19 April 2017

Kemalangan di Baling, 5 Beradik Jadi Yatim Piatu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Allahu... Sedih betul baca berita kemalangan yang menyebabkan empat anak menjadi yatim piatu... Walaupun tak kenal tapi melibatkan anak-anak kecil buatkan hati ini cepat tersentuh... 

Tengok berita di TV9 semalam terasa sebak sangat... Lihat anak-anak arwah yang masih kecil.. bertambah sedih, dikatakan dalam berita semalam arwah isterinya sedang mengandung pula tu... 


Baling: Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah Baling dan isterinya maut manakala empat anak mereka cedera selepas kereta mereka terbabit dalam kemalangan di Kampung Teluk Teduri Jalan Baru Kupang-Baling, hari ini. 
Dalam kejadian 7 pagi itu, Asisten Superintendan Mohd Noor Mat Yaub, 38, memandu kereta Toyota Passo bersama isteri Suriya Abdul Rahman, 37, serta empat anak berusia antara enam hingga 11 tahun. 
Difahamkan ketika kejadian, mangsa dalam perjalanan menghantar isterinya yang mengajar di Sekolah Kebangsaan Teluk Teduri. 
Menurut sumber, setiba di lokasi kejadian, mangsa memberhentikan keretanya untuk membelok ke kiri apabila tiba-tiba sebuah pikap Toyota Hilux dari arah Baling, merempuh belakang kereta mangsa. 
“Akibat rempuhan itu kereta mangsa melungsur masuk ke laluan bertentangan dan dilanggar kereta Honda City yang datang dari arah Kupang ke Baling. 
“Pertembungan itu menyebabkan pasangan suami isteri terbabit cedera parah dan meninggal dunia di tempat kejadian manakala pemandu kereta Honda City turut cedera parah dan dihantar ke Hospital Baling untuk rawatan," katanya. 
Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Bomba dan Penyelamat Kedah, Penguasa Bomba Nur Hafizah Muhammad Lukman berkata, pihaknya menerima panggilan berhubung kejadian pada 7.13 pagi dan jentera pertama dari Balai Bomba dan Penyelamat Baling tiba 7.32 pagi. 
Menurutnya, kemalangan membabitkan tiga kenderaan dan operasi menyelamat dan membersihkan kawasan kemalangan dijalankan.
Sumber: Harian Metro Online

Itulah risiko bila berada atas jalan raya.. macam mempertaruhkan nyawa di hujung tanduk dah rupanya... 

Kita dah berhati-hati, tapi orang lain pula yang tak beringat... Tapi terkejut juga, rupanya pemandu Hilux tu perempuan dan berita terbaru MF baca katanya pemandu tu positif dadah... Hmmm... Agaknya wanita ni p telan ubat kot pepagi kan... 

Tapi memang tak dinafikan seram betul tengok pemandu perempuan memandu zaman sekarang.. dah tu kita hon, buat muka tak puas hati pula tu... Bukan nak mengaku salah... 
Patut la kerajaan Arab Saudi haramkan wanita memandu... Agaknya kalau kat Malaysia buat camtu, mau mengamuk pompuan kat Malaysia ni... Tapi tu lah, bila wanita dapat stereng mulalah memandu ikut emosi... Akibatnya...Orang yang tak bersalah menjadi mangsa...

Update:
Tapi MF tak kata salah perempuan 100% yang mengakibatkan kemalangan jalan raya... Ada je lelaki.. tapi lelaki ni memang tak dinafikan dah bawa kereta macam mana... Tapi wanita kan lembut lembut sifatnya, tapi bila dapat stereng tu dah hilang kelembutannya... Faham dak... Jangan la nak sentap pula... Bukan nak hukum semua... Ada ja yang bawa berhemah tak kira lelaki ke perempuan tapi ye lah.. kita yang berhemah ni kadang jadi mangsa keadaan dek mereka yang tak ingat dunia bila memandu... Tapi maaf kata... Yang MF jumpa jenis tu memang perempuan la... Sebab tu MF geram sebab MF pun perempuan juga.

Salam takziah dan al-Fatihah buat arwah... Moga Allah Pelihara anak-anak yatim piatu ini... Moga mereka menjadi anak-anak yang kuat dan tabah dalam kehidupan.... 😔😔😔

3 ulasan:

  1. Setuju sebab banyak kali dah terkena.

    BalasPadam
  2. samalah dik, sedih betul baca psl kemalangan nih...

    dhla nk puasa, nk raya sian lah anak2 kecik lg tuh...
    td dgr kt radio, katanya perempuan yg langgar tu positif dadah...
    aduhla geramnya

    BalasPadam
  3. Awat.. semua eksiden kat malaysia ni semua punca ompuan ka? org laki pun lg ganas bw kereta

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Tags