بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


7 Kelebihan Jintan Manis Yang Ramai Orang Tak Tahu | Jintan manis satu jenis rempah masakan yang biasa digunakan untuk masak sup, kari, rendang dan masakan berempah.

Jintan manis baunya sedikit manis berbanding jintan putih yang baunya sedikit kuat.

Jintan manis biasa orang buh dalam masakan je... Tapi sebenarnya, jintan manis boleh dijadikan sebagai minuman untuk kesihatan dan perubatan tradisional Merawat beberapa masalah tubuh badan.


7 Kelebihan Jintan Manis Yang Ramai Orang Tak Tahu

7 Kelebihan Jintan Manis Yang Ramai Orang Tak Tahu


1. Cuci usus

Jintan manis sejenis herba berserat tinggi, bertindak seperti ‘julap’ untuk mencuci usus kecil dan usus besar secara sederhana. Herba ‘pelawas’ ini melancarkan proses perkumuhan dan mencuci dinding usus dari toksin, kotoran dan mendapan degil. Yang bagusnya, ia tidak mengakibatkan cirit-birit.. proses pembuangan lebih bersahaja dan tidak terasa senak perut! Sistem metabolisma menjadi lebih teratur dan semestinya ia membantu melangsingkan badan!

2. Mengatasi masalah kembung perut akibat terlebih angin, gas dan asid

Jintan manis dapat merawat masalah ketidakhadaman, radang perut dan usus dengan cara mengeluarkan gas, angin dan asid yang berlebihan dalam perut. Secara tak langsung ia membuatkan perut menjadi leper dan kemas! Sesuai sangat bagi sesiapa ada masalah perut buncit.

3. Mengawal tahap kolesterol

Jintan manis kaya dgn vitamin C-B-A, bermanfaat mengekalkan daya tahan badan terhadap serangan penyakit di samping dapat mengurangkan kadar kolesterol berbahaya dalam badan. Kadar seratnya yang tinggi dapat mencegah berlakunya buasir dan kanser usus.

4. Merawat bengkak sendi, sakit badan dan lenguh-lenguh otot

Jintan manis mengandungi ‘anethole’, sangat perlu untuk merawat masalah bengkak atau radang pada sendi, tulang dan otot! ‘Anethole’ juga diyakini dapat mengurangkan risiko keberulangan (recurrennce) penyakit kanser. Kajian menunjukkan penggunaan ‘anethole’ dapat menyekat kemaraan ‘tumor necrosis factor’ dalam tubuh manusia.

5. Diuretik

Jintan manis bersifat diuretik, bermakna ia dapat mengeluarkan bendungan air di dalam badan.. justeru merawat sembab muka, perut kembung, buncit dan senak perut!

6. Meningkatkan kuantiti dan kualiti susu ibu

Jintan manis merangsang pengeluaran susu ibu (lactation) dan memberi kesan yang sama pada tubuh sepertimana tugas estorgen. Ia juga boleh merawat masalah kesakitan pra-haid & menopos, masalah rendah-libido dan ketegangan saraf. Dengan meminum secawan teh jintan manis waktu malam, ia dapat menenangkan saraf dan membuatkan lebih mudah tidur malam.

7. Merawat gejala pra-haid, pra-menopos dan rendah libido

Jintan manis dapat mengatasi masalah kesakitan dan kekejangan saraf pra-haid (senggugut) , mengurangkan simptom-simptom pra-menopos dan menggalakkan daya keinginan seksual secara semula jadi.


Selain itu, Jintan manis dapat mengekang selera makan, menyegarkan nafas, menurunkan panas badan, merawat jangkitan mata, meredakan sakit tekak, memulih batuk dan membuang kahak.

Resepi Air Jintan Manis

1 sudu makn jintan manis
1 cawan air panas mendidih
Rendam 30 minit bertutup...minum suam sebelum sarapan pagi dan sebelum tidur malam.
Sumber: Facebook 

Sebenarnya, banyak bahan kat dapur tu boleh jadi ubat dan penawar... Tapi kita ni nak cepat, cari ubat la senang kan.. Lagipun nak telan penawar traditional ni tak tau lagi kesan pada tubuh... Sesuai ke tidak.. Tu yang tak cuba kan.. Tapi yang ni simple je.. Cuma air jintan manis... Takde kesan sampingan yang memudharatkan asalkan untuk permulaan cuba la sikit dulu dan jangan kerap... Niat untuk buat penawar diri... Insha Allah.. Ciptaan Allah ada manfaatnya...

Semoga bermanfaat... 

2 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. boleh cuba, terima kasih kak :D

    BalasPadam
  2. saya dah try, mula2 tu susah jugak la nak lepas di tekak ni. tp lama2 ok dah, pahit lg teh pekat dari air ni..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama