Friday, 25 August 2017

Masak Jagung | Rebus atau Kukus Yang Lebih Sedap?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Masak Jagung : Rebus atau Kukus Yang Lebih Sedap? | Sekarang ni tengah musim buah... Tapi sesetengah tempat aje ada buah.. Macam kat tempat MF ni rambutan dan durian tak berapa nak menjadi... 

Selain tu sekarang ni juga musim buah jagung, petai dan buah mata kucing banyak dijual Kat gerai buah... Buah cempedak pun banyak... 

Dalam banyak-banyak buah, dan yang MF boleh makan ialah buah jagung aje la... Yang lain tu alah sikit... 

Banyak kali juga beli jagung.. Beli pun tak banyak sebab MF seorang je yang suka.. Anak-anak kurang suka.. Sama juga kalau buat cekodok jagung... MF seorang je la mengadap... 

Selain buat cekodok.. Jagung sedap direbus... Tapi ada tengok orang masak cara kukus... Sedap ke? 

Jadi, nak tahu sedap ke tidak kita buat sendiri... 

Jagung Kukus Lagi Sedap

Biasa MF rebus.. Tapi kali kedua beli jagung MF kukus guna periuk Tefal aje... 

Senang guna periuk Tefal tu... Letak air, tekan "Steam" tunggu aje la siap... 

Tapi sebelum masak tu dah lumur garam halus siap-siap sebagai perasa... 

Jagung kukus sedap

Dah siap masak, sekali rasa... Memang sedap dari rebus rupanya... Patutlah jagung yang dijual Kat kiosk seperti Daily Fresh tu Kukus.. Tak rebus.. 

Kelebihan bila kukus ni.. Rasa manis jagung tak hilang.. Dan Air dalam jagung tu mengekalkan rasa lemak-lemak manis dan tak kering bola kita makan... 

Dah tau tu, lepas ni memang kukus aje la masak Jagung... Tak rebus dah... Sebab rasanya lagi sedap... 

3 comments:

  1. oo boleh cuba kaedah kukus pulak

    ReplyDelete
  2. Jagung kukus atau rebus sama2 sedap..kalau jemu buat jagung dgn kelapa tak pun buat cekodok jagung pun sedap..hehe

    ReplyDelete
  3. Iye tak ye Kan.. sebab dia x terendam dlm.byk air so rasa having Tu lebih kuat kalau kukus

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^