11 Mei 2017

Bihun Goreng Kuah Laksa

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Bihun goreng kuah laksa.. menu biasa bagi orang-orang di Utara terutama di Kedah... Kalau laksa biasa orang makan.. tapi bila kuah laksa tak dimakan dengan laksa tapi diganti dengan bihun goreng... Pastinya rasanya lain... 

Menu cuti hari Wesak semalam... Tetiba rasa nak makan laksa dan kebetulan ada ikan Selayang... Orang utara panggil ikan sardin idup... Empat ekor je.. tapi rasa nak makan.. buat aje la... Guna bahan yang ringkas... Jadilah seperiuk kecil kuah laksa... 

MF masih berpantang laksa untuk setahun... Biasa tu orang pantang laksa setahun... Ada juga yang tidak.. ikut orang la kan... Lain orang lain cara... Badan pun lain-lain... Jadi terpulang... MF memang berpantang sebab badan memang tak tahan kalau makan laksa.. sakit badan.. lepas setahun bersalin tu pun kena jaga juga lah... Kalau teringin betul baru makan... 

Jadi, sebab berpantang tu.. gantikan laksa dengan bihun goreng... Hmmm... Memang menggamit memori kenangan silam betul... Nikmat sangat... Hehe



Dulu... Zaman sekolah rendah... MF selalu beli bihun kuah laksa ni kat satu kedai runcit sementara nak tunggu kelas KAFA waktu petang... Buh dalam plastik yang ada pemegang tu... 20 sen je... Tapi sedap dan nikmat lebih makan dalam plastik tu sampai comot pun tak kisah dah... Hehe.. Itu kenangan... zaman sekarang takde dah.. kalau ada pun tak banyak tempat la yang ada..

Sesiapa nk rasa boleh cuba buat sendiri... Tak susah mana pun... Bihun goreng tu masak simple je... Tak perlu banyak bahan... Cukup letak sayur dan tauge je... Sebab kalau banyak bahan rasanya lain pula bila diletakkan Kuah Laksa... 
Previous Post
Next Post
Related Posts

2 ulasan:

  1. sedpnya saya suka laksa..tapi tak pernah mkn bihun laksa, mcm mn rasanya ye?
    nti bolh cuba..

    BalasPadam
  2. sedap jgk nih kan..... jnji kuah laksa tu terasa ikan dia mkn ngn apa pun layan

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^