10 Ogos 2017

Rasa Semacam Bila Tak Sarapan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Rasa Semacam Bila Tak Sarapan | Sarapan antara yang terpenting dalam rutin harian MF... Rasa semacam je bila tak sarapan... 

Rasa ada yang tak lengkap bila tak sarapan pagi.. Alhamdulillah... Dari kecil mak bapak MF ajar sarapan pagi... Masa sekolah siap bawa bekal hinggalah habis sekolah... 

Bila hidup sendiri di universiti... Tetap bersarapan seringkas mungkin asalkan perut tak kosong... 

Menu untuk sarapan tak perlu yang berat... Cukup sebagai pengalas perut. Walaupun cekodok jagung atau lemak manis... 

Dulu, cekodok lah menu sarapan utama... Jarang makan nasi goreng atau kuih lain... Sekarang ni... Bila dah kahwin.. Ada kerajinan MF masak.. Jika tidak... Beli aje roti canai.. Hehe... 

Apa pun... Sarapan sangat penting... Dan merupakan waktu makan terpenting untuk diet sihat... 


Sarapan wajib, susu coklat atau susu kambing

Kepentingan sarapan...

1) Memastikan metabolisme badan sentiasa pada tahan optimum

Selepas bangun dari tidur, perut kita telah kosong selama lebih kurang 10 jam. Jika kita tidak sarapan, dan skip terus ke makan tengah hari, perut kita kosong lebih dari 12 jam. Ini akan menyebabkan otak menghantar signal untuk menurunkan metabolism badan. Dan apabila kita makan tengah hari, badan kita berada dalam mode berehat, jadi apa yang kita makan waktu tengah hari itu tidak dibakar dengan efektif, ini akan menyebabkan penghasilan lemak dalam badan.

Ini jadi penyebab kenapa diet tak berkesan. Ambillah sarapan, dulu jika tak sempat sangat, MF bawa buah epal makan dalam perjalanan ke tempat kerja... 

2) Mengelakkan kita makan secara berlebihan.


Apabila perut kita kosong, kita akan mengambil makanan lebih dari keperluan kita. Ini mennyebabkan kita sukar menurunkan berat badan.

3) Membekalkan Tenaga

Dengan mengambil sarapan pagi, kita memberi badan kita tenaga untuk melakukan aktiviti harian. Kerja kita akan lebih produktif dan lebih fokus dengan apa yang kita lakukan. Badan cergas, otak pun lebih cerdas dan tak mudah lesu di pagi hari.

4) Membentuk permakanan kita sepanjang hari

Menurut satu kajian, sarapan pagi mempengaruhi tabiat permakanan seharian kita. Jika kita mengambil makanan yang tidak sihat, kita akan cenderung untuk mengamalkan tabiat permakanan yang tidak sihat sepanjang hari. Bila tak sarapan,terus makan tengahari waktu perut kita kosong.. kita akan makan ikut nafsu... sebab lapar sangat kan..berbanding jika kita makan sarapan, kita makan ala kadar ikut keperluan yang betul-betul menyelerakan.

Sumber: http://www.suria.my/
Previous Post
Next Post
Related Posts

0 pencinta setia:

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^