Breaking

18 Mei 2017

7 Petua Mudah Untuk Lembutkan Daging Yang Liat!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Sejak tinggal kat Johor susah nak dapat daging lembu yang segar.. kebanyakan daging lembu yang dibeku... Tak pun daging import... Nak tak nak beli juga la bila teringin nak makan daging...

Satu masalah bila daging lembu yang kurang segar ni... Dagingnya agak liat berbanding lembu yang baru disembelih... Jadi, makan masa nak rebus...



Jadi, ada beberapa petua lama untuk lembutkan daging yang liat. Antaranya:

A) Daun Nangka

DAUN BERTANGKAI NANGKA

1) Sediakan beberapa helai daun nangka dan bersihkan terlebih dahulu.

2) Kemudian, masukkan sahaja daun nangka tadi ke dalam periuk bersama daging yang hendak direbus


B) Pinang Tua

1) Ambil setengah atau sebiji pinang tua

2) Kupas dan bersihkan

3) Masukkan ke dalam periuk yang untuk dimasak sekali dengan daging


C) Daun Betik

1) Cara ini khas untuk buat sate daging

2) Memula, hiriskan terlebih dahulu daging yang hendak dimasak

3)  Kemudian, lumurkan daging tersebut dengan bahan-bahan perencahnya

4) Bungkus daging tadi dengan daun betik

5) Biarkan dalam satu jam

6) Setelah itu, barulah boleh bakar sate daging tadi dan lihatlah hasilnya nanti.


D) Tebu

mimpi-tebu

1) Sebarang jenis tebu boleh digunakan

2) Buang kulit dan bersihkan

3) Potong tebu tadi secara memanjang seruas-seruas

4) Kalau nak buat daging rendang, masukkan je isi tebu tadi bersama-sama dengan bahan-bahan lain untuk menyediakan rendang. Kemudian, masaklah sampai rendang daging itu empuk.

5) Kalau nak buat sup daging, rebus isi tebu tadi bersama-sama dengan bahan untuk mereneh sup. Isi tebu tersebut berfungsi untuk melembutkan daging dan menambahkan lagi keenakkan.

E) Daun Pisang

1) Ambil daun pisang abu dan lapkannya dahulu sampai bersih

2) Kemudian, carik-carikkan daun pisang abu tadi

3) Masukkan terus ke dalam kuali bersama-sama dengan daging yang nak dimasak

F) Buah Keras

isi-buah-keras

1) Tumbuk buah keras sampai lumat.

2) Masukkan ke dalam masakkan seperti gulai daging

Sumber: https://telegram.me/resepimalaysia

Boleh dikatakan semua bahan tu susah juga nak dapat kalau dok kat bandar... Kalau dok kampung ok la kan... Jadi, petua lain biasa MF buat ialah letakkan sudu besi semasa proses merebus daging..

Tapi kaedah sekarang ni lagi mudah iaitu guna pressure cooker... Periuk idaman juga tu... Tapi tunggu la Ada rezeki... Buat masa ni guna la dulu petua lama ni kan...

Tapi kawan MF pernah guna pressure cooker... Katanya memang tak sama dengan cara tradisi... Walaupun cara lama tu ambil masa lama... Tapi keenakkannya lagi terasa berbanding cara moden... Itu kata dia la... Tak Tau la rasa orang lain kan..

Tak dinafikan..cara lama lain rasanya kan... Sambal giling dengan sambal kisar ye lain rasanya kan... Nasi masak dapur kayu tak sama rasa dengan nasi dapur elektrik...

Walaupun ada cara moden jangan tinggalkan terus cara yang lama.. kadangkala ianya berguna... 

3 ulasan:

  1. meh hadiahkan SA pressure Cooker....Noxxa ke..kan?

    BalasPadam
  2. Boleh lah try petua ni nanti :)

    BalasPadam
  3. Kat rumah selalu guna daun nangka je kak. Yg lain tak pernah try lagi. Terima kasih atas perkongsian baru utk ana. :)

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Tags