[Review] Filem Syurga Yang Tak Dirindukan 1 dan 2 Buatkan Sekotak Tisu Habis Kesat Air Mata

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

[Review] Filem Syurga Yang Tak Dirindukan 1 dan 2 Buatkan Sekotak Tisu Habis Kesat Air Mata | MF bukanlah peminat cerita Indon... Tapi lihat gazet filem ni di tv membuak pula rasa nak tengok.. tambah pula lepas baca sinopsis... Rasa nak tengok... 

Sebagai kaki movie... Sudah pasti channel Telegram berkaitan dengan movie ada dalam senarai Telegram tu... Bila ada je tengok tersenarai terus minta suami download kan... 

Bila ada masa baru layan.. memula layan filem Syurga Yang Tak Dirindukan 1 ... Fuhh... Meleleh habis air mata... Sedangkan MF Bukan jenis senang nak menangis tengok filem.. tapi sebab filem ni melibatkan suami isteri dan keluarga tu yang sentap habis.. 

Lepas tengok yang pertama, tunggu pula filem Syurga Yang Tak Dirindukan 2, fuhhh.... Lagi dashyat dia punya sentap... Memang boleh dikatakan setiap babak tu menusuk ke jantung hati... Sampai hari ni kalau teringatkan filem tu rasa la sedihnya tu... 

Memang tak rugi tengok filem... Lain dari yang lain.. bukan filem sinetron biasa ok... 

Baiklah... MF kongsikan sikit sinopsis untuk filem Syurga yang tak Dirindukan... 

Pernikahan Arini (Laudya Cynthia Bella) dan Pras (Fedi Nuril) mendatangkan kebahagiaan dengan hadirnya Nadia, putri mereka. Pras yang baik dan setia selalu menenangkan Arini. Berbagai kisah perselingkuhan di sekelilingnya, termasuk sahabat dekatnya, tidak sekalipun mengusik kepercayaan Arini terhadap sang suami. Arini pun berusaha mengabdikan diri sepenuh hati sebagai ibu dan istri.

Perjalanan takdir kemudian berujung ujian bagi cinta Arini dan Pras. Suatu hari, dalam perjalanan menuju kantor, Pras harus menolong korban yang mengalami kecelakaan mobil. Alangkah kagetnya Pras saat mengetahui korbannya adalah seorang perempuan dalam balutan baju pengantin.

Mei Rose (Raline Shah) berusaha bunuh diri setelah laki-laki yang berjanji menikahi ternyata menipunya. Padahal di perutnya ada janin berusia tujuh bulan. Mei Rose berhasil diselamatkan, namun mengalami koma, sementara anak laki-lakinya, Akbar, lahir dengan selamat.

Pras tidak tega meninggalkan bayi dan ibu yang ternyata hidup sebatang kara tersebut. Di luar dugaan, Mei Rose melakukan percobaan bunuh diri lagi. Beruntung Mei Rose diselamatkan Pras. Pras jatuh kasihan pada Mei Rose. Mei Rose meminta Pras untuk menikahinya.

Tidak disangka, Mei Rose sangat berbahagia dengan pernikahannya dengan Pras. Mei Rose merasa terharu dan bahagia bisa dinikahi oleh laki-laki sebaik Pras. Dengan demikian Pras melakukan poligami.

Pras semakin hari semakin merasa bersalah pada Arini. Saat Pras berusaha menceritakan poligaminya pada Arini, ayah Arini meninggal. Suasana semakin berat bagi Pras saat mendengar pengakuan ibu Arini kalau ayahnya juga poligami. Demi kebahagiaan Arini, ibu merahasiakan poligami ayahnya dan ikhlas menerima takdirnya.

Akhirnya kenyataan poligami Pras diketahui juga oleh Arini. Bahtera perkawinannya yang ideal, runtuh seketika. 

Sumber: Wikipedia Indonesia

Sumber: Google Images

Surga yang Tak Dirindukan 2 kembali menampilkan konflik dalam pernikahan Arini dan Pras,

Kisah-kisah indah yang pernah didongengkan Arini (Laudya Cynthia Bella) kembali ia wujudkan bersama Pras (Fedi Nuril) dan sang putri kecil, Nadya (Sandrina). Ya, setelah kepergian Meirose (Raline Shah) 'pecahan-pecahan kaca' dalam rumah tangga Arini dan Pras kembali diuntai dengan rapih, dengan sempurna.

Suatu hari, Arini memenuhi undangan untuk mempromosikan bukunya di Budapest, Hongaria. Ia pergi ke sana bersama sang putri tercinta. Dan kuasa Tuhan kembali berbicara. Secara tak sengaja Arini bertemu kembali dengan Meirose dan putranya, Akbar (Keefe Bazly).

Setelah menjemput putranya dari asuhan Pras dan Arini, Meirose bertahun-tahun menetap di Budapest. Selama itu pula ia telah berubah menjadi sosok muslimah yang mandiri, tegar, dan semakin cinta dengan agama yang dipeluknya.

Pertemuan Arini dan Meirose kemudian menjadi babak baru dari kisah cinta antara Arini, Pras, dan Meirose yang sebenarnya belum terselesaikan. Yang mengejutkan, Arini justru menginginkan Meirose untuk jadi pendamping hidup suami tercintanya. "Aku mau kamu menjadi ibu Nadia dan pendamping Mas Pras?" tanya Arini kepada Meirose.

Meirose pun bingung. Apa yang sedang dipikirkan wanita berhati lembut itu, hingga pertanyaan seperti itu meluncur dengan mudah dari bibirnya? Di satu sisi, Meirose masih tak bisa menghapus keseluruhan rasa cintanya untuk Pras, di sisi lain ada pria lain yang juga tulus mencintainya. Yakni dokter Syarief (Reza Rahadian).

Lalu, bagaimana kelanjutan kisah cinta mereka? Mengapa Arini nekat menjodohkan Meirose dengan suaminya? Siapa yang harus Meirose pilih, Pras ataukah dokter Syarief? 

Sumber: http://showbiz.liputan6.com/

Memang best... Menyentuh jiwa betul... Layan sorang memang boleh habis tisu sekotak... Hehe... Tapi itu bagi jenis yang hati tisu juga la... MF bagi 9.8/10 bintang... 

Post a Comment

2 Comments

  1. filem indon klu yg best mmg tangkap leleh...

    akak rajin jgk layan cite indon nih, dulu mule2 cite yg `ayat2 cinta`... mmg meleleh airmata nengok
    kadang layan jgk cite kelakar dia...
    cite psl pemimpin mcm .. habibie dan ainun pun best...
    kite kt malaysia jarang2 ada filem mcmni, selalu psl cinta yg drama sgt, yg sentiasa hepi ending

    ReplyDelete
  2. SALAM IDILFITRI MARIA WAH SEDIH SGT FILEM TU YA

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^