GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Pentingnya Lantik Penasihat Blog

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pentingnya Lantik Penasihat Blog | Setiap organisasi ada seorang penasihat.. Tapi jangan tak tahu.. Dalam berblog sepatutnya ada seorang penasihat blog.

Kenapa perlu ada penasihat blog? Penting penasihat ni.. Sebagai orang yang boleh memberi idea, nasihat, komen untuk menambah baik dan teguran kepada seorang blogger. Tujuannya untuk menjaga blog, dan kandungan entry blog supaya tidak bercanggah dengan hukum Allah dan undang-undang manusia.



Bagi seorang isteri yang bergelar blogger, sewajarnya suami adalah orang yang paling berhak dan layak dilantik sebagai penasihat Blog sekalipun suami tak tahu dan hal dalam blog. Namun, suami wajib pantai, baca, tapis sesuatu entry yang isteri keluarkan. Tak kira entry review, info atau entry peribadi.

Namun, malangnya apa yang perhatikan.. Tak ramai blogger jadikan suami sebagai penasihat Blog nya... Suami izinkan tapi melepaskan si isteri berblog suka hati... Tanpa penasihat, tanpa tapisan... Kesannya di dunia, isteri mungkin akan terdera emosi kerana entry blog tapi lagi dahsyat kesan di akhirat bila suami tak ambil peduli apa isteri tulis ni... Tambah kalau ada gambar yang tak menutup aurat... Tanggung jugalah dosa tu di akhirat nanti...

Itu bagi si isteri... Jika suami pula, sebaiknya lantik isteri sebagai penasihat... Tapi blogger lelaki yang MF kenal kebanyakan menulis yang baik-baik... Jarang kisahkan hal peribadi... Apa pun... Suami tetap kena alert jika gambar isteri atau anak yang tak menutup aurat dengan sempurna yang didedahkan di blog.

Bagi blogger wanita yang belum berkahwin, ibu bapa adalah penasihat yang baik. Atau boleh juga lantik rakan baik yang dipercayai serta boleh dijadikan teladan untuk menjadi penasihat dan pengomen Blog.

Blogger lelaki yang bujang, penasihat blog terbaik ialah ibu ayah... Tapi jika tidak kawan karib yang boleh dipercayai boleh dilantik sebagai penasihat Blog.

Kita perlukan  penasihat blog sebenarnya... Sebab hidup kita ni tanpa nasihat dan teguran akan terus hanyut dan leka... Jadi, dalam berblog dan update entry perlukan komen yang membina... Bagi si isteri yang berblog.. Janganlah abaikan suami anda.. Mintalah pandangan dan komen.. Si suami pula jangan terus melepaskan isteri berblog sesuka hati... Pantau lah aktiviti isteri di laman sosial... Jika tidak.. Anda sebagai suami turut terima "bala" di akhirat sana.. Na'udzubillah...

Sekian sahaja nasihat MF untuk Blogger semua... Jika belum ada penasihat blog, lantik lah... Carilah... Bagi isteri... Berblog atas izin dan redha suami tapi suami tak boleh redha aje dengan apa isteri buat..  Perlu pantau dan nasihat juga sekali sekala jika rasa tak mau tanggung dosa dalam tak sedar...

Coretan ini sebagai ingatan kepada diri sendiri juga... Supaya tak terleka dengan keindahan dan nikmat dunia yang sementara.. Moga Allah merahmati dan memberkati blog kita dan apa sahaja yang kita lakukan.. Insha Allah... 

2Ulasan

  1. Thanks...mcm mrs pip pun minta suami check juga blog sesekali kalau dia tak busy...

    BalasPadam
  2. Terima kasih MF. Saya belum pernah ada penasihat blog tetapi setelah membaca entri MF rasa nak cari penasihat untuk blog saya.

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ