GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Yang Tak Bermanfaat Itulah Orang Suka Buat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Yang Tak Bermanfaat Itulah Orang Suka Buat | Akhir zaman, orang suka buat perkara yang sia-sia dan takde manfaat.

Antara yang banyak orang suka buat ialah jadi keyboard worrior... Sibukkan hal orang lain. Bercerita pasal keluarga orang lain sedangkan keluarga sendiri tak terjaga. Sebarkan berita dan aib orang.

Kadang tak faham orang sebegini... Apa masalahnya ya... Apa manfaat bagi dia sibukkan hal orang lain yang tak bertempat.

Sedangkan Nabi SAW pernah bersabda, jika seseorang itu betullah seorang Muslim dia akan tinggalkan yang tidak bermanfaat baginya.


Tinggalkan Yang Tidak Bermanfaat


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيْهِ

Dari Abu Hurairah RA dia berkata : Rasulullah  SAW bersabda : Merupakan tanda baiknya Islam seseorang, dia meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya .(HR Tirmizi No: 2239 )  Status: Hadis Sahih

Pengajaran

1.  Termasuk sifat orang Muslim adalah dia menyibukkan dirinya dengan perkara-perkara yang mulia dan bermanfaat untuk diri, keluarga, masyarakat dan Negara.

2.  Termasuk sifat seorang Muslim adalah menjauhkan diri dari perkara yang tidak bermanfaat baginya, perbuatan yang sia-sia, serta maksiat dan berdosa.

3.  Menyibukkan diri dengan sesuatu yang tidak bermanfaat adalah sia-sia dan merupakan tanda kelemahan iman.

4.  Anjuran untuk memanfaatkan waktu dengan sesuatu yang bermanfaat untuk dunia dan akhirat.  Kerana waktu yang berlalu tidak akan kembali.

Pastikan sesuatu yang tidak bermanfaat dan mendatangkan faedah kita tinggalkan. Apatah lagi ianya mendatangkan mudarat dan dosa.

Kredit  : http://telegram.me/hadisharian_ikram

Apa manfaat kita buat dosa? Apa pula manfaatnya kita terlalu kongsi hal rumahtangga di media sosial?

Zaman teknologi maklumat ni kita kena bijak... Bukan ikut orang, ikut nafsu layan perkembangan zaman.

Jadilah Muslim yang sejati
Bukan hanya Muslim pada IC.

Renungan bersama 

0Ulasan