesuai untuk kulit. Namun demikian, dalam perancangan budget ini, penting untuk kita tau bahawa serum biasanya boleh digunakan untuk jangka waktu 2-3 bulan. Jadi, untuk perawatan wajah dengan harga yang sebegitu kadang berbaloi untuk 3 bulan.

4.    Lakukan Research

Kita boleh mencari info produk serum wajah dan membandingkannya untuk memilih yang paling sesuai dengan keperluan kulit wajah kita. Jangan ragu untuk bertanya pada ahli kecantikan yang mewakili produk serum di pasaran. Boleh juga tanya rakan yang biasa guna serum wajah... Tapi jangan melihat kepada testimonial semata-mata. Dapatkan pengalaman yang betul-betul original dari pengalaman serum bukan penjual yang semata-mata jual.

Jadi, itu kot tips untuk pilih serum... Mudah je... Kena tau la kulit jenis apa... Paling mudah nak kenal kalau kulit berminyak... Sebab nampak shining je... Jadi pilih serun yang sesuai untuk kulit supaya tak membazir...

Semoga bermanfaat...

5 comments:

  1. good tips.. seingat mama serum biasanya mahal tapi rupanya ada je yg sesuai dgn bajet kita

    ReplyDelete
  2. kin pakai serum safi rania gold. mmng best

    ReplyDelete
  3. penting juga pemakaian dan pemilihan untuk kulit kita

    ReplyDelete
  4. tak pernah try serum :)

    https://aerillhassan.blogspot.my/

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^