17 Julai 2017

Petua Mudah Simpan Halia, Serai, Lengkuas dan Kunyit Supaya Tahan Lama

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Petua Simpan Halia, Serai, Lengkuas dan Kunyit Supaya Tahan Lama | Masa raya hari tu masih ada lagi baki halia, serai, lengkuas dan bahan-bahan lain untuk buat rendang. Bahan basah macam ni tak boleh nak beli sikit, sebab kita guna pun tak banyak kan... dalam 2 3 inci je sekali masak... dan tak semua masakan akan guna bahan ni setiap hari...

Bahan basah begini tak kan tahan lama kalau simpan secara biasa dalam peti sejuk. Tapi jangan risau, ada teknik mudah nak bagi bahan ini tahan lama .. bahkan sampai 2 3 bulan tahannya... Tanpa kecut atau busuk... Mak mentua MF la buat ni... Jadi, MF faham rupanya itulah petua nak bagi bahan basah ini tahan lama...

Petua Simpan Halia, Serai, Lengkuas dan Kunyit Supaya Tahan Lama


BAHAN-BAHAN:
Serai
Lengkuas
Kunyit
Halia
Bekas bertutup
Air bersih



CARA-CARA:
1.    Bersihkan bahan-bahan masakan diatas. Kemudian masukkan  ke dalam bekas.
2.    Masukkan air bersih dengan secukupnya. Tutup bekas.
3.    Simpan di dalam peti ais. Tukar air dua minggu sekali. Hasilnya, bahan masakan anda akan kekal segar dalam tempoh masa yang lama.

Kredit: Karangkraf.com


Zaman gawat macam ni, kena jimat sehabis mungkin... 

3 ulasan:

  1. baru tau cara nie, letak dalam air rupanya.
    selalu simpan terus dalam peti sejuk je :D

    BalasPadam
  2. selalu kalau toge je akak simpan dlm air... nk try jgk lah kt sayur or yg lain2

    BalasPadam
  3. tqvm dpt info ni
    selalu serai jadi hitam jer simpan dalam plastik

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^