06 Disember 2017

Petua Mudah Cairkan Kahak Dengan Buah Oren Sunkist

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Petua Mudah Cairkan Kahak Dengan Buah Oren Sunkist | Batuk satu penyakit kalau dah hinggap kat kita payah nak lega.. Paling cepat seminggu, paling lama berbulan lamanya.

Lebih parah dan payah nak lega bila batuk berkahak tapi kahaknya degil tak nak keluar. Makan ubat pun tak jalan juga... Telan madu, lemon pun tak menjadi... Madu dan lemon sesuai untuk batuk kering dan perit tekak, tapi bagi batuk berkahak kena cari alternati dgn lain.

MF terjump petua lain dari yang lain tapi mudah nak buat, iaitu petua pecahkan kahak guna buah oren sunkist je...

Oren sunkist ni sedap...Tapi agak mahal... Tapi takpe, demi kesihatan,wang bukan yang utama..Ye dak...

Petua Mudah Cairkan Kahak Dengan Buah Oren Sunkist

Petua Mudah Cairkan Kahak Dengan Buah Oren Sunkist

Caranya:

1. Ambil sebiji limau sunkist.

2. Potong bahagian atas dan bawah buah limau.

3. Buat lubang di tengah-tengah buah oren sunkist.

4. Letak garam kasar di dalam lubang buah tersebut.

5. Kukus dalam masa 2 jam.

6. Lepas dua jam. Keluarkan buah. Ambik air buah tersebut dan perah. Akan rasa masin sedikit masam.

7. Dan boleh diminum. Untuk anak usia 1 tahun boleh bagi satu sudu kecil.

Mudah kan... Boleh dicuba untuk anak berusia satu tahun ke atas dan juga orang dewasa.

Sumber: Facebook Nurul Fatimah Arshad #TukangUrutOldSkool 

Selamat Mencuba...

Semoga Bermanfaat!

4 ulasan:

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^