GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

7 Cara Mudah Hilangkan Lingkaran Gelap Bawah Mata (Eye Bag)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Cara Mudah Hilangkan Lingkaran Gelap Bawah Mata (Eye Bag) | Lepas bersalin, rasa seram nak tengok wajah sendiri kat cermin.. Bukan apa... Biasalah lepas bersalin.. Mana ada yang boleh tidur nyenyak kan.. Setiap 2 jam mesti bangun.. Kalau anak tak bangun mak tetap kena bangun kejutkan anak bangun untuk menyusu. 

Disebabkan 2 jam sekali bangun di tengah malam,menyebabkan mata kembali menjadi mata panda... Seram tengok. Mata panda ni menyebabkan muka nampak kusam habis walaupun tempek bedak 3 inci. 

Jadi, penyelesaiannya kena hilangkan dulu lingkaran gelap bawah mata tu dulu... Barulah nampak serinya.

Kalau ikutkan produk banyak je produk eye mask untuk mata.. Tapi kalau guna produk semula jadi lagi bagus. Kurang belanja. 


7 Cara Mudah Hilangkan Lingkaran Gelap Bawah Mata (Eye Bag)

7 Cara Mudah Hilangkan Lingkaran Gelap Bawah Mata (Eye Bag)

Antara beberapa petua dan cara untuk hilangkan lingkaran gelap bawah mata ialah:

1. Hirisan Timun 

Ni teknik yang paling terkenal nenek-nenek kita dulu-dulu. Satu ianya senang didapati, kedua, murah pulak tu. Cuma kena rajin dan istiqamah je. MF pernah buat.. Memang best... Sejuk mata.. Mata pun jadi segar.. 

Caranya, keluarkan timun dari dalam peti sejuk, hiriskan 2-3 keping. Kemudian letakkan di atas mata. Biarkan 5 ke 10 minit dan boleh tanggal. Amalkan selalu untuk kesan yang lebih mujarab. Senangkan. 

2. Ubi Kentang 

Nak hasil yang lebih ketara, simpan ubi kentang didalam peti sejuk semalaman. Kemudian esoknya, keluarkan dan potong macam petua guna timun tu. Lepas tu, letakkan di atas mata. Biarkan selama 5-10 minit.

Ubi kentang mengurangkan keadaan bengkak dan lingkaran hitam bawah mata. Ini disebabkan oleh kandungan enzim yang tinggi didalam ubi kentang tu.

3. Susu Segar 

Rendamkan kapas didalam susu. Kemudian angkat kapas tersebut dan perahkan susu yang berlebihan. 

Kemudian, letakkan kapas lembap tersebut di atas mata, dan biarkan selama 20-30 minit. Amalkan petua ini sehari sekali untuk hasil yang cepat dan berkesan. 

4. Uncang Teh 

Uncang teh yang dah digunakan jangan dibuang kerana ada manfaatnya. 

Simpan uncang teh yang telah digunakan di dalam peti sejuk. Letakkan uncang teh yang dah disejukkan dalam peti sejuk atas mata selama 20-30 minit. Uncang teh yang bagus teh hijau tapi kalau takde teh biasa pun boleh. Amalkan selalu. Selain untuk hilangkan eyes bag, teh ni juga boleh guna untuk Lembutkan tangan. 

5. Putih Telur 

Ambil putih telur dan sapukan pada bahagian bawah mata. Biarkan kering lebih kurang 20 minit sebelum bilas dengan air biasa. 

6. Kiub Ais

Gosokkan kiub ais pada bawah mata. Cara ni lebih cepat untuk hilangkan lingkaran gelap bawah mata tapi tak digalakkan sebab nanti ada kesan tak baik pada bahagian bawah mata dan pangkal hidung. 

7. Gaya hidup sihat 

Amalkan pemakanan dan gaya hidup sihat. Minum cukup air dan amalkan makanan yang seimbang untuk kesan yang berpanjangan. Kurangkan mengadap skrin TV, smartphone dan juga komputer. Banyakkan tengok tumbuhan hijau untuk kesegaran mata. Bagi yang merokok, hentikan aktiviti tak sihat tu kalau nak mata sihat dan cantik. 

Untuk kekalkan kecantikan mata, boleh amalkan gosokkan dengan aloe vera gel atau minyak badam. 

Selamat mencuba...
Semoga bermanfaat... 

12Ulasan

  1. Tq sebab share sebab saya ada masalah lingkaran gelap bawah mata ni apatah lagi kalau tak cukup tido boleh bertanding dengan Panda :)

    BalasPadam
  2. Hahaha sama mcm liez. Eyebag xboleh nak sorok... sekrg keje letak ice je la

    BalasPadam
  3. GV pun ada masalah ngan eyebag ni. Boleh try cara di atas. :)

    BalasPadam
  4. betul..guna bahan sumber semulajadi lagi elok. jimat pun jimat. hehe. thanx sharing..boleh cuba mana2 antara bahan ni.

    BalasPadam
  5. Semua bahan-bahan mudah dan ada kat dapur untuk hilangkan dark circle. Biasa guna uncang teh, timun dan ais (kalao datang rajin). Memang mata ni dah sembab lingkaran gelap tak ley buat pe dah. Hehehe.

    BalasPadam
  6. Nice tips kak.. Saya pun tgh bermata panda ni.. Segan betul tgk muka sendiri😂😂😂 nnt nak cuba tips2 akak ni

    BalasPadam
  7. Ok bahan-bahan senang dan ada stok dirumah nanti nak buat... uncang teh pun ada banyak saya simpan lepas guna dalam peti sejuk, tp yang putih telur tu sy kurang nak buat sebab tak suka bau telur..

    BalasPadam
  8. kita suka guna hirisan timun atau uncang teh. yeay.
    eyebag ni kalau semalaman lambat tidur, mmg cepat betul ada eyebag.

    BalasPadam
  9. Byk sgt cara sllu try yg timun, teh nnt try kuib ais pla..sbb mmg sllu mata pnda ni..anak mnyusu mlm hihi xcukup tdo pla jd nya

    BalasPadam
  10. good sharing Mariz...dulu pernah la guna kiub ais, timun, kentang...best soothing sangat

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ