08 Mei 2017

Bento!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Dulu MF Tak Tahu apa itu bento? Selepas belajar dan cari, bergaul dengan orang lain...barulah tahu bento tu bekal rupanya...

Zaman kita dulu sebut bekal .. zaman sekarang sebut bento... Konsep sama cuma bento ni lebih moden dan menarik berbanding bekal...

Dulu bekal ni apa sahaja bekalan makanan untuk ke sekolah atau tempat kerja... Bento ni bekalan yang menarik dan berkhasiat siap dengan pencuci mulut...

Jika dulu ke sekolah bawa bekal nasi lemak la paling hebat... Bekal yang murah cekodok je la... Zaman sekarang bento tu spegati atau bihun goreng, siap dengan buah potong dan air yang sedap...

Hari ni mengimbau kenangan lama... MF berbento Hari Ni... En.somi bangun pagi masak awal hari ni.. mulanya nak makan tapi, baik bawak bekal.. boleh jimat duit poket sikit...


Ni bento MF bawak... Nasi, telur goreng, sayur campur lada Benggala dan ikan masak sambal...

Simple je... Tapi rasanya nilah bento paling hebat MF ada... Hehe...

MF jarang bawa bekal... Tapi kalau ada memang bawa... Kadang tu tak sempat pun... Ni pun sebab suami masak awal... Bawa la... Alhamdulillah... Semestinya air tangan suami yang sememangnya sedap... Rasa tak cukup pula bento ni... Jadi, MF tapau kuih dari kantin buat alas perut sementara nak tunggu waktu balik nanti...

Maklumlah... Ibu menyusu memang kuat makan... Hehe.. berat tak tau cakap... Tapi dah rasa lenguh kaki kalau berdiri lama... Hehe... Takpe... Lepas habis fasa menyusu kita kuruskan badan balik la... Buat masa ni sabar je la dulu kan...

MF rasa, ramai kawan MF rajin berbento... Syabas dan tahniah buat korang yang rajin... MF ni nak dan pasang azam setiap tahun nak bawa bekal tapi tak menjadi.. nampaknya nak berbento ni kena kuatkan semangat juga la kan... Sebab nak kena bangun awal masak dan sediakan sarapan... Harap tahun depan anak dah sekolah kena la rajinkan diri berbento setiap hari.. InshaAllah ameenn... 

2 ulasan:

  1. akak selalu berbento jgk MF tp arini tak sempat bento, nasi mlm td abis licin, lauk pun sama hehehhe...
    nk menggoreng nasi ke nk grg mee rasa mls pulak...
    tp kadang mls nk kuar membeli itu yg berbento

    BalasPadam
  2. Insha Allah, kalau diusahakan boleh je tu. nnt anak dh sekolah boleh berbento utk dorg pulak

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^