GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Takut Nak Bersalin di Hospital Kerajaan??? Ini Senarai Hospital Kerajaan Terbaik di Malaysia

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Takut Nak Bersalin di Hospital Kerajaan??? Ini Senarai Hospital Kerajaan Terbaik dan Selesa Untuk Ibu Hamil | Masih ada bunyi dan ura-ura negatif mengenai hospital kerajaan... Doktor garang, nurse suka maki orang... Tak mesra pelanggan dan lain-lain.

Tapi, alhamdulillah... Ketiga-tiga anak MF bersalin di hospital kerajaan... Dan alhamdulillah... Semuanya sangat tip top layanan... Setanding dan sama selesa dengan hospital swasta... Dan bestnya boleh request nak doktor perempuan... Dulu kita fikir kat swasta je boleh... Sekarang kat hospital kerajaan pun boleh dah.. Cuma kena sabar.

Ada 5 hospital kerajaan yang terbaik di Malaysia...  Terbaik tu maksudnya dari segi layanan, keselesaan, kemudahan dan juga doktor pakar.

Antara hospital tersebut ialah:

Hospital Kuala Lumpur, KL


Tidak dapat dinafikan lagi bahawa Hospital Kuala Lumpur merupakan di antara hospital kerajaan yang terbaik di Malaysia. Hospital bersalin HKL merupakan hospital utama yang menjadi rujukan hospital-hospital lain bagi kes bersalin berisiko... Hospital swasta yang terdekat pun, kalau ada masalah terus akan hantar ke HKL. Ia mempunyai ramai pakar O&G dan turut melahirkan pakar-pakar O&G bagi hospital lain.

Memang tak dinafikan ramai pakar di sini dan menjadi tempat rujuk utama di sini... Selain itu, Apa yang menarik perhatian adalah doktor-doktor di sini menyatakan bahawa mereka tidak akan sesekali menolak pesakit - semuanya akan cuba diterima dan dilayan dengan baik.

Tapi rata-rata rakan MF sendiri mengatakan layanan di HKL bagus... Tapi bahagian  O&G la... Tapi bahagian kecemasan dan pesakit luar kurang memuaskan. Lagipun memang ramai pakar di HKL dalam pelbagai bidang dan cabang perubatan.

Sumber: google images

Senarai Hospital Kerajaan Terbaik di Malaysia

Hospital Selayang, Selangor


Lagi satu hospital yang terbaik untuk ibu hamil adalah Hospital Selayang. Ramai para ibu yang telah bersalin di hospital ini dan rata-rata berpuas hati dengan layanan dan kepakaran doktor di sini. Yang menariknya tentang Hospital Selayang adalah ia turut menyediakan program Full-Paying Patient (FPP).

Dengan skim ini, pesakit diberikan kemudahan untuk memilih doktor pakar yang mereka inginkan dan menikmati kemudahan kelas pertama. Lagi satu yang membuatkan hospital ini mesra ibu hamil adalah para suami turut dibenarkan masuk ke dalam bilik bersalin untuk menemani isteri mereka.

MF pernah sekali pergi ke Hospital Selayang... Tapi bukan bahagian O&G, bahagian kecemasan.. Terlalu ramai orang... Masa tu anak MF demam panas cecah suhu 41... Terus cancel dan bergegas ke Pusat Perubatan HUKM... Alhamdulillah... Apa pun dari segi layanan Hospital Selayang ok sahaja...

Hospital Tuanku Ja’afar, Negeri Sembilan


Walaupun sebelum ini hanya ada dua hospital sahaja yang berstatus FPP, kini terdapat beberapa hospital kerajaan di seluruh Malaysia yang menyediakan skim ini, antaranya Hospital Tuanku Ja’afar di Negeri Sembilan.

Rata-rata mereka yang telah bersalin disini memuji keselesaan wad dan bilik bersalinnya – serba baru katanya! Layanannya pun baik-baik belaka.

MF tiada pengalaman kat semua hospital yang tersenarai ni.... Tapi ramai juga Review positif melalui pengalaman kawan-kawan dan pembacaan MF di internet dan facebook juga.

Hospital Sultanah Aminah, Johor


Antara sebab utama yang menyebabkan Hospital Sultanah Aminah menjadi hospital kerajaan terbaik untuk ibu hamil adalah kepakaran doktornya serta keselesaan bilik bersalin. Memang ramai doktor pakar yang sedia untuk berkhidmat di hospital ini.

Selain tu, memang setiap pesakit akan mendapat satu bilik bersalin. Setiap biliknya juga turut dilengkapi dengan penyaman udara. Memang selesalah untuk bakal-bakal ibu. Jadi terlindung dan tak terdedah...

Pengalaman MF sendiri bersalinkan anak ketiga di sini... Memang terbaik... Dapat doktor perempuan yang jaga dan memang tunggu MF kat Laboor Room hingga selesai bersalin...

Lepas bersalin... Suami boleh tunggu isteri hingga selesai semuanya... Sebelum bersalin pun suami boleh masuk juga sebenarnya...  Tapi sebab suami MF ada urusan di luar... Jadi tak sempat juga nak teman... Takpe la kan.. Janji semuanya selamat.

Hospital Raja Permaisuri Bainun, Perak


Hospital Raja Permaisuri Bainin di Ipoh, Perak juga merupakan antara hospital kerajaan yang terbaik buat mereka yang tinggal di sekitar kawasan Ipoh. Hospital ini mengamalkan konsep “Husband Friendly” di mana para suami dibenarkan untuk menemani isteri ketika melahirkan anak. Sebagai hospital utama di Perak, sudah tentu ia juga mempunyai ramai pakar. Malah, ia turut menempatkan pakar fertiliti dan IVF. Bermula 2017 juga, anda turut boleh menyertai skim FPP di hospital ini jika terasa ingin memilih doktor sendiri!

Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia


Lagi satu hospital terbaik di Malaysia buat ibu hamil adalah Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia. Ia merupakan lagi satu hospital mesra suami yang membenarkan mereka masuk ke dewan bersalin ketika proses kelahiran. Hospital ini merupakan hospital kerajaan di bawah Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.

Maka, tidak mustahillah jika di sini terdapat ramai doktor pakar yang mampu memberikan perkhidmatan kesihatan yang terbaik kepada anda! Cumanya, jika anda ingin menggunakan khidmat bersalin di sini, anda memerlukan surat rujukan terlebih dahulu.

Hospital Lain Yang Boleh Anda Pilih Ketika Hamil

5 hospital tu kira hospital besar di Malaysia...  Ada juga hospital lain yang selesa buat ibu bersalin... Antaranya:

Hospital Serdang, Selangor 

– Ramai doktor terlatih, kemudahan perubatan yang lengkap, suami boleh masuk ke dewan bersalin

Hospital Putrajaya, WP 

– Skim FPP, kemudahan lengkap, wad yang selesa, suami boleh masuk ke dewan bersalin

Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang 

– Skim FPP, layanan mesra

Hospital Sultanah Bahiyah, Kedah 

– Doktor pakar, wad luas dan selesa, layanan doktor dan jururawat yang mesra.

Hospital Raja Permaisuri Perempuan Zainab II, Kota Bharu 

– Skim FPP, mesra suami (boleh menemani isteri ketika bersalin)

Hospital Sultanah Nur Zahirah, Terengganu 

– Kemudahan doktor pakar, boleh memilih doktor, peralatan bersalin yang canggih, Skim FPP, suami dibenarkan masuk ke bilik bersalin

Hospital Ampang, Selangor 

- hospital yang mesra pelanggan... Boleh request doktor perempuan juga... Suami boleh menemani isteri dan cuma kena banyak sabar sebab terlalu ramai pesakit di hospital ini... Ye.. memang padat, tapi layanan nurse dan doktor yang mesra dan sentiasa senyum walaupun ramai pesakit. Masa bersalinkan anak kedua, MF dapatkan perkhidmatan di sini...

Hospital Kulai

Hospital daerah yang memang Best... Layanan tip top... Nurse dan doktor yang sentiasa senyum...  Dan memang mesra pelanggan... Memang best... lembut dan penuh mesra... tapi MF tak bersalin di sini, sebab ada masalah kena transfer ke Hospital Sultanah Aminah... Tapi layanan memang best... cuma ini hospital daerah... jadi, kekurangan doktor pakar di sini... bagi yang takde masalah, boleh plan bersalin di sini.


Kemudahan doktor pakar berserta kelengkapan perubatan lengkap dan canggih yang ada di hospital-hospital ini buatkan kita yakin dengan kualiti perubatan di sini. Dari segi layanan pula, sudah tentu, pengalaman kita semuanya berbeza. Tidak ada benda yang sempurna. Dan semua itu atas rezeki diri sendiri juga... MF yakin semua itu ada kaitan dengan amalan kita semasa mengandung lagi...Jika dapat yang baik dan dipermudahkan... Alhamdulillah... Jika sebaliknya maka muhasabah diri...

Moga entry ini dapat buka minda kita supaya ubah persepsi negatif terhadap hospital kerajaan..

Cuma satu je... Kalau dah ke hospital kerajaan jangan minta layanan macam tinggal kat hotel 5 bintang dengan layanan VVIP kan... Bagi saya jika orang layan kita baik... Tak tengking kita kira ok dah tu.  Setakat muka tak senyum dan tak layan sangat tu biasa la... Sebab bukan nurse dan doktor nak layan kita seorang kan... kepenatan mereka melayan pelbagai karenah manusia... buatkan kesabaran mereka teruji... Jadi, konsepnya, kita buat baik dengan orang, orang juga akan buat baik dengan kita...

4Ulasan

  1. Kalau kita nak nurse dan doktor layan baik, senang je.. Jangan cerewet dan demand macam-macam.. Nurse pun senang hati layan kita.. Pengalaman saya..

    BalasPadam
  2. Sebenarnya banyak kakitangan hospital yang baik, cuma bila ada beberapa kes yang 'kurang baik' itu menjadikan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Apa pun, sebagai manusia biasa, kenalah pertimbangkan secara sederhana untuk menilai sesuatu.

    BalasPadam
  3. insyallah hospital kerajaan okay.. takutnya nak bersalin hehe..

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ