GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Amaran Dan Nasihat Mengenai Ancaman Serangan Siber Ransomware 'Wannacry'

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Amaran Dan Nasihat Mengenai Ancaman Serangan Siber Ransomware 'Wannacry'

⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠


Dapat info dari Channel JAKIM dan juga link share di group telegram... Ancaman cyber terbaru dan paling dasyat dalam sejarah jenayah cyber. 


Sumber: Astro Awani

Sumber: Channel JAKIM
Sumber: Channel JAKIM

Jenayaah cyber ini yang terbesar dan impaknya sangat dasyat. MF juga ada terbaca info ni akhbar Kosmo tadi... Jenayah mula menyerang Jumaat lalu.. 

Dahsyatnya tu sebab sistem si penjenayah ni guna, dia godam sistem kerajaan... Kerajaan tak boleh masuk sistem tu kecuali bayar duit untuk masuk balik dalam sistem tu... Bukan takat tu je.. Kalau diorang bayar, dia boleh dapatkan data pembayar termasuk akaun bank dan duit-duit tu semua.

Katanya penjenayah ni berpunca di London, tak tau la nak kata kan... Tapi dia dah serang 100 buah negara. Antara negara yang dah kena ialah di Rusia, India dan Indonesia. 

Antara agensi kerajaan yang kena ialah sistem di hospital, dan agensi kerajaan yang lain. Kalau kat Malaysia ni kebanyakan agensi kerajaan memang guna data. Memang bahaya betul serangan kali ni. 

Jadi, untuk langkah keselamatan... boleh rujuk gambar di atas... ada beberapa link dan ip address yang perlu kita sekat dan berhati-hati.. 

Itulah bahayanya zaman sekarang ni.. Jangan asyik sangat dengan dunia cyber dan media sosial... Banyak bahayanya... Penjenayah ni kita tak kenal macam mana rupa... Kalau dulu boleh nampak muka... sekarang ni muka tu bertopengkan orang lain... 

Jadi, hati-hati kongsi personal data.. kongsi gambar dan sebagainya... Jangan mudah percaya dengan orang di alam maya.. 

6Ulasan

  1. alamak menatang virus apa pulak dah ni.. dah la Mamajue buta it.. hahahha

    BalasPadam
  2. Bahaya serangan wannacry ni.. Kena hati-hati.. Save sedia maklumat penting supaya tak menyesal nanti :(

    BalasPadam
  3. Surat ini adalah Sulit. Sila remove post ini. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf .. saya ambil ni dari page agensi kerajaan juga ni.. dari Telegram JAKIM... takde pula pada surat ni dinyatakan sulit... Maaf sekali lagi... Saya kurg faham apa maksudnya sehingga nak kena padam post ni... Boleh e-mail saya untuk penjelasan lanjut... myfirdaussy@gmail.com

      Padam
  4. Sulit kalau tgk kat no rujukan tu. Tgk jugak pada sapa yg ditujukan surat tu... kalau dah ada datuk datin tan sri tu, pastinya sulit. Lagi pun kesian la kat pegawai2 tu yg phone no diviralkan tu. Byk pulak dpt panggilan gangguan yg sampai mengganggu emosi dan tugas mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih atas pencerahan... Saya dah edit dan buang attachment Surat tersebut... 😊

      Padam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ