بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Rojak Mee Kuah Kacang | Macam resepi baru je sejak dok Johor ni...Tapi rupanya sama macam pasembor yang popular kat belah Penang nun...

Sebenanrnya betullah, kat Johor depa panggil rojak mee, kita panggil pasemboq la kat belah utara... sebab bahan dan rasa lebih kurang sama je..

Rojak ni asalnya makanan luar dari Malaysia... Katanya asal dari Mamak... Bila sebut rojak maknanya makanan campur-campur... Kalau rojak buah, campuran buah... Kalau rojak mee, mee yang dicampur dengan bahan lain dan dimakan dengan kuah. Biasanya kuah kacang la.. Tapi ada juga buat kuah sambal pekat...

Asal Usul Pasembur
Pasembur atau pasembor adalah salad India Malaysia yang terdiri daripada timun mayang, bawang, ubi kentang, tauhu, taugeh, udang kering, ketam goreng berempah, sotong goreng, dsb. dihidang bersama kuah kacang manis berempah. Kuahnya hampir sama seperti kuah gado-gado ataupun kuah sate. Istilah pasembur khusus di bahagian utara Semenanjung Malaysia. Ia biasanya dikaitkan dengan Pulau Pinang, di mana pasembur terbaik boleh didapati di sepanjang Jalan Gurney. Di bahagian lain Malaysia, istilah "Rojak Mamak" lebih biasa digunakan.


MF tak pernah buat la rojak mee ni, reti makan aje.. Tapi kalau ada yang nak mencuba buat...Boleh ikut resepi ni...


Resepi Kuah Rojak Mee


Bahannya:

1/2 kilo keledek ( seeloknya keledek kuning)*
125 gram udang ( lagi sedap udang geragau)*
125 gram kacang tanah digoreng tanpa minyak*
10 ~ 15 tangkai cili kering ( ikut tahap kepedasan )*
3 ulas bawang putih*
2 biji bawang besar( jika guna bawang merah kecil dalam 15~20 biji)*
2 sudu besar asam jawa yang telah diperah dengan 1/2 air tapis
1/2 cawan gula ( jika tak suka manis boleh kurangkan)
sedikit garam
5~ 8 keping biskur marie direndam dengan sedikit air kosong.


Cara memasaknya:

  1. Goreng cili kering, bawang besar dan bawang putih sehingga layu sahaja dengan sedikit minyak . Bila dah layu, angkat dan ketepikan.  
  2. Rebus keledek sehingga empuk. Dan kisar bahan bertanda (*) keledek, udang, bawang putih, bawang besar, cili kering  dan kacang tanah sehingga hancur dan lumat.
  3. Masukkan ke dalam periuk bersama 4 cawan air dan masak sehingga mendidih.( boleh tambah mengiku tahap kecairan yang dikehendaki )
  4. Bila dah mendidih masukkan air asam jawa tadi. Masukkan juga gula dan garam. Kacau rata sehingga ke dasar periuk.  
  5. Bila dah seimbang kesemua rasanya tambahkan biskut marie yang telah direndam tadi. Masak lagi sehingga 35~45 minit. Sentiasa kacau kuahnya ke dasar periuk. Jika menggunakan keledek yang berwarna putih dan kuahnya agak pucat boleh tambahkan sedikit pewarna oren kedalam kuah dan kacau rata.( macam kuah mamak tu ade kaler oren)
  6. Bila semua rasa dah seimbang bolelah diangkat.


Bahan sampingan:
Mee kuning dicelur sedikit
Tauhu digoreng
taugeh dicelur sedikit
timun dihiris
sengkuang dihiris
sedikit cucur udang

Sumber: Google

pasembor



Tapi yang MF makan ni, takde letak tauge dan sengkuang pun... Ada mee, cucur, timun dan telur rebus... Kemudian mee dan diletak kuah kacang... 

Memang mengenyangkan sebab semua bahan tu kaya karbohidrat dan protein dari telur...

Sejak dua tahun jadi warga negeri Johor ni, masih belajar nak adaptasi dan terima menu sarapannya. Menu sarapan kat Johor ni kebanyakannya berat-berat... Bubur nasi, Soto, Lontong, ... Aduhai.. tekak belum boleh terima menu begini.. Kalau mee goreng, bihun goreng, nasi lemak, roti canai tu ok la kan... ITulah, lain tempat lain budayanya... Kena belajar untuk terima yang diluar budaya kita... Pandai-pandai bawa diri kata orang kan...Barulah hidup aman sejahtera. 

5 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. sedapnyaa makan.. Kak Maria, nak belajar design blog comel..")

    BalasPadam
  2. hahahaha rasanya okay je masa study dulu sebab ada kuih ataupun lempeng.

    BalasPadam
  3. rojak mee ni makan waktu tengahhari ganti nasi pun ok kan..kalau pagi mmg tak boleh jalan la rasanya..hehe

    BalasPadam
  4. sedapnya akaakkk.. busyra suka rojakk!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama