21 Julai 2017

Syukurlah Ada Dari Tak Ada Kan...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


BELAJAR MENSYUKURI NIKMAT YANG KITA MILIKI.

و حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ ح و حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ ح و حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَاللَّفْظُ لَهُ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ وَوَكِيعٌ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ انْظُرُوا إِلَى مَنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَلَا تَنْظُرُوا إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكُمْ فَهُوَ أَجْدَرُ أَنْ لَا تَزْدَرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ
قَالَ أَبُو مُعَاوِيَةَ عَلَيْكُمْ

Telah menceritakan kepadaku Zuhair bin Harb telah menceritakan kepada kami Jarir. Telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib telah menceritakan kepada kami Abu Mu'awiyah. Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah teks miliknya, telah menceritakan kepada kami Abu Mu'awiyah dan Waki' dari Al A'masy dari Abu Shalih dari Abu Hurairah berkata: 

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Salam bersabda: "Pandanglah orang yang berada dibawah kalian, jangan memandang yang ada di atas kalian, itu lebih baik membuat kalian tidak mengkufuri nikmat Allah." [Hadis sahih Muslim, no 5264.]

Kebiasaannya kita suka melihat kelebihan yang dimiliki oleh orang terutama yang dekat dengan kita seperti saudara mara kita, rakan-rakan dan dengan tak langsung akan timbul banding beza di dalam diri kita. Iblis mula menanam mula rasa dengki, iri hati, cemburu dan perasaan yang tidak seronok di sudut hati kita. Dari sifat-sifat yang tidak elok itu akan timbul persengketaan, perang dingin dan saling ingin menjatuhkan antara satu sama lain.

Islam agama yang paling indah. Akhlak merupakan aspek yang paling penting dan di utamakan dalam umatnya. 

Dalam hadis di atas, kita di ajar agar melihat orang yang kurang dari kita agar kita bersyukur dan redhai apa yang kita miliki. Malah kita akan berasa nikmat ketenangan dalam hati kita dan kita seronok untuk beribadah kepada Allah dan sentiasa bersyukur dengan apa yang kita miliki.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :

وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ

Dan segala nikmat yang ada padamu (datangnya) dari Allah, kemudian apabila kamu ditimpa kesengsaraan, maka kepada-Nyalah kamu meminta pertolongan.” [An-Nahl/16:53]

Beryukurlah dan belajarlah menghargai apa yang kita ada kerana tidak semua orang mampu memiliki apa yang kita miliki. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Wallahua'lam. 

Sumber: Page Jalan-jalan Cari Ilmu. 



Kalau Facebook ni...sifat menunjukkan sesuatu itu dah tak boleh nak bendung dah... Jadi, caranya kita banyakkan like page, baca berita tentang kesusahan orang lain... Untuk melahirkan rasa simpati dan di masa yang sama kita dapat melahirkan rasa syukur dengan apa yang kita ada.. 

Macam kata seorang ustaz... 
Jika kita lihat naik kereta lihat lah orang naik motosikal...
Jika kita naik motosikal...lihatlah orang yang berjalan kaki...
Jika kita berjalan kaki...lihatlah orang berkerusi roda.. 

Seperti kata pepatah... 
"Aku menangis kerana tidak berkasut sehinggalah aku melihat orang yang tidak berkaki."

Semoga kita menjadi hamba yang sentiasa bersyukur dengan apa yang ada.. 

Rezeki Allah itu luas... Jangan sempitkan dengan cemburu dan iri hati yang berkesudahan takut-takut kita akan jadi hamba yang kufur nikmat... 
Previous Post
Next Post
Related Posts

0 pencinta setia:

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^